Gå til innhold

"Sårbare" mennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem går innunder den kategorien? Et det først og fremst psykosepasienter? 

Anonymkode: 96038...714

Jeg har alltid fått høre at jeg er født med en sårbarhet, men likevel har jeg da tålt mye her i livet så skjønner ikke hva de mener med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har alltid fått høre at jeg er født med en sårbarhet, men likevel har jeg da tålt mye her i livet så skjønner ikke hva de mener med det. 

Skjønner ikke jeg heller. Kanskje fordi vi med psykoselidelse har lettere for å bli satt ut av noe og lett kan bli påvirket av ting. Jeg har schizofreni. 

Anonymkode: 96038...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke jeg heller. Kanskje fordi vi med psykoselidelse har lettere for å bli satt ut av noe og lett kan bli påvirket av ting. Jeg har schizofreni. 

Anonymkode: 96038...714

Ja det er mulig det, men da tror jeg det går an å være sterk selv om man er født med en sårbarhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilke situasjon man snakker om.Psykisk, fysisk, økonomisk, osv. Noen er jo "sårbare" kun fordi de tar seg lett nær av ting sånn sett, tåler lite motgang.

Anonymkode: b65fb...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvilke situasjon man snakker om.Psykisk, fysisk, økonomisk, osv. Noen er jo "sårbare" kun fordi de tar seg lett nær av ting sånn sett, tåler lite motgang.

Anonymkode: b65fb...641

Tenker på sårbarhet psykisk

Anonymkode: 96038...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem går innunder den kategorien?

Alle som tåler lite påkjenninger før de får en psykisk lidelse enten det er angst, depresjon, rusmisbruk eller psykose.

(For forumets petimeter: Det finnes flere lidelser, men disse er de vanligste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Alle som tåler lite påkjenninger før de får en psykisk lidelse enten det er angst, depresjon, rusmisbruk eller psykose.

(For forumets petimeter: Det finnes flere lidelser, men disse er de vanligste).

Ok takk. Hva med de som allerede har disse lidelsene, er de da vedvarende og kronisk sårbare? Når de allerede har trådd over terskelen og fått diagnoser fordi de var sårbare til å begynne med?

Anonymkode: 96038...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Alle som tåler lite påkjenninger før de får en psykisk lidelse enten det er angst, depresjon, rusmisbruk eller psykose.

(For forumets petimeter: Det finnes flere lidelser, men disse er de vanligste).

 Og hva mener du er lite påkjenninger?. Mener du da ting som å miste noen, mobbing, overgrep, familiære belastninger? Og at betydelige belastninger er mer opplevelser som krig, vold ol.?. 

Anonymkode: abb51...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva mener du er lite påkjenninger?

Nå har vi fått mye ordkløyveri de siste dagene. (asperger?) 

Det startet med "sårbare mennesker". Et begrep som ikke er klart definert, men som de fleste vi forstå hva er på samme måte som "lite påkjenninger", som heller ikke er definert.

Men la oss si at vi har et representativt utvalg av befolkningen på 100 personer. Da vi hver av dem utgjøre 1%. Så utsettes disse for gradvis økende påkjenninger. Den første som da blir syk er på 1-percentilen. Den neste på 2-percentilen osv.

Siden "sårbare mennesker" ikke er definert, kan hver enkelt sette det cutoff en mener er fornuftig. Er de sårbare de nederste 2%, 5%, eller 9,2%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske at ordet sårbar ble byttet ut med et annet ord. For oss som har opplevd alvorlige overgrep og mishandling og så tilslutt blitt syke ,synes jeg det er nedlatende å kalle oss  sårbare.  Det blir på en måte å klandre offeret  for at det er blitt syk, det er en feil på deg derfor ble du syk. I mange tilfeller er det ikke den sykes skyld at den er syk  ,men andre mennesker sin feil. Ingen hadde vel våget å kalle folk som er traumatisert etter krig elle terror for sårbar når de slet med ettervirkninger etter det de har opplevd.  Men vi som ikke er en ensartet gruppe vi er sårbare ,merkelig..

 

Anonymkode: 25bbf...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske at ordet sårbar ble byttet ut med et annet ord. For oss som har opplevd alvorlige overgrep og mishandling og så tilslutt blitt syke ,synes jeg det er nedlatende å kalle oss  sårbare.  Det blir på en måte å klandre offeret  for at det er blitt syk, det er en feil på deg derfor ble du syk. I mange tilfeller er det ikke den sykes skyld at den er syk  ,men andre mennesker sin feil. Ingen hadde vel våget å kalle folk som er traumatisert etter krig elle terror for sårbar når de slet med ettervirkninger etter det de har opplevd.  Men vi som ikke er en ensartet gruppe vi er sårbare ,merkelig..

 

Anonymkode: 25bbf...602

Jeg velger å se litt annerledes på det. Har selv opplevd omsorgssvikt og overgrep, og har blitt syk. Jeg har vel dermed en sårbarhet for å få f.eks psykoser. Det betyr ikke at jeg er svak. Som en behandler sa til meg; Hadde du vokst opp i en normal familie så kunne du ha blitt hva som helst. Det skal en stor styrke til for å bære den ryggsekken du har fått tildelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg velger å se litt annerledes på det. Har selv opplevd omsorgssvikt og overgrep, og har blitt syk. Jeg har vel dermed en sårbarhet for å få f.eks psykoser. Det betyr ikke at jeg er svak. Som en behandler sa til meg; Hadde du vokst opp i en normal familie så kunne du ha blitt hva som helst. Det skal en stor styrke til for å bære den ryggsekken du har fått tildelt.

 

Enig, samme med meg, hatt en normal familie, ville livet vært mye bedre, mentalt og andre forhold. Tung ryggsekk jeg har. Det gjelder mange, det går tilbake til oppveksten. 

Har fått dårlig selvfølelse og det preger meg fortsatt. Jeg er ikke sårbar, bare dårlig selvfølelse. 

Endret av Sol1973
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som sa til meg en gang at «noen (h*n) tåler jo mer en andre (meg)». På en nedlatende måte. Da sa jeg tilbake at «ingen tåler alt». Og det er jo noe med det. Under de rette omstendighetene vil alle og enhver få problemer. Uansett barndom, arv og miljø. 

Anonymkode: df6e7...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kupton kan du svare på om man er mer sårbar enn andre når man allerede har en diagnose? (angst, depresjon, rusmisbruk, psykose) Du skrev at man regnes som sårbar før en får en psykisk lidelse/diagnose, men hva med etterpå? Vil en alltid være sårbar da?

Anonymkode: 96038...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...