Gå til innhold

Bruke antidepressiva til tross for bipolar lidelse?


Gjest Niomi

Anbefalte innlegg

Har bipolar lidelse og sliter en del med alvorlige depresjoner. Har egentlig veldig lyst til å prøve antidepressiva, er det mulig til tross for diagnosen? Tenkte på f.eks wellbutrin. Skal selvfølgelig høre med fastlegen, men usikker på hvilken kompetanse hun har på dette. Per i dag bruker jeg kun abilify om det har noe å si.

Endret av Niomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble innlagt med psykose etter at jeg fikk wellbutrin, sammen med abilify og litium 

men den de kjent for å være den beste AD ved bipolar. Derfor jeg prøvde den, men var like deprimert ‘men fikk bare prøvd minste dose. Den ble seponert på akuttpsykiatrisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

BP 1 eller 2? 

AD skal ikke brukes alene ved BP, men sammen med Abilify (AP) er det ofte brukt. I USA er Wellbutrin førstevalg av AD ved BP.

Uspesifisert, men mest sannsynlig 2.

Høres bra ut, er det noe de fleste fastleger har kunnskap om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, antidot skrev:

er det noe de fleste fastleger har kunnskap om?

Nei, dessverre. Men det er mulig for fastlegen å ringe en psykiater om hen er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte antidepressiva alene flere ganger før jeg fikk diagnosen bipolar II. Jeg ble kanskje litt hypoman av det et par ganger, uten at det gjorde så mye. Skjønner ikke hvorfor det skal være så farlig så lenge man ikke blir manisk.

Anonymkode: 3f68a...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, kupton skrev:

Korrekt - ikke så farlig om det er helt sikkert at det ikke er BP1

Litt på siden, men om man har diagnosen BPII, men med ett tilfelle av mani på grunn av for høy dose antidepressiva (375 mg Venlafaxin fra en dag til en annen - konstatert feilbehandling) - er man da per definisjon BPI? 

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...