Gå til innhold

Hvorfor er det så mange psykisk syke som får barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Fordi ALT er psykisk sykdom snart. 
Er du alltid full av energi og glad er du enten heldig eller manisk. Du må roe ned.

Er du stille og tilbaketrukket er du deprimert.

Ler du ikke med og er engasjert er du mutt og kjip. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ikke erfaringen jeg har gjort meg. Vet om få med psykoselidelse som har barn. En del med personlighetsforstyrrelser vet jeg om. Men ikke så mange ellers.

Anonymkode: 6311e...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snusmumeriken96
7 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Fordi ALT er psykisk sykdom snart. 
Er du alltid full av energi og glad er du enten heldig eller manisk. Du må roe ned.

Er du stille og tilbaketrukket er du deprimert.

Ler du ikke med og er engasjert er du mutt og kjip. 
 

 

Og avviker du litt fra normal oppførsel så har du også en diagnose...jeg er litt annerledes. Det skyldes for det meste asperger. Så jeg oppfører meg litt annerledes, og avviker nok litt fra vanlig oppførsel ute blant folk. Derfor blir jeg ofte kjent igjen av folk, her ejeg bor. Har flere ganger fått kastet flere diagnoser på meg, men det vil jo ikke si at du har en diagnose bare fordi du er litt annerledes. Men i dette samfunn er det faktisk slik at alt er diagnoser, og det brukes om alt..

slik var det ikke før. Var du litt annerledes, ble man heller steplet som rar eller dum..hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, ikke erfaringen jeg har gjort meg. Vet om få med psykoselidelse som har barn. En del med personlighetsforstyrrelser vet jeg om. Men ikke så mange ellers.

Anonymkode: 6311e...852

Det må jo være veldig mange med bibolar som har barn, i og med at det er en veldig vanlig diagnose i dag. Er også veldig mange som er deprimerte, de får også barn, og folk med personlighetsforstyrrelser - de er det mange av. De aller fleste som har det veit jo ikke om det engang selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Akkurat nå, snusmumeriken96 skrev:

Det må jo være veldig mange med bibolar som har barn, i og med at det er en veldig vanlig diagnose i dag. Er også veldig mange som er deprimerte, de får også barn, og folk med personlighetsforstyrrelser - de er det mange av. De aller fleste som har det veit jo ikke om det engang selv.

Det vil jo ikke si at du ikke kan ta vare på barn bare fordi du har en psykisk diagnose, spørs jo helt på alvorlighetsgraden av den. Det er nok veldig mange som er psykisk syke, de aller fleste av dem har heller ikke en diagnose i papiret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
58 minutter siden, snusmumeriken96 skrev:

Og avviker du litt fra normal oppførsel så har du også en diagnose...jeg er litt annerledes. Det skyldes for det meste asperger. Så jeg oppfører meg litt annerledes, og avviker nok litt fra vanlig oppførsel ute blant folk. Derfor blir jeg ofte kjent igjen av folk, her ejeg bor. Har flere ganger fått kastet flere diagnoser på meg, men det vil jo ikke si at du har en diagnose bare fordi du er litt annerledes. Men i dette samfunn er det faktisk slik at alt er diagnoser, og det brukes om alt..

slik var det ikke før. Var du litt annerledes, ble man heller steplet som rar eller dum..hehe.

Men om man er annerledes til sin fordel og litt «bedre» enn den kjedelige normalen så skal de dra deg ned. Ikke sant? Mulig jeg virker arrogant, og har ikke dårlig samvittighet nå. Men vi var flere «svake» i min klasse og. Jeg var ikke det store mobbeoffer, jeg var en av dem. Men greia var at det var så mye mer om å gjøre å ta meg. De andre mobbeofferne fikk gå mer i fred, jeg var visst mer provoserende, men det var jo fordi jeg plutselig fikk oppmerksomhet av det motsatte kjønn.. Men det er det jeg mener. De vil ødelegge deg om du får noe til din fordel, men alt annet som er negativt vil de gjerne snakke høyt om og få satt en diagnose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
5 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Men om man er annerledes til sin fordel og litt «bedre» enn den kjedelige normalen så skal de dra deg ned. Ikke sant? Mulig jeg virker arrogant, og har ikke dårlig samvittighet nå. Men vi var flere «svake» i min klasse og. Jeg var ikke det store mobbeoffer, jeg var en av dem. Men greia var at det var så mye mer om å gjøre å ta meg. De andre mobbeofferne fikk gå mer i fred, jeg var visst mer provoserende, men det var jo fordi jeg plutselig fikk oppmerksomhet av det motsatte kjønn.. Men det er det jeg mener. De vil ødelegge deg om du får noe til din fordel, men alt annet som er negativt vil de gjerne snakke høyt om og få satt en diagnose

