Gå til innhold

Beste medisin mot angst uten psykiske bivirkninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å slite med angst i 2016 da jeg ble utsatt for en traumatisk opplevelse. Det begynte med panikkangst (redd for å bli gal) og gikk over til tvangstanker og redsel for alvorlige psykiske sykdommer. 
 

Legen satt meg på cipralex, noe som gjorde at jeg hadde panikkangst daglig og ble deprimert. Skjønte ikke da at det var bivirkninger for trodde det bare var angsten som forværret seg. Var også kvalm og ufør. etter 4-5 mnd begynte jeg å bli bedre så tror ikke cipralex hadde noe effekt utenom at jeg gikk opp 17 kg og jeg begynte nedtrapping. 
 

Ett år gikk uten medisiner og angsten kom litt snikende tilbake, jeg ble stresset og tenkte det ikke kunne skade og ha cipralex som forebyggende i lav dose. Det gikk tre dager og fikk panikkangsten kom og jeg gråt sammenhengende hele dagen. Ble fort deprimert. 
 

Gikk av etter to uker og vi skulle prøve zoloft. Etter noen timer kom bivirkningene og jeg sov ikke på tre dager og endte på legevakten og tryglet de om å legge meg inn. Noe de ikke gjorde men de tok vekk medisinene. 
 

Nå var jeg så kjørt at jeg bare ble stresset av tanken på medisiner, men fikk en innleggelse etter mye masing og gikk med på å prøve effexor. 
 

Det gikk noen dager uten bivirkninger og jeg ble optimistisk. Så gikk det 7 dager og panikken kom tilbake for fullt. Ble igjen depressiv og tvangstankene ble forferdelig. Fant ut jeg skulle stå i bivirkningene og igjen ble jeg bedre etter 5 mnd. Problemet var at jeg igjen gikk opp 10 kg og følte ikke så mye i det hele tatt utenom depressiv av vekten. 
 

Etter 5 uker med seponering og full angst ble jeg mye bedre enn på lenge. 
 

Nå kom høsten igjen og bekymring har tatt seg opp de siste 3 ukene. Hatt litt angst men ikke hemmende, men merker jeg blir sliten. 
 

Jeg vil nå prøve å stå i det uten medisiner og se hvordan det er! Men med min bekymringsangst så er jeg redd for hvor ille det kan bli og ser for meg at jeg går helt i kjelleren og tenker «tenk hvis medisinene egentlig hjalp deg og at jeg ikke klarer livet uten» selvom jeg ikke er i nærheten av så dårlig som med medisiner.. 

 

noen som har erfaring med andre medisiner som ikke gir så mye psykiske bivirkninger som forverret depresjon og ulevelig angst? 
 

vet dette er individuelt, men har lest litt om Brilltex, lamictal, lyreka osv. Men vil helst ha en medisin jeg kan gå på uten å bli tykk også. Er normalvektig uten medisinen. 

Anonymkode: 15147...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du skriver om er akkurat som forventet - bortsett fra vektøkningen.

Både for tvang/ocd og panikklidelse er det medisiner som virker på serotoninsystemet som er virksomme. Dvs det vi kaller SSRI (Cipralex og Zoloft) og SNRI (Efexor).

Dessverre forverrer disse medisinene panikkangsten i de første ukene. Det blir klart verre før det blir bedre etter vanligvis 3-4 uker. Vanligvis kommer en gjennom dette ved å starte forsiktig, trappe langsomt opp og samtidig gi små doser benzodiazepiner (f.eks. Valium) i 3-4 uker.

Det er dessverre ingen andre medisiner som har tilsvarende god effekt på de to lidelser. Litteratursøk på vortioksetin (Brintellix) og panikklidelse eller ocd gir få eller ingen relevante treff, men det kan være verdt å prøve.

En slik enorm vektøkning som du beskriver må kunne unngås om en virkelig er nøye med hva en spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Det du skriver om er akkurat som forventet - bortsett fra vektøkningen.

Både for tvang/ocd og panikklidelse er det medisiner som virker på serotoninsystemet som er virksomme. Dvs det vi kaller SSRI (Cipralex og Zoloft) og SNRI (Efexor).

Dessverre forverrer disse medisinene panikkangsten i de første ukene. Det blir klart verre før det blir bedre etter vanligvis 3-4 uker. Vanligvis kommer en gjennom dette ved å starte forsiktig, trappe langsomt opp og samtidig gi små doser benzodiazepiner (f.eks. Valium) i 3-4 uker.

