Gå til innhold

Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig har både bipolar lidelse og eupf. Hvor vanlig er det å ha begge?

Anonymkode: 91ea2...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 I den beste artikkelen jeg fant, angis disse tallene:
Borderline/eupf forekom i ca 22% av de med bipolar lidelse. Høyere i BP2 (37,7%) enn i BP1.

Hos de med borderline ble det også funnet bipolar lidelse hos 18,5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

 I den beste artikkelen jeg fant, angis disse tallene:
Borderline/eupf forekom i ca 22% av de med bipolar lidelse. Høyere i BP2 (37,7%) enn i BP1.

Hos de med borderline ble det også funnet bipolar lidelse hos 18,5%.

Finnes det noen hypoteser om kausalitet her? Gjør genetisk disposisjon en mer sårbar for å utvikle EUPF, finnes det eventuelt en faktor x som kan forårsake begge - eller kan det være overdiagnostisering av EUPF fordi den "henger igjen" hvis man senere får en BP-diagnose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

 I den beste artikkelen jeg fant, angis disse tallene:
Borderline/eupf forekom i ca 22% av de med bipolar lidelse. Høyere i BP2 (37,7%) enn i BP1.

Hos de med borderline ble det også funnet bipolar lidelse hos 18,5%.

Synes nå ikke at 22 av 100 personer er "meget vanlig" da som du skrev over. Det er ikke fjerdedel en gang. 

Anonymkode: a73d9...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

 I den beste artikkelen jeg fant, angis disse tallene:
Borderline/eupf forekom i ca 22% av de med bipolar lidelse. Høyere i BP2 (37,7%) enn i BP1.

Hos de med borderline ble det også funnet bipolar lidelse hos 18,5%.

Det var en del.Vet du om selvmordsrisikoen er høyere når man har begge enn ved en av disse? Kan eupf bli verre med årene?

Anonymkode: 91ea2...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om selvmordsrisikoen er høyere når man har begge enn ved en av disse? Kan eupf bli verre med årene?

Anonymkode: 91ea2...a88

Vet ikke konkret basert på forskning. Men generelt øker risikoen med antall lidelser ute at jeg tror betydningen her er alt for stor.

KAN bli verre - ja. Men det vanlige er at det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kupton skrev:

Vet ikke konkret basert på forskning. Men generelt øker risikoen med antall lidelser ute at jeg tror betydningen her er alt for stor.

KAN bli verre - ja. Men det vanlige er at det blir bedre.

Jeg har blitt mye verre, men så har jeg også presset meg veldig i mange år både på jobb og hjemme. Kan det være en medvirkende årsak til at det kan bli verre? Nå tenker jeg på eupf. Finnes det noen gode medisiner for eupf?

Anonymkode: 91ea2...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes nå ikke at 22 av 100 personer er "meget vanlig" da som du skrev over. Det er ikke fjerdedel en gang. 

Anonymkode: a73d9...da7

Hvis en sammenligner med "normal"befolkningen er det kanskje mye, uten at jeg har tall

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, kupton skrev:

 I den beste artikkelen jeg fant, angis disse tallene:
Borderline/eupf forekom i ca 22% av de med bipolar lidelse. Høyere i BP2 (37,7%) enn i BP1.

Hos de med borderline ble det også funnet bipolar lidelse hos 18,5%.

Hva heter den artikkelen? Har du evt. link?

Nå har jeg levert min oppgave om kritisk vurdering av forskning.  De fleste glemmer alt har jeg inntrykk av. Kan vel holde det ved like hvis jeg leser artikler, og synes dette er et interessant tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes nå ikke at 22 av 100 personer er "meget vanlig" da som du skrev over. Det er ikke fjerdedel en gang. 

Anonymkode: a73d9...da7

Ok. Du har tallene. Det er vel det viktigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, kupton skrev:

Ok. Du har tallene. Det er vel det viktigste. 

Nei, det var du som kom med tallene her. 

Anonymkode: a73d9...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Villanda skrev:

Hva heter den artikkelen? Har du evt. link?

Nå har jeg levert min oppgave om kritisk vurdering av forskning.  De fleste glemmer alt har jeg inntrykk av. Kan vel holde det ved like hvis jeg leser artikler, og synes dette er et interessant tema.

Forresten, jeg glemmer at jeg kan søke selv 🤣😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var du som kom med tallene her. 

Anonymkode: a73d9...da7

Jeg vet. Jeg mente at nå som du har fått tallene av meg, så har du dem også 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...