Gå til innhold

Kupton/ISW/andre. Ok om melatonin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tidligere brukt 7 mg bio-melatonin for søvnvansker, men synes det har begynt å virke dårlig i det siste.. Er det ok at jeg tar 10 mg? Siden dette er kosttilskudd håper jeg det er greit at jeg spør om dose, dette er jo ingen "farlig og vanlig" legemiddel.

Anonymkode: c3b07...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker på reglene for dette, her får admin slette hvis det ikke er greit.

Jeg synes det høres mye og ikke minst veldig dyrt ut. Jeg synes ikke du skal øke dosen mer nå, men heller få sett på de bakenforliggende årsakene til at du ikke sover og få det behandlet. Ligger det en angstlidelse eller depresjon i bunn der, så er vel det beste å få behandlet denne? 

Hvis du stadig må øke dosen er det vel ikke sannsynlig at du stopper på 10 mg tenker jeg? Da er jo neste skritt enda høyere og dyrere doser når dette heller ikke fungerer lengre? 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ISW skrev:

Usikker på reglene for dette, her får admin slette hvis det ikke er greit.

Jeg synes det høres mye og ikke minst veldig dyrt ut. Jeg synes ikke du skal øke dosen mer nå, men heller få sett på de bakenforliggende årsakene til at du ikke sover og få det behandlet. Ligger det en angstlidelse eller depresjon i bunn der, så er vel det beste å få behandlet denne? 

Hvis du stadig må øke dosen er det vel ikke sannsynlig at du stopper på 10 mg tenker jeg? Da er jo neste skritt enda høyere og dyrere doser når dette heller ikke fungerer lengre? 

Takk for svar. Ja, det er jo mye og dyrt... Men jeg blir nesten desperat av å ikke få sove. Får ingen andre medisiner heller. Gikk 20 år i psykiatrien og etter det "gav de meg opp" og jeg får ingen annen tilbud.. Er det farlig å ta 10 mg? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke fortsetter å øke etter 10 mg.. 

Anonymkode: c3b07...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja, det er jo mye og dyrt... Men jeg blir nesten desperat av å ikke få sove. Får ingen andre medisiner heller. Gikk 20 år i psykiatrien og etter det "gav de meg opp" og jeg får ingen annen tilbud.. Er det farlig å ta 10 mg? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke fortsetter å øke etter 10 mg.. 

Anonymkode: c3b07...d28

Jeg har ikke kompetanse til å svare på om 10 mg melatonin er farlig på lengre sikt. Melatonin har veldig lav akutt toksisitet, men det betyr ikke at jeg selv ville tatt store doser over tid. 

Selv ville jeg ikke økt utover det du tar nå hvis jeg var i din situasjon. Og spesielt på grunn av at det er lite sannsynlig at det stopper der. Hvis du har god effekt av melatonin, ville jeg heller spurt legen om en melatoninreseptoragonist (Agomelatin) på reg.fritak. Den var jo i bruk som et antidepressiv og var melatonin på steroider, hvis jeg kan si det sånn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja, det er jo mye og dyrt... Men jeg blir nesten desperat av å ikke få sove. Får ingen andre medisiner heller. Gikk 20 år i psykiatrien og etter det "gav de meg opp" og jeg får ingen annen tilbud.. Er det farlig å ta 10 mg? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke fortsetter å øke etter 10 mg.. 

Anonymkode: c3b07...d28

Kan du ikke snakke m fastlegen om å få noe? Feks Surmontil eller Remeron? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, cilie skrev:

Kan du ikke snakke m fastlegen om å få noe? Feks Surmontil eller Remeron? 

Er det det du bruker? 

Anonymkode: 46b8b...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min tidligere psykiater så var 9mg maksdose man kunne ta på Melatonin. Over dette kunne det ha motsatt effekt slik jeg forsto det. 
 

Om det er farlig eller ei å ta mer vet jeg ikke men selv har jeg i svake øyeblikk tatt opp mot 45 mg uten at det _for meg_ har gjort noe. Anbefaler likevel ikke at andre går over maksdose hvis det er søvneffekten man ønsker.

Anonymkode: 47cde...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det det du bruker? 

Anonymkode: 46b8b...f48

Nei, men har brukt lav dose Surmontil sammen med Cirkadin(melatonin) tidligere, og det fungerte. Vet at Remeron er en god medisin for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...