Gå til innhold

Hører du forskjell på dur og moll?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Jeg klarer det hvis det er kjempemørk eller kjempedur. Men hvor grensen går klarer jeg ikke finne ut.

 

Denne sangen er kjempetrist, men jeg synes a likevel instrumentene høres dur aktige ut. Kanskje både dur og moll?.

 

 

Kanskje det er de den spretne og uptempo rytmen som lurer meg.

 

 

Tears For Fears - Mad World (Official Music Video) - YouTube

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener bestemt at det er en molltreklang som dominerer.

Det er muntre innslag i musikken, f.eks. der videoen viser et selskap. Men jeg tror absolutt hovedmelodien går i en molltoneart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg klarer det hvis det er kjempemørk eller kjempedur. Men hvor grensen går klarer jeg ikke finne ut.

Jeg er bortimot tonedøv, så nei. Om det er en melodi jeg kjenner så kan jeg jo høre om det spilles feil, men det er omtrent så langt jeg strekker meg i musikkens verden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hører vanligvis med en gang om en sang går i moll eller i dur (dvs om tersen er liten eller stor, for de som skjønner hva jeg mener). Denne sangen var imidlertid litt vrien, synes jeg. Uttrykket (kompet) var lystig, som i dur, men selve melodien har vel liten ters, og dermed går den i moll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vrien denne her (cover-versjonen høres mye mørkere ut, men det kan ha noe med tempo og arrangement å gjøre). Den bruker kun én moll akkord (F#m / Fiss-moll), og tre dur akkorder (A, E, H). Siden hvert vers starter med F# skulle man tro den går i F#-moll, men da skulle også H-akkorden strengt tatt vært moll. Akkordene passer bedre med E dur, men siden grunntonen virker å være F#, kan man kalle den F# dorisk (toneart som gjerne beskrives som trist/mystisk/melankolsk).

https://en.tab4u.com/tabs/songs/4013_Tears_for_Fears_-_Mad_World.html  

Her er en glad-versjon som definitivt er i dur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...