Det er dessverre ingen andre medisiner som har tilsvarende god effekt på de to lidelser. Litteratursøk på vortioksetin (Brintellix) og panikklidelse eller ocd gir få eller ingen relevante treff, men det kan være verdt å prøve.

En slik enorm vektøkning som du beskriver må kunne unngås om en virkelig er nøye med hva en spiser.

Ja men problemet er at hos meg varer problemet med bivirkningene lengre enn 3-4 uker 😑 det varer i 4-5 mnd så begynner jeg å føle meg bedre men da ikke så bra at jeg følte medisinene gjorde utslaget. 
 

Legen skjønte heller ikke vektøkningen! Jeg logget kalorier i Lifesum og vi prøvde slankemedisiner. Til og med slankemedisiner rikket ikke vekten.. holdt vekten på 800 kalorier om dagen men da var jeg konstant sliten! Prøvde ulike dietter og ingenting fungerte.. så var ikke matinntaket. Uten medisiner spiser jeg dobbelt så mye og holder vekten. Med en gang jeg gikk av medisinene gikk jeg ned i vekt.. jeg prøvde virkelig alt for å gå ned i vekt! 
 

 

Anonymkode: 15147...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde vært min pasient, ville jeg sendt deg til Rikshospitalet for utredning. Kanskje det ikke hadde hjulpet deg så mye, men her er det mye interessant en kunne lært. Er det noe genetisk som gjør at SSRI totalt endrer din metabolisme slik at du legger på deg av "ingenting"? Kanskje er du en sakte omsetter som gjør at vanlige doser gir deg svæt høye serumkonsentrasjoner? Ble det noen gang målt serumkonsentrasjon? Ble det sendt inn genetiske tester på cyp-enzymer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja zyp-test ble tatt og jeg er en hurtig nedbrytning på CYP2C19. Derfor de også tenkte jeg hadde liten effekt av både zoloft og cipralex og satt meg på effexor for CYP2D6 var normal. 
 

Første gang på cipralex begynte vektoppgangen på 30 mg. På effexor kom den ganske raskt, gikk likevel på den i over ett år uten å kunne spise noe særlig. Var en befrielse å gå av de å kunne spise samtidig som vekten gikk nedover. 

Når jeg var innlagt mente de at vi måtte behandle depresjonen som hovedsymtomet mens jeg mente jeg ble deprimert av angsten for jeg ble så sliten. Nå uten medisin er jeg ikke deprimert men merker angstsymtomer og tankekjør. Så tenker kanskje noen andre medisiner kan roe bekymring som ikke har så mye bivirkninger i form av angst og depresjon siden jeg blir deprimert av medisinen. 
 

 

Anonymkode: 15147...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies og at jeg ikke var i nærheten av å tenke på innleggelse før medisiner så reagerer noe voldsomt. Derfor jeg ikke tørr å teste nye som har angst og depresjon som bivirkninger! Men det er jo så og si alle medisinene. 

Anonymkode: 15147...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies og at jeg ikke var i nærheten av å tenke på innleggelse før medisiner så reagerer noe voldsomt. Derfor jeg ikke tørr å teste nye som har angst og depresjon som bivirkninger! Men det er jo så og si alle medisinene. 

Anonymkode: 15147...58b

Hva med fluanxol som har vært diskutert mye her inne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Hva med fluanxol som har vært diskutert mye her inne? 

Har prøvd fluanxol, kunne bruke 1 mg uten bivirkninger men gikk jeg høyere opp fikk jeg bivirkninger og trappet ned igjen. 
 

Jeg vet heller ikke om den gav så mye virkning, men heller ikke bivirkninger på 1 mg. 
 

Men igjen så kommer det til forventninger da. Når får man full effekt av fluanxol? Jeg tok den sammen med effexor når den ikke hadde gidd noe merkverdig forbedring etter tre måneder. 

 

Kan gjerne begynne med fluanxol igjen, men kanskje og tips om andre medisiner som er effektiv hvis den ikke fungerer alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym199 skrev:

Kan gjerne begynne med fluanxol igjen, men kanskje og tips om andre medisiner som er effektiv hvis den ikke fungerer alene. 

