Gå til innhold

Er ingen menneskerett å bo i Oslo Sentrum..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Trine skrev:

Det er vel helst du som mangler kunnskap når du ikke forstår forskjellen på fremmedkulturell og flerkulturell. Du viser ikke mindre mangle på kunnskap når du uttrykker at man ikke har frihet til å uttrykke seg. Hørt om ytringsfrihet?

 

Kan du et godt engelsk ord for fremmedkulturell?  Flerkulturell eller interkulturell er det som fagfolk bruker og det betyr ikke helt det samme.  Bergenske forskere bruker mer interkulturell og Oslofolk flerkulturell.  I USA brukes mest multicultural og i Europa intercultural.

Jeg har faktisk hørt om ytringsfrihet og vet at jeg ikke kan si hva som helst hvor som helst, men at ingen styrer tankene dine.  Du har ikke lov å komme med hatefulle ytringer så ytringsfriheten har begrensninger.  Jeg og mange med meg mener at det er å gå for langt i ytringsfrihet å spytte eller tenne på religiøse skrifter.

Hvis jeg truer noen så går jeg for langt.  Det har kommet saker for domstolene så dette er hevet over tvil.  Jeg har ikke lov å skrive HVA SOM HELST her på dol.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste tiltaket må være å etablere flere arbeidsplasser utenfor sentrale Oslo. Da vil behovet for å bo sentralt avta, og dermed vil prisene reduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du et godt engelsk ord for fremmedkulturell?  Flerkulturell eller interkulturell er det som fagfolk bruker og det betyr ikke helt det samme.  Bergenske forskere bruker mer interkulturell og Oslofolk flerkulturell.  I USA brukes mest multicultural og i Europa intercultural.

Jeg har faktisk hørt om ytringsfrihet og vet at jeg ikke kan si hva som helst hvor som helst, men at ingen styrer tankene dine.  Du har ikke lov å komme med hatefulle ytringer så ytringsfriheten har begrensninger.  Jeg og mange med meg mener at det er å gå for langt i ytringsfrihet å spytte eller tenne på religiøse skrifter.

Hvis jeg truer noen så går jeg for langt.  Det har kommet saker for domstolene så dette er hevet over tvil.  Jeg har ikke lov å skrive HVA SOM HELST her på dol.

Anonymkode: 8b04b...055

Du skriver mye rart.

Hva blir det neste? At nordmenn flest mener Snorre var norsk?

Anonymkode: bfda5...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, kupton skrev:

Det beste tiltaket må være å etablere flere arbeidsplasser utenfor sentrale Oslo. Da vil behovet for å bo sentralt avta, og dermed vil prisene reduseres.

Kjenner du noe hovedsted hvor prisene ikke er skyhøye i sentrum?  Behovet for å bo i sentrum er også de kulturelle tilbudene på fritiden.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du et godt engelsk ord for fremmedkulturell?  Flerkulturell eller interkulturell er det som fagfolk bruker og det betyr ikke helt det samme.  Bergenske forskere bruker mer interkulturell og Oslofolk flerkulturell.  I USA brukes mest multicultural og i Europa intercultural.

Jeg har faktisk hørt om ytringsfrihet og vet at jeg ikke kan si hva som helst hvor som helst, men at ingen styrer tankene dine.  Du har ikke lov å komme med hatefulle ytringer så ytringsfriheten har begrensninger.  Jeg og mange med meg mener at det er å gå for langt i ytringsfrihet å spytte eller tenne på religiøse skrifter.

Hvis jeg truer noen så går jeg for langt.  Det har kommet saker for domstolene så dette er hevet over tvil.  Jeg har ikke lov å skrive HVA SOM HELST her på dol.

Anonymkode: 8b04b...055

Foreign culture = fremmedkultur. Fremmedkultur betyr jo bare at det er en kultur vi ikke er vant med. Altså, den er fremmed for oss fordi det er en annen måte å leve på enn hva vi har blitt oppdratt/opplært til. Samme hvor mye du vrir og vrenger på det, er for eksempel somalisk kultur fremmed for meg. Jeg har jo aldri vært i Somalia og vet ikke hvordan de lever der. 

