AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 Skrevet 7. november 2020 Tygge og så svelge med vann? Istedenfor å løse den opp i et glass vann først? Anonymkode: cdfc9...cf6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 Skrevet 7. november 2020 Lurer jeg også på. Anonymkode: fe595...ae4 0 Siter
ISW Skrevet 7. november 2020 Skrevet 7. november 2020 I følge Felleskatalogen skal de ikke det. Det er sikkert ikke livsfarlig å tygge de, men min egen erfaring var at jeg fikk halsbrann og kvalme av serotonerge medisiner som satte seg fast i halsen. Kanskje det er derfor de skal tas med vann. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, ISW skrev: I følge Felleskatalogen skal de ikke det. Det er sikkert ikke livsfarlig å tygge de, men min egen erfaring var at jeg fikk halsbrann og kvalme av serotonerge medisiner som satte seg fast i halsen. Kanskje det er derfor de skal tas med vann. Men å løse de opp i vann først eller å bare tygge de og drikke litt vann like etterpå må jo nesten være ddet samme? Anonymkode: fe595...ae4 0 Siter
ISW Skrevet 7. november 2020 Skrevet 7. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men å løse de opp i vann først eller å bare tygge de og drikke litt vann like etterpå må jo nesten være ddet samme? Anonymkode: fe595...ae4 Jeg aner egentlig ikke, men teorien min er at serotonerge midler i høye konsentrasjoner irriterer cellene i spiserøret. Kanskje best å spørre en farmasøyt hvis dette er viktig (for meg høres det uansett ut som ett fett). 0 Siter
Villanda Skrevet 7. november 2020 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men å løse de opp i vann først eller å bare tygge de og drikke litt vann like etterpå må jo nesten være ddet samme? Anonymkode: fe595...ae4 Nei. Om du løser det i vann blir ikke granulatet ødelagt. Det skal ikke tygges eller knuses. Antar at hvis det tygges vil du ha ha mer virkestoff i omløp enn du skal først, og at det raskere er ute, får kortere halveringstid. Mindre jevn konsentrasjon. Vet ikke om det er mindre viktig ved medisin som i utgangspunktet har så lang halveringstid, men også i følge Oslo univetsitetdsykehus's knuse-/deleliste skal denne medisinen ikke tygges, og den listen er mer nyansert/"liberal" enn Felleskatalogen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.