Gå til innhold

Skal dere ta covid-19 vaksinen når den kommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tar det veien videre? Jeg blir alltid så uvel når væsken sprøytes inn i armen. Kjenner bare at området fylles med væske og blir svimmel av det. Stikket er ikke noe problem. Pga dette unngår jeg vaksiner.

Anonymkode: 80c70...10c

Jeg blir også uvel. En gang svartnet det for meg. Men det varer bare en liten stund, og så er man beskyttet mot sykdom(er). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Jeg liker heller ikke det, men gjør det som blir anbefalt meg. Tar også influensavaksine hvert år og lungebetennelse vaksine hvert 5 år. Alternativet kan bli så mye mye verre

Varer lungebetennelse vaksinen så lenge?Jeg har vurdert å ta den men mange blir syke en stund etterpå, stemmer dert?

Anonymkode: f80ce...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Varer lungebetennelse vaksinen så lenge?Jeg har vurdert å ta den men mange blir syke en stund etterpå, stemmer dert?

Anonymkode: f80ce...6c7

Ja, den skal vare i 5 år. Nei, det har jeg ikke hørt noe om. Jeg ble ikke syk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, kupton skrev:

Inn i blodet blir det ikke sprøytet. Kun like under huden (subcutant).

Ja, ok. Da retter jeg til: Liker ikke å få stoffer sprøytet inn i kroppen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tar det veien videre?

Det blir liggende under huden og blir oppdaget av kroppens immunsystem som fremmed. Derfor starter kroppen å produsere antistoffer mot viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, girlinyellow skrev:

Ja, ok. Da retter jeg til: Liker ikke å få stoffer sprøytet inn i kroppen 🙂

Men du vil like å få covid og evt smitte andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Varer lungebetennelse vaksinen så lenge?

Vanligvis regner en med at den (pneumovax) varer i 10 år. Ja, noen inkl meg selv, får sykdomsfølelse et lite døgn etter sprøyta. Et lite offer for å slippe lungebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Men du vil like å få covid og evt smitte andre?

Det skjønner du jo at jeg ikke ville like. Poenget mitt er at jeg vil forsikre meg om at vaksinen er trygg før jeg evt. tar den. Det var derfor jeg skrev "foreløpig nei", og at jeg ikke står først i køen. Synes det er greit å sette meg ordentlig inn i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, girlinyellow skrev:

Det skjønner du jo at jeg ikke ville like. Poenget mitt er at jeg vil forsikre meg om at vaksinen er trygg før jeg evt. tar den. Det var derfor jeg skrev "foreløpig nei", og at jeg ikke står først i køen. Synes det er greit å sette meg ordentlig inn i ting.

Ja, tenk hvis alle hadde den tankegangen. Da er vi jo like langt. 

Anonymkode: f80ce...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenk hvis alle hadde den tankegangen. Da er vi jo like langt. 

Anonymkode: f80ce...6c7

https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/concerns-history.html

Sjøl er jeg også litt avventende for det har gått galt med nye vaksiner før. Eksempler i linken. Hvis vaksina produseres kjapt eller av produsenter som er mest opptatt av å tjene penger kan det være bivirkninger i vente vi ikke er forberedt på. Bruker man munnbind, bergenser sosial omgang og spriter henda osv er vi jo ikke likegyldige heller. Det må være lov å tenke seg om før man velger å ta en vaksine og det betyr heller ikke at jeg ikke kommer til å ta den. 

Anonymkode: fe05f...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
2 timer siden, girlinyellow skrev:

Det skjønner du jo at jeg ikke ville like. Poenget mitt er at jeg vil forsikre meg om at vaksinen er trygg før jeg evt. tar den. Det var derfor jeg skrev "foreløpig nei", og at jeg ikke står først i køen. Synes det er greit å sette meg ordentlig inn i ting.

Det er derfor den testes så grundig for å være sikker på at den er trygg. Når det gjalt svineinfluensavaksinen så kuttet de hjørner, det har de ikke gjort denne gangen. Den er testet på titusener av mennesker for å se den er trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er optimistiske til vaksinen, men spørreundersøkelser viser at mange også er skeptiske. Det må være lov til å være skeptisk akkurat nå, før man/jeg vet mer. Jeg er ikke bastant, og kan absolutt endre mening fra skeptisk til positiv. Det er ikke noe unormalt med å ville vite mer om saken før man/jeg tar et valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ta den så fort den regnes som trygg. Er heldigvis ikke i risikogruppen, så regner med å måtte vente en god stund. Omgås ofte sykepleiere og andre som vil være prioriterte, så gleder meg til de er vaksinerte, for da blir det tryggere for oss som må vente å kunne være sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Men du vil like å få covid og evt smitte andre?

Et spørsmål som er helt på sin plass. Man bør kunne klare å se forbi seg selv og eget ubehag når det gjelder noe som er til det beste for flertallet. Jeg synes alle bør vaksinere seg, og jeg tror at myndighetene vil presse på minst like hardt som de gjorde med vaksinen mot svineinfluensa. Det er klart at vi alle bør "ta en for landet" og verden. Dette klarer alle! 

Når det er sagt forstår jeg også skepsisen mange har. Man vil jo ikke ende opp med langvarige eller varige ettervirkninger slik en har hørt om at noen fikk etter svineinfluensavaksinen, men jeg tror at sjansen for at det skjer er mindre ved Covid-vaksinen siden den er bedre testet. 

Anonymkode: 49b2c...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/concerns-history.html

Sjøl er jeg også litt avventende for det har gått galt med nye vaksiner før. Eksempler i linken. Hvis vaksina produseres kjapt eller av produsenter som er mest opptatt av å tjene penger kan det være bivirkninger i vente vi ikke er forberedt på. Bruker man munnbind, bergenser sosial omgang og spriter henda osv er vi jo ikke likegyldige heller. Det må være lov å tenke seg om før man velger å ta en vaksine og det betyr heller ikke at jeg ikke kommer til å ta den. 

Anonymkode: fe05f...a8c

Tror nok ikke i dette tilfellet at produsenter er mest opptatt av å tjene penger. De taper nok heller penger på nedstengning som alle andre i verden. Tror de fleste tenker over bivirkninger og har  egentlig ikke har lyst til å ta vaksinen. Men mange skal heldigvis gjøre det allikevel mtp flokkimmunitet. 

Anonymkode: f80ce...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...