Fremmedkultur må ikke forveksles med flerkultur, Det betyr to forskjellige ting. 

Selvfølgelig får man ikke lov til å true noen, men det er da ingen har som har gjort heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Behovet for å bo i sentrum er også de kulturelle tilbudene på fritiden.

Ok. Men da får en også betale det det koster uten spesiell sympati fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Trine skrev:

Foreign culture = fremmedkultur. Fremmedkultur betyr jo bare at det er en kultur vi ikke er vant med. Altså, den er fremmed for oss fordi det er en annen måte å leve på enn hva vi har blitt oppdratt/opplært til. Samme hvor mye du vrir og vrenger på det, er for eksempel somalisk kultur fremmed for meg. Jeg har jo aldri vært i Somalia og vet ikke hvordan de lever der. 

Fremmedkultur må ikke forveksles med flerkultur, Det betyr to forskjellige ting. 

Selvfølgelig får man ikke lov til å true noen, men det er da ingen har som har gjort heller. 

Nå er du igjen inne på dette med oss og dem.  Fremmedkultur er noe som er fremmed for deg, men ikke for de som har sin opprinnelse i Somalia eller naboland fra Afrika.  Du kaller neppe svensk kultur som fremmedkultur.  Hva med italiensk?

Det er ingen som snakker om foreign culture students i skoler, og det burde absolutt ikke vært sagt fremmedkulturelle elever i skolen i Norge.  Jeg reagerte på bruken av ordet fremmedkulturell hvor det hadde vært mer på plass med ordet flerkulturell.  Det skal ikke være en elitegruppe med hvite mennesker som bestemmer hvordan de snakker, samme hva andre føler og tenker.  Jeg håper du ikke bruker ordet "neger" fordi det passer deg.  Det er det flere som gjør.

Jeg har ikke sagt at noen har truet noen.  Jeg har kun påpekt at ytringsfrihet krever ansvar, men tankene dine kan du ha for deg selv.  Hvis du i det offentlige rom kaller noen neger er det en krenkelse, men du kan bruke ordet inne i ditt hode så lenge du holder det der.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kupton skrev:

Ok. Men da får en også betale det det koster uten spesiell sympati fra min side.

Det er ikke spesielt vanskelig å komme seg til jobb fra Groruddalen eller Holmlia i Oslo, men prisene stiger der også selv om ikke de er så skyhøye som i sentrum.  Nordmenn har hatt det som nesten sitt eneste fritidsbeskjeftigelse å gå i skog og mark, men det endrer seg nå.  Det blir også vanligere og vanligere med hjemmekontor, spesielt i våre tider og nå er det mange som ser at det går an.  Det endrer ikke på at behovet for å være i sentrum der hvor ting skjer, der hvor det er utesteder, teater, konserter, restauranter osv., er der.  Med eller uten sympati fra deg.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke spesielt vanskelig å komme seg til jobb fra Groruddalen eller Holmlia i Oslo, men prisene stiger der også selv om ikke de er så skyhøye som i sentrum.  Nordmenn har hatt det som nesten sitt eneste fritidsbeskjeftigelse å gå i skog og mark, men det endrer seg nå.  Det blir også vanligere og vanligere med hjemmekontor, spesielt i våre tider og nå er det mange som ser at det går an.  Det endrer ikke på at behovet for å være i sentrum der hvor ting skjer, der hvor det er utesteder, teater, konserter, restauranter osv., er der.  Med eller uten sympati fra deg.

Anonymkode: 8b04b...055

Man løser ikke det problemer ved å gjøre det billigere å bo i sentrum. Det blir ikke plass til flere av den grunn. Tver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grendel skrev:

Man løser ikke det problemer ved å gjøre det billigere å bo i sentrum. Det blir ikke plass til flere av den grunn. Tver om.

