Gå til innhold

Påvirkes av andres humør og får dager ødelagt pga det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så påvirket av andres humør. Jeg blir lei meg, trist og nedfor. Har hatt det slik siden jeg var liten. Er svært vant til å rette meg etter andres humør og legge til rette for at andre skal ha det bra og ikke reagerer negativt. Jeg bor også med en vanskelig mann med Eupf, så jeg opplever dette sgs hver dag, uavhengig om det skyldes meg eller ikke. 

Hvordan kan jeg lære meg å leve med dette på en bedre måte så jeg får det bedre selv også? Jeg prøver så godt jeg kan å være snill, blid og positiv også. Jeg prøver også å holde meninger, følelser og reaksjoner for meg selv sånn at andre ikke skal reagere negativt på meg. 

Råd tas i mot med takk. Kanskje @Eva Sofie har råd?

Anonymkode: bb87a...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så påvirket av andres humør. Jeg blir lei meg, trist og nedfor. Har hatt det slik siden jeg var liten. Er svært vant til å rette meg etter andres humør og legge til rette for at andre skal ha det bra og ikke reagerer negativt. Jeg bor også med en vanskelig mann med Eupf, så jeg opplever dette sgs hver dag, uavhengig om det skyldes meg eller ikke. 

Hvordan kan jeg lære meg å leve med dette på en bedre måte så jeg får det bedre selv også? Jeg prøver så godt jeg kan å være snill, blid og positiv også. Jeg prøver også å holde meninger, følelser og reaksjoner for meg selv sånn at andre ikke skal reagere negativt på meg. 

Råd tas i mot med takk. Kanskje @Eva Sofie har råd?

Anonymkode: bb87a...61d

Det høres ut for meg som om du er en som tar mye hensyn til andre, og det er en god egenskap, men du må også huske midt oppi alt å ta vare på deg selv. Noen av oss har mistet den evnen på veien og må øve oss opp til å ta den tilbake. Vi må t.o.m. si til oss selv at det å ta hensyn til seg selv ikke handler om å være egoistisk, men det handler om egenomsorg. Tenker også at det på sikt vil bli en vinn-vinn-situasjon for deg, for jo mer du klarer å ta vare på deg selv, jo mer kan du også gi tilbake til de rundt deg.

Men det å ta vare på sine omgivelser, handler også om en annen ting. Det handler ikke om å godta alle følelser og reaksjoner fra en annen part og unnskylde det med at "...men han har det jo vanskelig og har jo den diagnosen, så da kan han jo reagere slik...". Det å ta vare på sine omgivelser, tenker jeg også handler om å sette grenser for hva som er akseptabel oppførsel og hva som er akseptabelt/uakseptabelt å si til en annen person. Du skal ikke finne deg i å motta alt mulig fra din samboer "fordi han har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse". En diagnose kan forklare en oppførsel, men det fratar ikke en person fra ansvar likevel (med enkelte unntak).

Håper dere finner ut av det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir påvirkert av andre sine følelser da jeg der i en sårbar periode. Ellers hever jeg over det og ser at de har de vondt og at jeg ikke trenger og føle det slik. 
 

Går du til behandling? Kanskje det hadde hjulpet slik at du hadde fått hjelp til å bearbeide dine følelser og funnet ut hvorfor du føler det slik?

Anonymkode: 96338...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så påvirket av andres humør. Jeg blir lei meg, trist og nedfor. Har hatt det slik siden jeg var liten. Er svært vant til å rette meg etter andres humør og legge til rette for at andre skal ha det bra og ikke reagerer negativt. Jeg bor også med en vanskelig mann med Eupf, så jeg opplever dette sgs hver dag, uavhengig om det skyldes meg eller ikke. 

Hvordan kan jeg lære meg å leve med dette på en bedre måte så jeg får det bedre selv også? Jeg prøver så godt jeg kan å være snill, blid og positiv også. Jeg prøver også å holde meninger, følelser og reaksjoner for meg selv sånn at andre ikke skal reagere negativt på meg. 

Råd tas i mot med takk. Kanskje @Eva Sofie har råd?

Anonymkode: bb87a...61d

Les om selvhevdelse.

Anonymkode: 19088...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.11.2020 den 2.16, AnonymBruker skrev:

Jeg blir påvirkert av andre sine følelser da jeg der i en sårbar periode. Ellers hever jeg over det og ser at de har de vondt og at jeg ikke trenger og føle det slik. 
 

Går du til behandling? Kanskje det hadde hjulpet slik at du hadde fått hjelp til å bearbeide dine følelser og funnet ut hvorfor du føler det slik?

Anonymkode: 96338...171

Jeg blir også påvirket av andres humør desverre,  men jeg forsøker å slutte å la andres humør påvirke meg. 

Anonymkode: c1ccc...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...