Gå til innhold

Har ikke oppnådd anbefalt INR-verdi

Anbefalte innlegg

Gjest pettter

Jeg er en mann på 40 år som i januar fikk konstatert 2 DVT i leggen/ankelen. Jeg hadde også en DVT for 3 år siden i det andre benet.

Sykehuset satte opp anbefalt INR-verdi til 2,5-3,5 og at jeg skulle behandles i 6 måneder. (Jeg er nylig blitt rullestolbruker).

Problemet er at jeg fremdeles etter over 2 måneder med marevan ikke har kommet opp i det anbefalte referanseområdet. Min INR-verdi ved behandlingsstart var på 0,9 og ved siste måling hadde jeg 1,5. Jeg har stort sett hatt verdier under 2,0 i hele behandlingsperioden - men var 3 dager oppe i 2,6 mens jeg fortsatt fikk fragmin i tillegg til marevanen.

Jeg tar nå 4 og 5 tabletter annen hver dag - dvs. 31 tabletter pr uke. Dosen har blitt økt jevnt og trutt de siste ukene - men foreløpig har INR-verdien gått nedover og ikke oppover...

Forrige gang jeg hadde DVT ble det gitt fragmin i tillegg i flere måneder fordi TT-verdien ikke ble som ønskelig. Denne gangen seponerte man fragminen etter en uke.

Jeg har to spørsmål:

1. Hva bør gjøres nå? Legene er svært forsiktige i doseøkningen - venter på at INR-verdien skal gå opp i etterkant av doseøkningene.

2. Blir jeg egentlig tilstrekkelig "aggresivt" behandlet for å forebygge nye blodpropper. Jeg forestiller meg at det må være en grunn til at man anga at INR-verdien skulle ligge så høyt - og forundres over at det da ikke gjøres noe mer for å oppnå denne verdien. Det er nå gått over 2 mnd siden jeg startet behandlingen - og om ca. 4 mnd skal jeg gjennomgå en operasjon (urostomi) - operasjonen er blitt utsatt pga blodproppene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45757-har-ikke-oppn%C3%A5dd-anbefalt-inr-verdi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Petter.

Toleransen (dosestoerrelsen) for Marevan er individuell og varierer i betydelig grad : noen klarer seg med en ukedose paa 4 tabletter, mens andre trenger 40-60 tabletter for aa faa en INR i det vi kaller terapeutisk (behandlings-) nivaa.

INR opp til 3,5 er litt overdrevet ved en trombose i legg/laar, men er grei som en oevre grense. Du er nu oppe i en ukedose paa ca. 30-32 tabletter, og har fortsatt litt igjen til det vi kan kalle "uvanlig" dose.

Hvis du har ligget lenge under anbefalt INR-grense, vil det vaere fornuftig aa gaa noe fortere opp i dose. Det er dessuten bra om det blir vurdert om du bruker andre medisiner eller stoffer som svekker Marevaneffekten eller hindrer skikkelig oppsuging av stoffet fra tarmen.

Unskyld at svaret er skrevet paa et EU-tastatur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...