Gå til innhold

Kan man bli frisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan bli helt frisk fra bipolar 1?

er det noen dietter eller hva som helst som anbefales? Bruker medisiner hver dag og hater det. Skulle ønske jeg slapp og at jeg var helt frisk i hodet:( eller må jeg bare regne med å måtte bruke medisiner resten av livet?

hvor farlig er litium? Får alle ødelagte nyrer etter lang tids bruk? 

Anonymkode: 74254...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, alle som har en sykdom kunne vel ønske at de ikke hadde den. Mange har sykdommer som en bør og må ta medisiner mot, og bipolar 1 er en av dem. 

Sånn er det bare. Tror ikke det finnes noen dietter som kan ta bort bp1, men generelt sunt kosthold er bra for alle, enten man har sykdommer eller ei.  

Og nei, "alle" får ikke ødelagte nyrer av Litium. Det tilhører bare sjeldenhetene. 

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved noen sykdommer har man jo funnet ut at visse typer kosthold holder sykdommen bedre kontrollert, f.eks. har man jo egen anbefalt kosthold for diabetes som går ut på redusere sukker og matvarer som får blodsukkeret til å fly i været og ved epilepsi som vanskelig lar seg behandle med medisin, går man ofte over på en streng ketogendiett.

Om noen kostråd gjelder for bipolar lidelse utover at det er bra for alle å ha et godt kosthold, vet jeg ikke, men jeg tror ett råd gjelder best av alt: Godta din egen situasjon. Det er kjipt, men det ble nå en gang slikt og jeg kan faen ikke gjøre noe med det, annet enn å gjøre det beste ut av situasjonen. Og det å gjøre det beste ut av situasjonen, kan gjøre livet ditt [b]svært mye enklere[/b] for deg selv i lengden - resten av ditt liv. Det er faktisk noe i ordtaket "Det avgjørende er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det". Følg rådene du har fått fra helsepersonell ang. lidelsen din, for jeg antar at de har gitt deg enkelte råd som går ut på å ta medisiner daglig, sørge for en gjevnlig døgnrytme, ta sine forholdsregler med tegn på visse endringer i stemningsleiet og ev. følg opp helsevesenets avtaler.

Og om det er noen trøst til sist, så er vi ikke alene om å ta medisiner på daglig basis. Det er svært mange nordmenn som putter i seg fra en til tre tabletter til et lite måltid daglig. Om det er for bipolar lidelse, depresjon, diabetes, hjerteproblemer, stoffskiftet, epilepsi eller annet, er alle i samme skjebnen ved at man gjør ofte noe svært uheldig for seg selv om man slutter, i hvert fall uten samråd med legen. For enkelte av sykdommene jeg nevner, kan det koste en livet når det har gått en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolar lidelse går under kronisk sykdom, som vil si at man vil ha den livet ut. Men det finnes måter man kan håndtere den på slik at man får bedre livskvalitet, ved hjelp av medisiner, terapi og egen innsats.

Jeg har selv en bipolar lidelse og føler meg ikke syk, men bare begrenset på noen områder. Har selv veldig god hjelp av trening og «normalt kosthold», men maten påvirker meg pågrunn av en tidligere spiseforstyrrelse. Det er på en måte hva en gjør det til selv.

Anonymkode: 83330...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er mer og mer forskning nå på tarmflora og kobling til psykisk helse. Lite fysisk aktivitet og et kosthold med mye hvete, sukker, melkeprotein og ferdigmat pekes ut som en viktig årsaker til dårlig tarmflora og dermed til psykiske lidelser.

https://www.drperlmutter.com/about/brain-maker-by-david-perlmutter-md/

https://beritnordstrand.no/tarmens-medisin/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BP skyldes i hovedsak en genetisk disposisjon. Den vedvarer hele livet. En kan øke sannsynligheten for å holde seg frisk/redusere sannsynligheten for nye episoder ved å: Avstår fra alle rusmidler. Ha en regelmessig døgnrytme - hele uka. Ha en sunn livsstil med sunn mat, passe fysisk aktivitet, passe hvile og restitusjon og samvær med mennesker som er bra for en.

Jeg vil anbefale medisinering - akkurat som jeg anbefaler folk å bruke vinterdekk om vinteren. Nei, en får ikke nyreskade av litium om en har god oppfølging og tar serumkonsentrasjonsprøver slik det skal gjøres hver 3 mnd. Dessuten skal en lære å redusere dosen i spesielle tilfeller som ved skikkelig feber og ved gastroenteritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, kupton skrev:

BP skyldes i hovedsak en genetisk disposisjon. Den vedvarer hele livet. En kan øke sannsynligheten for å holde seg frisk/redusere sannsynligheten for nye episoder ved å: Avstår fra alle rusmidler. Ha en regelmessig døgnrytme - hele uka. Ha en sunn livsstil med sunn mat, passe fysisk aktivitet, passe hvile og restitusjon og samvær med mennesker som er bra for en.

Jeg vil anbefale medisinering - akkurat som jeg anbefaler folk å bruke vinterdekk om vinteren. Nei, en får ikke nyreskade av litium om en har god oppfølging og tar serumkonsentrasjonsprøver slik det skal gjøres hver 3 mnd. Dessuten skal en lære å redusere dosen i spesielle tilfeller som ved skikkelig feber og ved gastroenteritter.

Vil man ta skade av å drikke alkohol med ujevne mellomrom? 

Anonymkode: eee37...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Det kommer an på mengde og hvor ujevnt. 

La oss si 3/4-1 flaske vin 2 ganger i måneden. Av og til sjeldnere og av og til oftere. 

Anonymkode: eee37...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 11/13/2020 at 2:33 PM, AnonymBruker said:

Kan bli helt frisk fra bipolar 1?

er det noen dietter eller hva som helst som anbefales? Bruker medisiner hver dag og hater det. Skulle ønske jeg slapp og at jeg var helt frisk i hodet:( eller må jeg bare regne med å måtte bruke medisiner resten av livet?

hvor farlig er litium? Får alle ødelagte nyrer etter lang tids bruk? 

Anonymkode: 74254...da4

Med tanke på at du hater å ta medisiner så ville jeg lest boka jeg fikk anbefalt av min psykiater. Da kan du ta et informert valg om medisinbruk på godt å vondt. Interessant det som står om litium der. Selv forsøker jeg å gå av litium nå men jeg er ikke bipolar og mine psykiske problemer er i all hovedsak skapt av psykiatriske medikamenter. Så jeg skal ikke fortelle en med bipolar 1 diagnose hva som er best. Men jeg vil påsta at å lese boka vil gjøre deg klokere på det du står i.

https://www.norli.no/psykiatriske-legemidler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vit at å slutte på medisiner er ingen spøk. Det må skje svært gradvis med god støtte. Det finnes tilbud om hjelp til medisinfri behandling (altså hvordan å slutte/redusere medisinbruken og hvordan å håndtere diagnosen uten medisiner/med minst mulig medisiner).

Hurdalsjøen er ett av dem: https://recoveryakademiet.no/ De var på en episode av Helene sjekker inn. https://tv.nrk.no/serie/helene-sjekker-inn/2020/MDFP12700320

Du kan også google "skadereduserende veileder" for å få opp lenke til en pdf med nyttig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...