Jeg ser at dette er et svar til meg, men jeg er usikker på hva du mener.  Om du er med eller mot det jeg skrev.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at dette er et svar til meg, men jeg er usikker på hva du mener.  Om du er med eller mot det jeg skrev.

Anonymkode: 8b04b...055

Mulig jeg har misforstått deg, ja. Jeg antok du var mente det motsatte av kupton, men det var kanskje en litt for kjapp slutning. Beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grendel skrev:

 

Mulig jeg har misforstått deg, ja. Jeg antok du var mente det motsatte av kupton, men det var kanskje en litt for kjapp slutning. Beklager det.

Det er kanskje jeg som skal beklage til kupton at jeg skrev "med eller mot sympati".  Jeg var litt kjapp og mente ingenting med det.  Jeg var ikke uenig med kupton, men ikke enig med han heller.  Jeg mener at det ikke kun er nærheten til jobb som styrer hvor folk vil bo, men det hadde jeg oppfatning av at han mente eller trodde.

Nærhet til kulturtilbud blir viktigere og viktigere i det norske samfunnet i dag.  Det har vært viktig lenge i andre land, men i Norge har man vært opptatt av natur.  Urbanitet har ikke vært norsk.  Jeg har ikke sagt noe om det skal være billig å bo i sentrum, men jeg er enig i at prisene er blitt voldsomme.  Hvorvidt alle skal kunne bo i sentrum har jeg ikke uttalt meg om og har ikke tenkt å gjøre det.  Likhetstanken er sterk i det norske samfunnet og at det skal være samme muligheter for alle.  Jeg er ganske redd for at det blir leeeenge til.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Det er ingen menneskerett å...» er et håpløst argument. 

Anonymkode: 62263...8da

Hvis jeg skal være skikkelig kverulant (og det vil jeg!) så er det en menneskerett å bo hvor man vil innenfor landegrensene. Myndighetene kan ikke forby bergensere å flytte til Trondheim f.eks uten å komme i konflikt med artikkel 13 i FNs erklæring om menneskerettigheter. Det forutsetter at man har råd, da.

For å være litt mer på ballen: Et håpløst argument, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Nå er du igjen inne på dette med oss og dem.  Fremmedkultur er noe som er fremmed for deg, men ikke for de som har sin opprinnelse i Somalia eller naboland fra Afrika.  Du kaller neppe svensk kultur som fremmedkultur.  Hva med italiensk?

Det er ingen som snakker om foreign culture students i skoler, og det burde absolutt ikke vært sagt fremmedkulturelle elever i skolen i Norge.  Jeg reagerte på bruken av ordet fremmedkulturell hvor det hadde vært mer på plass med ordet flerkulturell.  Det skal ikke være en elitegruppe med hvite mennesker som bestemmer hvordan de snakker, samme hva andre føler og tenker.  Jeg håper du ikke bruker ordet "neger" fordi det passer deg.  Det er det flere som gjør.

Jeg har ikke sagt at noen har truet noen.  Jeg har kun påpekt at ytringsfrihet krever ansvar, men tankene dine kan du ha for deg selv.  Hvis du i det offentlige rom kaller noen neger er det en krenkelse, men du kan bruke ordet inne i ditt hode så lenge du holder det der.

Anonymkode: 8b04b...055

Selvfølgelig er det ikke fremmed for dem som har sin opprinnelse derfra, men det er like fullt fremmed for meg. Er det virkelig så farlig at noe/noen er fremmed. Jeg er fremmed for deg. Det går helt fint, jeg føler meg ikke mindre verdt av den grunn. Nei, jeg kaller ikke svensk kultur for fremmed av den enkle grunn at den ikke er fremmed. Italiensk kultur er fremmed fordi jeg vet lite om deres kultur. 

