Gå til innhold

Kupton og andre om depresjon


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen depressiv angstlidelse av psykolog som er del av PTSD (har ikke fått diagnosen PTSD fordi jeg ikke trodde jeg kom til å dø under traumet) og er blitt anbefalt lysterapi, men jeg har depresjoner uavhengig av årstider så jeg lurer på å spør fastlegen om medisiner. Har ikke forsøkt medisin mot depresjon på flere år pga de ga meg bivirkninger. Hadde god nytte av remeron for endel år siden, men vektøkningen ble et problem og sarotex har jeg og hatt god nytte av, men svettet vanvittig mye av den. Mine tanker er å gi Aurorix et forsøk da den ikke gir de bivirkningene jeg er typisk plaget med. Fastlegen har ikke fått informasjon om diagnosen av psykologen enda da jeg går til den fremdeles og blir jo ikke sendt epikrise før jeg slutter. Går forøvrig til psykologen maks en gang i måneden pga dårlig kapasitet og DPS vil ikke snakke med meg engang. Hva må til for å prøve Aurorix? Kan jeg ha nytte av lysterapi når depresjon er uavhengig av årstid? Og hvor lenge må jeg bruke lysterapi og medisiner? Har fått lite hjelp med depresjoner etter DPS satte sin diagnose på meg. Håper jeg kan få svar nå for er nær ved å gi opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er så vondt å se at du «aldri» får svar på dine spørsmål. Er spørsmålene dine for vanskelige å svare på? Jeg råder deg til å stille spørsmålene på Lommelegen eller andre nettsider hvis du ikke får svar, for jeg ser at du sliter. Og du bør bli tatt på alvor. 

Anonymkode: 48663...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så vondt å se at du «aldri» får svar på dine spørsmål. Er spørsmålene dine for vanskelige å svare på? Jeg råder deg til å stille spørsmålene på Lommelegen eller andre nettsider hvis du ikke får svar, for jeg ser at du sliter. Og du bør bli tatt på alvor. 

Anonymkode: 48663...be9

Takk for innspill :) jeg skal til fastlegen på tirsdag så må nok spør den om medisinen jeg tenker på. Hadde bare vært fint å få hørt nærmere om Aurorix før timen.

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, aa-k-j skrev:

Takk for innspill :) jeg skal til fastlegen på tirsdag så må nok spør den om medisinen jeg tenker på. Hadde bare vært fint å få hørt nærmere om Aurorix før timen.

Jeg tror noen her inne kan en del om Aurorix, så kanskje du får svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, aa-k-j skrev:

Hva må til for å prøve Aurorix? Kan jeg ha nytte av lysterapi når depresjon er uavhengig av årstid? Og hvor lenge må jeg bruke lysterapi og medisiner? Har fått lite hjelp med depresjoner etter DPS satte sin diagnose på meg.

1. For å prøve Aurorix bør det være berettiget mistanke om depresjon. Du bør i hvert fall prøve opp til 450 mg (300 morgen + 150 ettermiddag). Ofte må en høyere. Aurorix har verken vekt- eller seksuelle problemer som bivirkning. 2. Jeg er ingen stor tilhenger av lysterapi. Synes ikke effekten er særlig god. Ta heller en skikkelig tur ut hver dag. 3. Medisiner skal brukes minst et år ved første gangs depresjon, minst 2 år ved andre gangs, og meget lengre ved senere depresjoner. 4. Psykoterapi en gang i måneden gir sjelden noen behandlingseffekt. Kan være ok i oppfølging og for å hindre tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, kupton skrev:

1. For å prøve Aurorix bør det være berettiget mistanke om depresjon. Du bør i hvert fall prøve opp til 450 mg (300 morgen + 150 ettermiddag). Ofte må en høyere. Aurorix har verken vekt- eller seksuelle problemer som bivirkning. 2. Jeg er ingen stor tilhenger av lysterapi. Synes ikke effekten er særlig god. Ta heller en skikkelig tur ut hver dag. 3. Medisiner skal brukes minst et år ved første gangs depresjon, minst 2 år ved andre gangs, og meget lengre ved senere depresjoner. 4. Psykoterapi en gang i måneden gir sjelden noen behandlingseffekt. Kan være ok i oppfølging og for å hindre tilbakefall.

Takk for svar :) jeg er litt usikker på lysterapi fordi jeg får depresjoner uansett årstid og jeg har mye problemer å gå ut pga paranoia og sosial fobi. Jeg føler meg for utrygg, men så har jeg opplevd mye vondt utendørs siden barndom. Har nylig søkt om støttesamtaler hos kommunen så får se om det og kan hjelpe litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...