Gå til innhold

Hva er det som gjør at selvmordere så ofte vil "dra med seg" andre?


gyrken

Anbefalte innlegg

Har lurt litt på det..

Som han som inviterte med hele slekta, barn og barnebarn (deriblant en venninne av meg), opp på hytta før han skjøt seg selv på tunet foran hytta....

Og han som tok livet av seg hjemme og sørget for å gjøre det på et sånt tidspunkt at den som fant ham var sønnen som kom hjem fra skolen...

Og han som sa til meg at: Jeg skal skyte meg mens du hører på i telefonen. Du vil _alltid_ huske det!

Jeg mener, hvis jeg skulle forlate denne verden ville jeg vært opptatt av å gjøre det mest mulig skånsomt for alle. Å ta selvmord foran alle barna i familien er jo rett og slett ondskapsfullt?!

Sånne drittsekker klarer vi oss kanskje like bra uten her i verden, tenker jeg.... Eller finnes det en annen måte å forstå slike handlinger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Den eneste tenkbare årsaken jeg kan komme med, er at vedkommende har det så vondt med seg selv at han vil andre skal oppleve noe av de samme smertene?

Kanskje h*n ville ha det mest mulig dramatisk fordi h*n ikke ville bli glemt så fort?

Mennesker som går med vonde selvmordstanker (ofte over lengre perioder), tenker vel ikke helt logisk lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor ofte folk som tar livet av seg gjør slik som du beskriver - men i de tilfellene det foregår så viser det etter min mening hvor mye aggresjon som ligger i denne type mord - som i andre drapstilfeller...

Jeg tenker at i visse tilfeller er selvmord en av de mest ekstreme former for aggresjon som kan utvises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singularity

Det kan nok være mange forskjellige grunner til det.

En grunn kan være ensomhet - at de vil føle at de har noen rundt seg når de avslutter livet.

En grunn kan være at de føler at de vil "dele" opplevelsen med en som står dem nær.

En annen grunn kan være at vedkommende føler at de etterlatte har forsømt dem på den ene eller andre måten - ikke gjort nok for å hjelpe dem når de har det vanskelig eller gjort et eller annet som de fæøler har drevet dem over kanten - og at de så ønsker at de etterlatte skal "unngjelde" på den måten

Det er klart at det blant de suicidale såvel som hos resten av befolkningen finnes drittsekker som bevisst og kynisk utnytter sine medmennesker og skaper en drøss tragedier av større eller mindre karakter. De vil strengt tatt samfunnet "klare seg like bra uten".

Imidlertid finnes det de som er psykotiske og/eller har en irrasjonell tankegang bak slike handlinger som ikke er så lett for utenforstående å forstå, så det er ikke særlig heldig å se på alle de som søker en slik overdreven oppmerksomhet ifm. selvmord/selvmordsforsøk som en ensartet gruppe. Og det er ofte vanskelig å vite hva som er hva om man ikke har kjent vedkommende også før den psykotiske/suicidale perioden.

Det som er noen hakk verre igjen er jo de som tar med seg andre og uvillige i døden - f.eks. kjærer utfor veien med samboer og/eller barn i bilen - det forekommer det også...

Håper uansett at NHD svaret på dette innlegget - hadde vært interessant å lese hva slags tanker han har om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Theos

Jeg vet ikke hvor ofte folk som tar livet av seg gjør slik som du beskriver - men i de tilfellene det foregår så viser det etter min mening hvor mye aggresjon som ligger i denne type mord - som i andre drapstilfeller...

Jeg tenker at i visse tilfeller er selvmord en av de mest ekstreme former for aggresjon som kan utvises.

Vil bare si meg helt enig i det du sa der frosken. Tror du traff mye av essensen i en slik handling (utelukker selvmord begått i psykotisk tilstand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...