Jeg leste bare angst og ikke de andre plagene og har jo ikke kompetansen til å uttale meg. Jeg bruker ikke medisiner, men innser at jeg må ha noe å sove på snart når jeg våkner urolig hver natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2020 den 11.45, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å slite med angst i 2016 da jeg ble utsatt for en traumatisk opplevelse. Det begynte med panikkangst (redd for å bli gal) og gikk over til tvangstanker og redsel for alvorlige psykiske sykdommer. 
 

Legen satt meg på cipralex, noe som gjorde at jeg hadde panikkangst daglig og ble deprimert. Skjønte ikke da at det var bivirkninger for trodde det bare var angsten som forværret seg. Var også kvalm og ufør. etter 4-5 mnd begynte jeg å bli bedre så tror ikke cipralex hadde noe effekt utenom at jeg gikk opp 17 kg og jeg begynte nedtrapping. 
 

Ett år gikk uten medisiner og angsten kom litt snikende tilbake, jeg ble stresset og tenkte det ikke kunne skade og ha cipralex som forebyggende i lav dose. Det gikk tre dager og fikk panikkangsten kom og jeg gråt sammenhengende hele dagen. Ble fort deprimert. 
 

Gikk av etter to uker og vi skulle prøve zoloft. Etter noen timer kom bivirkningene og jeg sov ikke på tre dager og endte på legevakten og tryglet de om å legge meg inn. Noe de ikke gjorde men de tok vekk medisinene. 
 

Nå var jeg så kjørt at jeg bare ble stresset av tanken på medisiner, men fikk en innleggelse etter mye masing og gikk med på å prøve effexor. 
 

Det gikk noen dager uten bivirkninger og jeg ble optimistisk. Så gikk det 7 dager og panikken kom tilbake for fullt. Ble igjen depressiv og tvangstankene ble forferdelig. Fant ut jeg skulle stå i bivirkningene og igjen ble jeg bedre etter 5 mnd. Problemet var at jeg igjen gikk opp 10 kg og følte ikke så mye i det hele tatt utenom depressiv av vekten. 
 

Etter 5 uker med seponering og full angst ble jeg mye bedre enn på lenge. 
 

Nå kom høsten igjen og bekymring har tatt seg opp de siste 3 ukene. Hatt litt angst men ikke hemmende, men merker jeg blir sliten. 
 

Jeg vil nå prøve å stå i det uten medisiner og se hvordan det er! Men med min bekymringsangst så er jeg redd for hvor ille det kan bli og ser for meg at jeg går helt i kjelleren og tenker «tenk hvis medisinene egentlig hjalp deg og at jeg ikke klarer livet uten» selvom jeg ikke er i nærheten av så dårlig som med medisiner.. 

 

noen som har erfaring med andre medisiner som ikke gir så mye psykiske bivirkninger som forverret depresjon og ulevelig angst? 
 

vet dette er individuelt, men har lest litt om Brilltex, lamictal, lyreka osv. Men vil helst ha en medisin jeg kan gå på uten å bli tykk også. Er normalvektig uten medisinen. 

Anonymkode: 15147...58b

Jeg bruker stemetil ved behov mot angst uten bivirkninger. Blir ikke sløv av den heller. Jeg har sosial fobi og hjelper mot det. Ikke merker jeg noe negativt på psyken heller. Brukte den daglig tidligere mot sterkere angst før jeg kunne bruke den bare ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg bruker stemetil ved behov mot angst uten bivirkninger. Blir ikke sløv av den heller. Jeg har sosial fobi og hjelper mot det. Ikke merker jeg noe negativt på psyken heller. Brukte den daglig tidligere mot sterkere angst før jeg kunne bruke den bare ved behov. 

Takk for tips! 

Har lest litt om denne og høres ut som noe som kan passe for meg. 
 

Hvordan føler du den hjelper? Mot de fysiske symtomene på angst eller også på tankekjør som fører til angst og uro? 
 

Anonymkode: 15147...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! 

Har lest litt om denne og høres ut som noe som kan passe for meg. 
 

Hvordan føler du den hjelper? Mot de fysiske symtomene på angst eller også på tankekjør som fører til angst og uro? 
 

Anonymkode: 15147...58b

Den hjalp mye mot angsten. Vet ikke med tankekjør og uro på dagtid for jeg avledet med ting jeg likte å holde på med og det roet ned endel. Har lite tankekjør nå. Er en fordel å ha kjekke hobbyer. Noe uro har jeg, men den kommer når jeg skal sove og da må jeg bruke liten dose seroquel. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...