Gå til innhold

Erfaring med metakognitiv terapi?


Janvl

Anbefalte innlegg

Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde startet light, som @kupton skriver, med metakognitivt. Om dette ikke fungerer så kan man heller da sette i gang mer heavy duty.

Men ja. Burde jo prøve å endre den atferden ift symptomene sikkert. Men igjen, føles umulig 

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men ja. Burde jo prøve å endre den atferden ift symptomene sikkert. Men igjen, føles umulig 

Anonymkode: 0076e...99f

Ett sted må man starte. Veien blir noen ganger til mens man går 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (20 minutter siden):

Ett sted må man starte. Veien blir noen ganger til mens man går 👏👏

Vil hoppe rett til lykkelig slutt😫

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil hoppe rett til lykkelig slutt😫

Anonymkode: 0076e...99f

Bare så det er sagt, man bør ikke være altfor hypnotisert av sin velstand fra nakken og opp. Noen ganger hjelper det å ta vare på nakken og ned også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (13 timer siden):

Bare så det er sagt, man bør ikke være altfor hypnotisert av sin velstand fra nakken og opp. Noen ganger hjelper det å ta vare på nakken og ned også.

Tja.. hvordan da tenker du..

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja.. hvordan da tenker du..

Anonymkode: 0076e...99f

Tenker akkurat det jeg skriver. Om det er et fremmed konsept for deg, så er det kanskje akkurat det man bør jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Tenker akkurat det jeg skriver. Om det er et fremmed konsept for deg, så er det kanskje akkurat det man bør jobbe med.

Å ta vare på kroppen? Eller fokusere på kroppen? Du mener det vil hjelpe hodet?

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å ta vare på kroppen? Eller fokusere på kroppen? Du mener det vil hjelpe hodet?

Anonymkode: 0076e...99f

Selvfølgelig, det henger jo veldig godt sammen. Fokusere mindre på det som skjer fra nakken opp og koble på nakken ned. Sakte men sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig, det henger jo veldig godt sammen. Fokusere mindre på det som skjer fra nakken opp og koble på nakken ned. Sakte men sikkert. 

Også ved traumetilstander?

tar det lang tid da, før det «virker»? Har lite merkbart av å prøve. 
 

Leste litt om å forløse følelser/traumer via kroppen, er det det du mener?  
 

Leste her blant annet http://www.hedgren.no/Traumeroglsb.htm

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Også ved traumetilstander?

tar det lang tid da, før det «virker»? Har lite merkbart av å prøve. 
 

Leste litt om å forløse følelser/traumer via kroppen, er det det du mener?  
 

Leste her blant annet http://www.hedgren.no/Traumeroglsb.htm

Anonymkode: 0076e...99f

Back to the basic:

Daglige rutiner

Spise sunt og jevnlig

Bevege seg, noen ganger må man tvinge seg selv hardt

Finne ro, ikke være avhengig av stimuli hele tiden

Sørge for et godt nettverk (på jobb, privat, helsevesenet)

Uansett hvordan hodet opererer, gjenta daglig og ikke være så opphengt i hodet. Fokuser på kropp. Du er litt besatt av nettopp det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Back to the basic:

Daglige rutiner

Spise sunt og jevnlig

Bevege seg, noen ganger må man tvinge seg selv hardt

Finne ro, ikke være avhengig av stimuli hele tiden

Sørge for et godt nettverk (på jobb, privat, helsevesenet)

Uansett hvordan hodet opererer, gjenta daglig og ikke være så opphengt i hodet. Fokuser på kropp. Du er litt besatt av nettopp det siste. 

Ja jeg tror jeg er for dårlig til dette. Så må nok starte et annet sted med å vekke kroppen og følelsene og roe angsten 

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Back to the basic:

Daglige rutiner

Spise sunt og jevnlig

Bevege seg, noen ganger må man tvinge seg selv hardt

Finne ro, ikke være avhengig av stimuli hele tiden

Sørge for et godt nettverk (på jobb, privat, helsevesenet)

Uansett hvordan hodet opererer, gjenta daglig og ikke være så opphengt i hodet. Fokuser på kropp. Du er litt besatt av nettopp det siste. 

Tenkte du mente mer kroppslige øvelser eller måter å komme i kontskt med kroppen og frigjøre følelser og sånn sett roe angst o.l når du snakket om kroppslig tilnærming lenger opp her

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenkte du mente mer kroppslige øvelser eller måter å komme i kontskt med kroppen og frigjøre følelser og sånn sett roe angst o.l når du snakket om kroppslig tilnærming lenger opp her

Anonymkode: 0076e...99f

Tror nok @Trinity80 er inne på noe her. For du blir ikke bedre av å være så opphengt i hver minste detalj og følelse du kjenner på. 

