Gå til innhold

Min mann har blitt mer kritisk og sur med alderen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at menn blir mer og mer kritisk og sur med årene?. Min mann har forandret personlighet rett og slett. De negative sidene blir mer tydelig og det er lite håp om forandring. Mye klaging på alt og alle. Lite tålmodighet og mer opptatt av sitt eget ve og vell. Jeg regner  med at menn som leser dette vil gå i forsvar og kanskje komme med kommentarer om at kvinner ikke er så mye bedre. Men sånn helt ærlig , er dette vanlig?. 

Anonymkode: c5be6...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at menn blir mer og mer kritisk og sur med årene?. Min mann har forandret personlighet rett og slett. De negative sidene blir mer tydelig og det er lite håp om forandring. Mye klaging på alt og alle. Lite tålmodighet og mer opptatt av sitt eget ve og vell. Jeg regner  med at menn som leser dette vil gå i forsvar og kanskje komme med kommentarer om at kvinner ikke er så mye bedre. Men sånn helt ærlig , er dette vanlig?. 

Anonymkode: c5be6...df4

Jeg tror i alle fall ikke det er noe som skjer med alle. Jeg opplever heller at min far f.eks blir mykere med årene.

Jeg tipper han føler seg litt for trygg på deg og tenker det er trygt å slippe ut alt grumset uten å skjerpe seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at menn blir mer og mer kritisk og sur med årene?. Min mann har forandret personlighet rett og slett. De negative sidene blir mer tydelig og det er lite håp om forandring. Mye klaging på alt og alle. Lite tålmodighet og mer opptatt av sitt eget ve og vell. Jeg regner  med at menn som leser dette vil gå i forsvar og kanskje komme med kommentarer om at kvinner ikke er så mye bedre. Men sånn helt ærlig , er dette vanlig?. 

Anonymkode: c5be6...df4

Tror det er vanlig med begge retninger jeg. Har du snakket med han om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg tror i alle fall ikke det er noe som skjer med alle. Jeg opplever heller at min far f.eks blir mykere med årene.

Jeg tipper han føler seg litt for trygg på deg og tenker det er trygt å slippe ut alt grumset uten å skjerpe seg. 

Det stemmer nok. Han er svært høflig ute blant folk og VELDIG opptatt av hvordan han fremstår. Litt sånn som kommer med morsomme kommentarer og er så veldig forståelsesfull. Spanderer gjerne litt ekstra på folk han vil imponere. Men den mannen ser jeg ikke hjemme. 

Anonymkode: c5be6...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, cilie skrev:

Tror det er vanlig med begge retninger jeg. Har du snakket med han om dette? 

Har prøvd. Han går rett i forsvar. Men jeg har tenkt at jeg må være veldig forsiktig og litt lur i måten jeg formidler det. Vet ikke helt hvordan?. Min far ble en mer tålmodig og raus bestefar da han ble eldre. Kanskje jeg forventer det samme av min mann. 

Anonymkode: c5be6...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man jo like gjerne spørre om kvinner blir mer hårsåre med alderen?

Anonymkode: ee19a...f5d

Som jeg sa i innledningen var det vel akkurat en slik respons jeg forventet. Derfor er jeg så positivt overrasket over at feks Grendel kunne gi meg et saklig svar. Etter å ha oppdratt tre barn og jobbet med mennesker i noen tiår har jeg ikke blitt mer hårsår egentlig. Jeg tåler egentlig mye av min mann og prøver å dekke over og unnskylde han. Kanskje han går gjennom en slags midtlivskrise eller noe. Blir bare lei av konstant klaging og hissige utbrudd for alt mulig. 

Anonymkode: c5be6...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg sa i innledningen var det vel akkurat en slik respons jeg forventet. Derfor er jeg så positivt overrasket over at feks Grendel kunne gi meg et saklig svar. Etter å ha oppdratt tre barn og jobbet med mennesker i noen tiår har jeg ikke blitt mer hårsår egentlig. Jeg tåler egentlig mye av min mann og prøver å dekke over og unnskylde han. Kanskje han går gjennom en slags midtlivskrise eller noe. Blir bare lei av konstant klaging og hissige utbrudd for alt mulig. 

Anonymkode: c5be6...df4

? Det var ikke ment som noe hit eller dit.  Jeg skjønner ikke hvordan du kan tenke at din manns oppførsel er noe som gjelder alle menn når de blir eldre. Det blir som å totalt glemme at alle menn faktisk er ulike individer som også lever i helt ulike sosiale sammenhenger. 