Jeg skjønte ikke helt hva du mente nå, men at jeg er enig i at det ikke er greit å bli dratt ned bare fordi du er litt annerledes. Jeg synes det er bra at vi er forskjellige. Det hadde jo vært veldig kjedelig om alle var helt like hele tiden - men sånn er det jo som oftest ganske ofte, så de som bare er litt annerledes skal det liksom være en diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Akkurat nå, snusmumeriken96 skrev:

Jeg skjønte ikke helt hva du mente nå, men at jeg er enig i at det ikke er greit å bli dratt ned bare fordi du er litt annerledes. Jeg synes det er bra at vi er forskjellige. Det hadde jo vært veldig kjedelig om alle var helt like hele tiden - men sånn er det jo som oftest ganske ofte, så de som bare er litt annerledes skal det liksom være en diagnose. 

Nå har jo jeg en diagnose selv, og det er grunnen til at jeg er litt annerledes, men ikke alle som er annerledes har diagnoser - noen bare er sånn fordi de ikke er redde for å skille seg ut og mest sannsynligvis har veldig god selvtilit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er veldig vanlig å få barn. 

Anonymkode: a48a7...5d8

👆

 

OG ikke minst med tanken på det fakta at minst halvparten av Norges befolkning vil utvikle psykisk sykdom i løpet av livet, så sier det seg selv at mange med psykiske skavanker også får barn. Ikke alle barn er planlagte. Det kan skje den beste uavhengig av prevensjon. Og de som velger bevisst å få barn tross sine lidelser, sørger ofte for å få god hjelp og støtte av gode mennesker rundt seg. Eller hjelpeapparatet vi har. Barnevernet feks. Som ikke er ute etter å ta barna fra mødrene sine, selv om de sliter. Men sørge for at hun får tilrettelagt hjelp til å klarer være en god mor selv. 

Anonymkode: 817c9...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, snusmumeriken96 skrev:

Det må jo være veldig mange med bibolar som har barn, i og med at det er en veldig vanlig diagnose i dag. Er også veldig mange som er deprimerte, de får også barn, og folk med personlighetsforstyrrelser - de er det mange av. De aller fleste som har det veit jo ikke om det engang selv.

Det kan godt hende, men bipolar lidelse trenger ikke å være uforenlig med foreldreskap. Jeg ble syk første gangen da jeg var ungdom. Jeg fungerte veldig fint da jeg ble mor i 20-årene, og det vedvarte fram til yngstemann var i tenåra. Da begynte jeg å bli verre, og siden har det dessverre vært vanskelig å få stabilisert meg. Men ungene har greid seg helt fint, og de har jo også hatt en far i samme husstand. I dag studerer den ene til master, og den andre er på trappene til å få seg jobb. Jeg er så stolt av dem begge, og av at jeg har greid å være en god mor for dem. Og det er jeg fortsatt, tross ustabiliteten de siste årene. Ingen og ingenting kan ta fra oss det vi bygde opp da de var små. De er glade i mammaen sin (og pappaen), og viser meg/oss stadig og gjerne det. 😊 kjenner jeg meg faktisk så stolt at jeg lar være å huke av for anonym, som jeg ofte gjør. Jeg vil vise meg ift dette, for jeg er så glad! 😊😇 (Inspirert av en annen tråd her i dag/i går tenker jeg også at det er fint å kunne være stolt av seg selv for noe, og å tørre å fortelle om det. Det burde flere gjøre av og til :) ) 

Til din siste setning: Men det gjør du, altså? Driver du og fjerndiagnostiserer folk? 🤭😉

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er veldig vanlig å få barn. 

Anonymkode: a48a7...5d8

Ja, og for de fleste av oss er det også slik at det må gjøres noe for å unngå å få barn - med mindre man lever i sølibat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

Sannsynligvis fordi de er akkurat som folk flest. 

Da er dem ikke så alvorlig psyke da. 

Anonymkode: 17fcb...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Fordi ALT er psykisk sykdom snart. 
Er du alltid full av energi og glad er du enten heldig eller manisk. Du må roe ned.

Er du stille og tilbaketrukket er du deprimert.

Ler du ikke med og er engasjert er du mutt og kjip. 
 

 

Det er akkurat det jeg skulle skrive.

Anonymkode: 5a47a...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...