Gå til innhold

statiner forhindrer epilepsi?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, kupton skrev:

Vet ikke, men statiner gir et mildere forløp av covid-19.

Seriøst? Det ville jo være supert.

Anonymkode: e36c1...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kupton skrev:

Vet ikke, men statiner gir et mildere forløp av covid-19.

så da er jeg imun mot covid 19? hvordan kan kolesterolpiller gjøre at man unngår epilrpsianfall og mildere covid? er ikke de bare mot høyt kolesterol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøver å være seriøs når jeg svarer på medisinsk spørsmål. Ssri gir lettere forløp når det gjelder symptomer fra luftveiene. Sannsynligvis pga antiinflamatoriske egenskaper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

så da er jeg imun mot covid 19? hvordan kan kolesterolpiller gjøre at man unngår epilrpsianfall og mildere covid? er ikke de bare mot høyt kolesterol?

Nei, du er ikke immun mot covid-19. Men om du får sykdommen, kan statinene gi et mildere forløp. Mekanismen er ikke kjent (så vidt jeg vet). I forskning har en vanligvis en hypotese som en tester ut i et forsøk. Men så finnes det også det som i forskningsspråket kalles "Fisking". Det er at en kjører alle variabler mot hverandre og ser om det tilfeldigvis finnes sammenhenger. Det har en altså funnet mellom bruk av statiner og et mildere forløp av sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Nei, du er ikke immun mot covid-19. Men om du får sykdommen, kan statinene gi et mildere forløp. Mekanismen er ikke kjent (så vidt jeg vet). I forskning har en vanligvis en hypotese som en tester ut i et forsøk. Men så finnes det også det som i forskningsspråket kalles "Fisking". Det er at en kjører alle variabler mot hverandre og ser om det tilfeldigvis finnes sammenhenger. Det har en altså funnet mellom bruk av statiner og et mildere forløp av sykdommen.

ok. men at jeg bruker statin, så betyr det ikke at jeg er mindre sjanse for å bli smitta enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, kupton skrev:

Ja, jeg prøver å være seriøs når jeg svarer på medisinsk spørsmål. Ssri gir lettere forløp når det gjelder symptomer fra luftveiene. Sannsynligvis pga antiinflamatoriske egenskaper. 

jeg bruker både ssri og statiner. ds er vel jeg så og si en person som ikke kan bli syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blomsterfluen skrev:

jeg bruker både ssri og statiner. ds er vel jeg så og si en person som ikke kan bli syk?

Det betyr det ikke. Men om du blir syk, er det grunn til å håpe på et mildere forløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det er holdepunkter for at statiner demper epileptogen aktivitet. Mekanismene er beskrevet i denne metaanalysen som omfatter 18 studier på dyr og to på mennesker:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6126295/

 

om jeg slutter på statinene fordi jeg har fått bra kolesterol, kan jeg da få epilepsi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

om jeg slutter på statinene fordi jeg har fått bra kolesterol, kan jeg da få epilepsi?

Nei. Men om du har epilepsi kan det være at du må øke dosene på epilepsimedisinen. Men dette må du spørre legen din om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, kupton skrev:

Nei. Men om du har epilepsi kan det være at du må øke dosene på epilepsimedisinen. Men dette må du spørre legen din om.

ok. hvorfor må epilepsimedisin kansje økes om man slutter på statiner og har epilepsi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...