Anonymkode: ee19a...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok. Han er svært høflig ute blant folk og VELDIG opptatt av hvordan han fremstår. Litt sånn som kommer med morsomme kommentarer og er så veldig forståelsesfull. Spanderer gjerne litt ekstra på folk han vil imponere. Men den mannen ser jeg ikke hjemme. 

Anonymkode: c5be6...df4

Det er synd. Ikke lurt å glemme å være grei mot den som betyr aller mest, men jeg tror ikke det er helt uvanlig å gå i den fella. Kanskje han trenger en krise for å våkne opp? Eller er det noe underliggende frustrasjon som han synes det er vanskelig å ta opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Det var ikke ment som noe hit eller dit.  Jeg skjønner ikke hvordan du kan tenke at din manns oppførsel er noe som gjelder alle menn når de blir eldre. Det blir som å totalt glemme at alle menn faktisk er ulike individer som også lever i helt ulike sosiale sammenhenger. 

Anonymkode: ee19a...f5d

Jeg har vel ikke brukt ordet alle. Jeg stiller bare et spørsmål om det er vanlig. På samme måte som du spør om kvinner blir mer hårsåre med alderen. Akkurat som tenåringer og kvinner i overgangsalderen går igjennom faser kan vel menn også gå gjennom faser? 

Anonymkode: c5be6...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grendel skrev:

Det er synd. Ikke lurt å glemme å være grei mot den som betyr aller mest, men jeg tror ikke det er helt uvanlig å gå i den fella. Kanskje han trenger en krise for å våkne opp? Eller er det noe underliggende frustrasjon som han synes det er vanskelig å ta opp? 

Helt sikkert det siste. Litt lei jobben han har hatt i mange år. Litt sånn spørsmål om hva som er meningen med hele. Litt økonomiske frustrasjoner, oppdager at han egentlig ikke har så mange venner lenger, faren døde nylig osv. Mange grunner egentlig. 

Anonymkode: c5be6...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 8.11.2020 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at menn blir mer og mer kritisk og sur med årene?. Min mann har forandret personlighet rett og slett. De negative sidene blir mer tydelig og det er lite håp om forandring. Mye klaging på alt og alle. Lite tålmodighet og mer opptatt av sitt eget ve og vell. Jeg regner  med at menn som leser dette vil gå i forsvar og kanskje komme med kommentarer om at kvinner ikke er så mye bedre. Men sånn helt ærlig , er dette vanlig?. 

Anonymkode: c5be6...df4

Vil bare bringe inn dette: Mens kvinner oftest har betydelig tristhet i sine depresjoner, er (middelaldrende og eldre) menn sine depresjoner ikke så plaget av tristhet, men heller av irritasjon og kritiskhet. Kan han være deprimert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.11.2020 den 18.31, kupton skrev:

Vil bare bringe inn dette: Mens kvinner oftest har betydelig tristhet i sine depresjoner, er (middelaldrende og eldre) menn sine depresjoner ikke så plaget av tristhet, men heller av irritasjon og kritiskhet. Kan han være deprimert?

Takk for innspill. Jeg har vært inne på tanken. Er det også vanlig å bli overfokusert på sex. Som om det har blitt det eneste som betyr noe. Presser  meg  litt aggressivt og ufølsomt  til sex, noe han ikke har gjort før. Trodde man mistet helt sexlysten ved depresjon. 

Anonymkode: c5be6...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis vil lysten avta i depresjon. Men sex gir også den mest intense og gode følelse vi kan oppnå. For noen blir det en måte å prøve å rive seg selv ut av depresjonen på. Siden gleden ikke varer så lenge hos deprimerte, kan det bli et ønske om stadige repetisjoner akkurat som noen døyver de vonde følelsene med alkohol eller annen dop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, kupton skrev:

Vanligvis vil lysten avta i depresjon. Men sex gir også den mest intense og gode følelse vi kan oppnå. For noen blir det en måte å prøve å rive seg selv ut av depresjonen på. Siden gleden ikke varer så lenge hos deprimerte, kan det bli et ønske om stadige repetisjoner akkurat som noen døyver de vonde følelsene med alkohol eller annen dop.

Det gir mening. Skal prøve å finne den rette tiden til å snakke med han om dette.

Anonymkode: c5be6...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...