Gå til innhold

Kvier meg alltid til terapi. Burde jeg derfor slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Våknet opp i dag og følte meg litt lettet fordi denne uken er det ingen avtaler som innebærer terapi. Jeg kan koble ut de vanskelige følelsene og tankene og flykte inn i noe annet. En litt risikabel flukt for om jeg ikke passer på kan tankene og følelsene innta meg. De er liksom like ved siden av meg en plass. Feks en tanke , et ord, en lyd, noe jeg leser, at jeg blir litt sliten kan lett utløse intens angst og depressive tanker. Men jeg slipper denne uken å kvie meg til terapi. Bare at « grubblinge» blir mer innestengt i hodet og følelsene er sterkere men mer utydelig. Burde jeg slutte i terapi når jeg kvier meg slik ? 

Anonymkode: a78ae...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Våknet opp i dag og følte meg litt lettet fordi denne uken er det ingen avtaler som innebærer terapi. Jeg kan koble ut de vanskelige følelsene og tankene og flykte inn i noe annet. En litt risikabel flukt for om jeg ikke passer på kan tankene og følelsene innta meg. De er liksom like ved siden av meg en plass. Feks en tanke , et ord, en lyd, noe jeg leser, at jeg blir litt sliten kan lett utløse intens angst og depressive tanker. Men jeg slipper denne uken å kvie meg til terapi. Bare at « grubblinge» blir mer innestengt i hodet og følelsene er sterkere men mer utydelig. Burde jeg slutte i terapi når jeg kvier meg slik ? 

Anonymkode: a78ae...c06

Hvordan tror du terapi skal være? Som en lett sommerbris som stryker deg varsomt over kinnene? 😉 Det kan virke som om mange synes det, derfor fleiper jeg litt med det. Terapi er jobb. Jobb kreves for å få det bedre for det du oppsøkte terapien for.  Vil råde deg til å begynne å skrive mer og ta dette med i terapien og gjennomgå der, tanker, følelser osv.

Anonymkode: 8c6c1...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Våknet opp i dag og følte meg litt lettet fordi denne uken er det ingen avtaler som innebærer terapi. Jeg kan koble ut de vanskelige følelsene og tankene og flykte inn i noe annet. En litt risikabel flukt for om jeg ikke passer på kan tankene og følelsene innta meg. De er liksom like ved siden av meg en plass. Feks en tanke , et ord, en lyd, noe jeg leser, at jeg blir litt sliten kan lett utløse intens angst og depressive tanker. Men jeg slipper denne uken å kvie meg til terapi. Bare at « grubblinge» blir mer innestengt i hodet og følelsene er sterkere men mer utydelig. Burde jeg slutte i terapi når jeg kvier meg slik ? 

Anonymkode: a78ae...c06

Hvorfor går du i terapi? Er det noen form for endring du ønsker å oppnå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ofte vondt å gå i terapi og det at man kanskje kvier seg litt til å gå inn i det, tenker jeg kan være et tegn på at du arbeider med det du trenger å arbeide med - det du går i terapi for. Terapi handler jo om å ta tak i det vonde i livet vårt - og det innebærer også ubehag. Så jeg oppfordrer deg til å følge rådet til anonym bruker om å bruke denne uken du har "fri" fra terapien til å gå i litt egenterapi, gjennom å studere egne tanker og følelser/opplevelser, og reflektere litt over de. Kanskje du finner noe du kan ta med til neste time? Å gå i terapi handler også om å arbeide mellom terapitimene og ikke kun i selve timen. I hvert fall om man ønsker en merkbar positiv endring - og det ønsker jo de fleste som går i terapi. Ikke nyte friheten mellom timene, men tenke at man skal bruke tiden mellom timene også til å arbeide med seg selv, for i terapi har man aldri fri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2020 den 7.29, Eva Sofie skrev:

Det gjør ofte vondt å gå i terapi og det at man kanskje kvier seg litt til å gå inn i det, tenker jeg kan være et tegn på at du arbeider med det du trenger å arbeide med - det du går i terapi for. Terapi handler jo om å ta tak i det vonde i livet vårt - og det innebærer også ubehag. Så jeg oppfordrer deg til å følge rådet til anonym bruker om å bruke denne uken du har "fri" fra terapien til å gå i litt egenterapi, gjennom å studere egne tanker og følelser/opplevelser, og reflektere litt over de. Kanskje du finner noe du kan ta med til neste time? Å gå i terapi handler også om å arbeide mellom terapitimene og ikke kun i selve timen. I hvert fall om man ønsker en merkbar positiv endring - og det ønsker jo de fleste som går i terapi. Ikke nyte friheten mellom timene, men tenke at man skal bruke tiden mellom timene også til å arbeide med seg selv, for i terapi har man aldri fri...

Takk for gode råde. Jeg har gått i terapi i noen år samtidig som jeg oppdrar fire barn. Jeg er utslitt. Jeg har vært flink pike og jobbet i terapi. Som om jeg skal opp til eksamen hver gang. Men mange ganger har jeg så vidt hatt hodet over vann og da er det skremmende å føle at terapien gjør at man føler man går under. Så kaver man fælt i dagene etterpå for å få hodet over vann igjen. Utmattende i lengden. 

Anonymkode: a78ae...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å spørre om du kan ta noen uker pause fra terapien. Jeg har gjort det noen ganger, men da har jeg ikke vært midt opp i noe i terapien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råde. Jeg har gått i terapi i noen år samtidig som jeg oppdrar fire barn. Jeg er utslitt. Jeg har vært flink pike og jobbet i terapi. Som om jeg skal opp til eksamen hver gang. Men mange ganger har jeg så vidt hatt hodet over vann og da er det skremmende å føle at terapien gjør at man føler man går under. Så kaver man fælt i dagene etterpå for å få hodet over vann igjen. Utmattende i lengden. 

Anonymkode: a78ae...c06

Det er grunner til at du føler det slik og da synes jeg du skal diskutere det sammen med behandleren

Anonymkode: 8c6c1...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...