Gå til innhold

Helgepermisjon og utskriving


Villanda

Anbefalte innlegg

Kom til å undre meg.

Hva er greia med permisjon en helg, og så komme tilbake på sykehuset mandagen for utskriving? Kan man ikke da like gjerne bli utskrevet fredagen? Hvis det er for å vurdere om en er utskrivingsklar, forstår jeg det. Men når utskrivingsdatoen uansett er bestemt på forhånd? Vinner de økonomisk på det, å kunne si at pasienten er innlagt 3 døgn lenger enn han i praksis er? Eller for å hjelpe pasienten til å reflektere over oppholdet og permisjonen??

Det var ikke sånn for min del sist. Der var det ikke utskriving, men vurdering mandagen, og jeg ble et par dager til,  med så utrolig bra tilpassa "opplegg" med "nattpermisjoner",  så var jeg klar da jeg dro. 

Men ene gangen i 2006. Utskrivingsdato var uansett bestemt. Ellers løy de. Jeg så ikke poenget, Og de hadde ikke noe svar bortsett fra at det var vanlig. Så jeg skrev neg ut fredagen og ble sikkert sett på som manipulerende. Bedre å vente på avtale hos fast behandler enn å reise tilbake til sykehuset bare for utskriving. 

Trur det er vanlig fortsatt? Ser det skjer i alle fall. Hva er målet?

 

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Villanda endret tittelen til Helgepermisjon og utskriving

Fortsetter under...

Jeg får det av og til slik for å kunne prøve på å være hjemme et par dager først hvor jeg kan dra tilbake til sykehuset hvis jeg trenger det. Fordi første par dagene hjemme kan være tunge. Så kan vi snakke om de første par dagene under utskrivningssamtalen på mandag. Men som oftest er jeg kun hjemme den ene natten i helga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg får det av og til slik for å kunne prøve på å være hjemme et par dager først hvor jeg kan dra tilbake til sykehuset hvis jeg trenger det. Fordi første par dagene hjemme kan være tunge. Så kan vi snakke om de første par dagene under utskrivningssamtalen på mandag. Men som oftest er jeg kun hjemme den ene natten i helga. 

Ok, da forstår jeg litt mer av det,  med den muligheten til å komme tilbake, men er det lettere når mandagen kommer da?

Kanskje jeg syntes det var meningsløst den gangen fordi jeg oppfatta det som bare en "mal" eller en formalitet. At egentlig ble jeg utskrevet den fredagen. At hvordan det gikk hadde ingenting å si Vet andre som også har helgeperm og utskriving påfølgende mandag, men husker ikke om jeg har spurt hvordan de opplever det.

Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg tenker på dette nå. Er ikke innlagt og har ingen planer om å bli det. Ike noe ønske eller behov. Men det som er fint, er at jeg samtidig tenker på hvor bra timing det var sist. Følte det ble individuelt vurdert da, utfra hvordan jeg hadde det. Jeg vet ikke om jeg egentlig var noe lenger. 

Jo, nå vet jeg det. Hvorfor  jeg tenker på det. En situasjon som minna meg litt om tida like etter utskrivinga. (men den var mye lettere å håndtere nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Villanda skrev:

Ok, da forstår jeg litt mer av det,  med den muligheten til å komme tilbake, men er det lettere når mandagen kommer da?

Kanskje jeg syntes det var meningsløst den gangen fordi jeg oppfatta det som bare en "mal" eller en formalitet. At egentlig ble jeg utskrevet den fredagen. At hvordan det gikk hadde ingenting å si Vet andre som også har helgeperm og utskriving påfølgende mandag, men husker ikke om jeg har spurt hvordan de opplever det.

Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg tenker på dette nå. Er ikke innlagt og har ingen planer om å bli det. Ike noe ønske eller behov. Men det som er fint, er at jeg samtidig tenker på hvor bra timing det var sist. Følte det ble individuelt vurdert da, utfra hvordan jeg hadde det. Jeg vet ikke om jeg egentlig var noe lenger. 

Jo, nå vet jeg det. Hvorfor  jeg tenker på det. En situasjon som minna meg litt om tida like etter utskrivinga. (men den var mye lettere å håndtere nå).

Jeg hadde/har et mønster med å håndtere utskrivelse ved å gå rett på butikken og kjøpe øl, og da drikker jeg meg gjerne kanonfull, men terskelen min for å drikke er høyere på en mandag enn en fredag. Så å skrives ut først på mandag kan være beskyttelse for å ikke drikke og havne i trøbbel. Når neste helg da kommer så har jeg kommet over de første tunge dagene. Jeg bryter ikke reglene jeg har om å ikke drikke eller gjøre andre destruktive ting når jeg er innlagt så klarer å holde meg unna på permisjon. 

Kom på at det var grunnen til at vi begynte å gjøre det sånn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Glitter skrev:

Jeg hadde/har et mønster med å håndtere utskrivelse ved å gå rett på butikken og kjøpe øl, og da drikker jeg meg gjerne kanonfull, men terskelen min for å drikke er høyere på en mandag enn en fredag. Så å skrives ut først på mandag kan være beskyttelse for å ikke drikke og havne i trøbbel. Når neste helg da kommer så har jeg kommet over de første tunge dagene. Jeg bryter ikke reglene jeg har om å ikke drikke eller gjøre andre destruktive ting når jeg er innlagt så klarer å holde meg unna på permisjon. 

Kom på at det var grunnen til at vi begynte å gjøre det sånn også. 

Høres ut som en bra ordning for deg da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...