Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hostet rallende og stygt i ca.5 uker, og for 1 uke siden fikk jeg feber etter en skitur i sur vind. Jeg fikk vanlige forkjølelsessymptomer og den harde hosten fortsatte. Feberen viser en merkelig fast døgnrytme: 37.5 morgen og kveld, midt på dagen og utover er den 38 og da føler jeg meg medtatt. Jeg har vært hos lege og utelukket lungebetennelse og går på penicillin for bihulebetennelse. Dette synes jeg hjelper godt, men hosten vedvarer, og feberen blir jeg liksom ikke kvitt. Er det influensa jeg har som holder ved like feberen, eller er det heller bihulebetennelsen? Hvor lenge må jeg regne med å være sjuk (ha feber)? Takknemlig for svar enda dette kanskje virker som bagateller for en del.

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob
Skrevet

For det første er jeg klar over at dette er ingen bagateller for deg å gå med langvarig hoste og bihulebetennelsessykdommer er skikkelig kjedelig. Jeg kan desverre ikke komme med noen klare spodommer med tanke på utviklingen. Jeg kan kommentere dine tanker om influensa: jeg tror egentlig ikke at det er det selv om det er selvfølgelig umulig å utelukke det. Jeg vet forresten ikke hvilke kant av landet du holder til, men det er relativt lite influensaaktivitet over mesteparten av landet nå, litt mer nordover. Bihulebetennelse kan godt forklare feberen og det kan være vanskelig å bli kvitt. Etter det jeg vet kommer penicillin og andre antibiotika i annen rekke når det gjelder behandling, det viktigste å skaffe avløp: skylle, eller evt. punktere bihulene er viktig. Finner man noen bakterier som ikke skal være der trenger man antibiotika behandling. Kronisk hoste kan skyldes så mye, bl.a. infkesjon, men hos voksne er det vanskelig å finne ut om det er noen bakterier (eller virus) som er utløsende årsak og som kan og bør behandles. Hva med hostestillende og slimløsende midler, og å ta det med ro noen dager?

Lykke til og vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...