Det er din mening, jeg ser overhode ingen problemer med fremmedkultur. Hvorfor er det en elitegruppe bare fordi noe er fremmed? For en somalier som aldri har vært i Norge, er norsk kultur fremmed. Det er du som velger å dra dette over til noe det ikke er. Hva mener du egentlig med at ingen skal bestemme hvordan de snakker? Mener du at vi skal lære oss alle verdens språk, slik at folk kan bruke morsmålet når de er i utlandet? Og jeg bruker ordet neger. Det er generasjon krenkelse som har bestemt at man ikke skal bruke ordet. For meg er det et nøytralt ord og det var det man kalte mørkhudede personer da jeg var liten, uten at det lå noe som helst rasistisk bak det. Men nå snakker jeg veldig lite om mørkhudede eller negere, jeg bruker heller land/verdensdel. Men det er kanskje feil det også, for da blir det vi og dem igjen. Men jeg vet ikke, du bruker jo selv "svensk" og "italiensk", så du snakker jo om oss og dem du også. 

Du skrev: "Hvis jeg truer noen så går jeg for langt." Hvorfor skrev du det dersom du ikke mener noen har truet noen? Og ingen kan nekte meg å bruke ordet neger i det offentlige rom. Men jeg har altså ikke for vane å snakke om negere, og jeg snakker fint lite i det offentlige rom, så det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trine skrev:

Du skrev: "Hvis jeg truer noen så går jeg for langt." Hvorfor skrev du det dersom du ikke mener noen har truet noen? Og ingen kan nekte meg å bruke ordet neger i det offentlige rom. Men jeg har altså ikke for vane å snakke om negere, og jeg snakker fint lite i det offentlige rom, så det går nok bra.

Du tar feil at ingen kan nekte deg å bruke ordet neger i det offentlige rom.  Du har ikke lov å krenke noen, og å bruke ordet neger er krenkende for afrikanere.  Ellers gidder jeg ikke dette lenger.  Jeg står for det at jeg synes det er ille at de som er uføretrygdet eller går på aap går hardest i mot sårbare grupper som innvandrere og flykninger.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil at ingen kan nekte deg å bruke ordet neger i det offentlige rom.  Du har ikke lov å krenke noen, og å bruke ordet neger er krenkende for afrikanere.  Ellers gidder jeg ikke dette lenger.  Jeg står for det at jeg synes det er ille at de som er uføretrygdet eller går på aap går hardest i mot sårbare grupper som innvandrere og flykninger.

Anonymkode: 8b04b...055

Det er fullt lovlig å bruke ordet neger selv om det ikke er god takt og tone.

Anonymkode: bfda5...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil at ingen kan nekte deg å bruke ordet neger i det offentlige rom.  Du har ikke lov å krenke noen, og å bruke ordet neger er krenkende for afrikanere.  Ellers gidder jeg ikke dette lenger.  Jeg står for det at jeg synes det er ille at de som er uføretrygdet eller går på aap går hardest i mot sårbare grupper som innvandrere og flykninger.

Anonymkode: 8b04b...055

Dersom jeg bruker ordet neger i en sammenheng hvor jeg burde brukt svart og det jeg sier ikke er rasistisk, er det juridisk sett ikke en krenkelse, men et dårlig valg av ord. Så du tar feil, ingen kan nekte meg. Heldigvis er det ikke opp til hver enkelt å avgjøre hva som er en straffbar krenkelse og ikke.

Nå deler du veldig inn i oss og dem her. Oss med jobb og de med trygd. Men hvorfor er det så ille at folk som er uføre eller går på aap er de som går hardest ut mot innvandrere? Dersom det i det heletatt stemmer da. Jeg har aldri hørt den påstanden før. Men dersom noen kom og forsynte seg grovt av maten din, hadde ikke du også ønsket å stoppe det? Spesielt de på aap er mer sårbare enn innvandrere/flyktninger. Vi som er uføre er også avhengig av at oljefondet ikke blir tømt.

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/neger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...