Å fokusere på grunnleggende ting som fysisk aktivitet, kosthold og andre rutiner i hverdagen kan være med på å roe ned hodet. Men det skjer ikke over natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (7 minutter siden):

Tror nok @Trinity80 er inne på noe her. For du blir ikke bedre av å være så opphengt i hver minste detalj og følelse du kjenner på. 

Å fokusere på grunnleggende ting som fysisk aktivitet, kosthold og andre rutiner i hverdagen kan være med på å roe ned hodet. Men det skjer ikke over natta. 

Jo det er klart, men det vil jo være situasjonsavhenhig og avhengig av tilstand og symptomtrykk. Uten at jeg skal gå noe mer inn på det. Men er ikke det nettopp metakognitiv metode/kognitiv metode der man endrer atferd eller fokuserer på andre ting?

Vi snakket jo en del om kroppsorienterte metoder her i tråden, derfor jeg tok opp det og spurte mer om det da. Hun som tok opp slike måter åjobbe med følelser og traumer på for å bli bedre,

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg klarer å karre meg på treningssenteret føler jeg meg bedre etterpå. Tror det er fordi fysisk aktivitet skyver fokus bort fra meg selv og mine tunge negative tanker.

På jobb klarer jeg ikke på noen måte å kontrollere mine tanker av egen kraft. Det er nok fordi mine negative tanker trigges av situasjoner og hendelser rundt meg. Når jeg kommer på jobb kan jeg ikke unngå å se mine kollegaer  som er sosialt fungerende og som tilsynelatende klarer det jeg ikke klarer, nemlig naturlig og utvunget samvær med andre. Jeg  er annerledes, jeg må presse meg selv til å snakke med andre, selv om angsten ber meg trekke meg unna. Det er unaturlig og kleint. Hvordan kan jeg overse det klare faktum at jeg er annerledes enn mine kollegaer? Hvordan kan jeg unngå å mislike meg selv når jeg ikke er som andre? Signalene fra omverden er rimelig klare; vi liker og beundrer sosiale mennesker, og det er jo ikke jeg uansett hvor mye jeg prrsse meg selv til å være sosial. Skulle gjerne hatt en metode til å fjerne disse tanker fra mitt hode, men det virker umulig....hvis noen har klart å fjerne negative tanker hadde det vært fint med konstruktive tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janvl skrev (12 timer siden):

Når jeg klarer å karre meg på treningssenteret føler jeg meg bedre etterpå. Tror det er fordi fysisk aktivitet skyver fokus bort fra meg selv og mine tunge negative tanker.

På jobb klarer jeg ikke på noen måte å kontrollere mine tanker av egen kraft. Det er nok fordi mine negative tanker trigges av situasjoner og hendelser rundt meg. Når jeg kommer på jobb kan jeg ikke unngå å se mine kollegaer  som er sosialt fungerende og som tilsynelatende klarer det jeg ikke klarer, nemlig naturlig og utvunget samvær med andre. Jeg  er annerledes, jeg må presse meg selv til å snakke med andre, selv om angsten ber meg trekke meg unna. Det er unaturlig og kleint. Hvordan kan jeg overse det klare faktum at jeg er annerledes enn mine kollegaer? Hvordan kan jeg unngå å mislike meg selv når jeg ikke er som andre? Signalene fra omverden er rimelig klare; vi liker og beundrer sosiale mennesker, og det er jo ikke jeg uansett hvor mye jeg prrsse meg selv til å være sosial. Skulle gjerne hatt en metode til å fjerne disse tanker fra mitt hode, men det virker umulig....hvis noen har klart å fjerne negative tanker hadde det vært fint med konstruktive tips.

Har du alltid vært slik? 

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar foresten fortsatt også gjerne mot tips til kroppslige metoder / øvelser for å lette på angst følelser og depresjonssymptomer som nevnt tidligere i tråden 😊

Anonymkode: 0076e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 11.34):

Har du alltid vært slik? 

Anonymkode: 0076e...99f

Nei, barn og ungdomstiden var mye lettere, husker at hadde en fin barndom . Jeg har engstelig og unnvikende pf. Utfordringene   kommer typisk i tidlig voksen alder og forverrer seg naturlig med årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...