Gå til innhold

Koronaåret 2021 - hvordan skal det gå?


ISW

Anbefalte innlegg

Det så jo så bra ut, med den nye mutasjonen av viruset er jeg langt mer skeptisk. 

Slik jeg leser utviklingen i smittetall og FHI sine rapporter ligger vi nå på et reproduksjonstall på cirka 1,0 med moderate tiltak i samfunnet. Ved full lockdown synker denne til ca 0,5. Men hvis mutasjonen får fotfeste i Norge (noe den selvfølgelig vil) øker denne med 50-60%, altså til 1,5-1,6 med dagens tiltak (da går det til helvete) og det eneste som kan stanse smittespredningen er full lockdown. 

Tilsvarende kan man regne at 100.000 vaksiner (hvilket vel er det meste man realistisk kan få til i uken) reduserer smitten med 2% pr uke. Med andre ord må det jo vaksineres i 4-5 måneder kun for å kompensere for mutasjonen. 

Jeg ser ikke så veldig lyst på situasjonen nå, og regner nesten med at samfunnet må stenges helt ned i månedsvis fra 15.januar. Kanskje helt fram til sommeren. Det bekymrer en del.

Noen andre som har tanker om situasjonen framover? Kanskje @kupton også har regnet på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker vi bare må godta at flere dør av dette. Lite å gjøre med det. Livet må gå videre.

Anonymkode: 52e21...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ja, den nye mutasjonen gir grunn til bekymring. Og dessverre vil den nok spre seg til de fleste land nå og er sannsynligvis i ferd med å spre seg også i Norge. Det er frustrerende å være vitne til at myndighetene er så slepphendte med grensekontroll, og det er alt for mye internasjonal reising som det er. Man burde ha svært gode grunner til å reise under en pandemi, men alt for mange ser ut til å ta for lett på dette.

I UK kommer de til å ha ha tre måneder mellom først vaksine og boosteren, ikke tre uker som her. Dette gjør de for å få vaksinert så mange som mulig raskest mulig, da det viser seg at én dose av Oxford-vaksinen gir 60% beskyttelse og 90% reduksjon av alvorlige forløp. Kanskje ender vi opp med noe lignende her.

Men jeg tror helt klart det verste ligger foran oss. Fryktelig synd at denne seigpiningsløsningen ble valgt i stedet for hestekur som i flere asiatiske land der de lever mye mer normalt nå. Men når vi nå engang er der vi er må vi nok bare fortsette på samme vis fram til så mange som mulig er vaksinert. Vi kan i hvert fall ikke slakke på tiltakene nå når vi nå med flere effektive vaksiner tross alt ser målstreken der i det fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt koker ned til effekten av vaksinen. Jeg vil tro at det tar lang tid før problemet er borte, eller så lite at det ikke preger hverdagen.

Det trenger ikke ta lang tid før dødeligheten går betydelig ned siden det stort sett er de eldste som får et alvorlig forløp. Det virker som om myndighetene prioriterer å unngå dødsfall fremfor å hindre spredning. Beboere på sykehjem får vaksine før alle andre. De som potensielt sprer smitte står lengre bak i køen, inkludert helsepersonell. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Ja, den nye mutasjonen gir grunn til bekymring. Og dessverre vil den nok spre seg til de fleste land nå og er sannsynligvis i ferd med å spre seg også i Norge. Det er frustrerende å være vitne til at myndighetene er så slepphendte med grensekontroll, og det er alt for mye internasjonal reising som det er. Man burde ha svært gode grunner til å reise under en pandemi, men alt for mange ser ut til å ta for lett på dette.

I UK kommer de til å ha ha tre måneder mellom først vaksine og boosteren, ikke tre uker som her. Dette gjør de for å få vaksinert så mange som mulig raskest mulig, da det viser seg at én dose av Oxford-vaksinen gir 60% beskyttelse og 90% reduksjon av alvorlige forløp. Kanskje ender vi opp med noe lignende her.

Men jeg tror helt klart det verste ligger foran oss. Fryktelig synd at denne seigpiningsløsningen ble valgt i stedet for hestekur som i flere asiatiske land der de lever mye mer normalt nå. Men når vi nå engang er der vi er må vi nok bare fortsette på samme vis fram til så mange som mulig er vaksinert. Vi kan i hvert fall ikke slakke på tiltakene nå når vi nå med flere effektive vaksiner tross alt ser målstreken der i det fjerne.

Ja jeg tenker at det ikke er et alternativ å slippe opp nå. Hvis man ser på FHI sine modelleringsrapporter ser man at selv et reproduksjonstall på 1,3 (noe vi meget enkelt får med mutasjonen) vil skape fullstendig krise i helsevesenet, totalt 2,6 millioner smittede og på det meste 7.000 pasienter på sykehus samtidig. Det vil sprenge all kapasitet. Jeg ser derfor ingen annen løsning nå enn full lockdown fram til et tilstrekkelig antall er vaksinert. 

Enig med deg i at dette har vært dårlig håndtert nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Grendel skrev:

Alt koker ned til effekten av vaksinen. Jeg vil tro at det tar lang tid før problemet er borte, eller så lite at det ikke preger hverdagen.

Det trenger ikke ta lang tid før dødeligheten går betydelig ned siden det stort sett er de eldste som får et alvorlig forløp. Det virker som om myndighetene prioriterer å unngå dødsfall fremfor å hindre spredning. Beboere på sykehjem får vaksine før alle andre. De som potensielt sprer smitte står lengre bak i køen, inkludert helsepersonell. 

 

Nå er jo helsepersonell flyttet fram. Jeg har hele tiden vært litt ambivalent til hvorfor helsepersonell skal prioriteres, jeg forstår det med de som arbeider med koronapasienter men ikke helt for andre. Da burde jo f.eks lærere og servitører også være prioritert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
48 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Fryktelig synd at denne seigpiningsløsningen ble valgt i stedet for hestekur som i flere asiatiske land der de lever mye mer normalt nå

Muterte virus kommer til dem også, vær trygg. Skal de bruke hestekur hver gang viruset muterer? 

Anonymkode: 53a0a...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at nåværende nivå på restriksjoner vil vare til påske +/-. Så kan en kanskje lette litt på restriksjonene, men noe som ligner på tilnærmet normalt vil komme først sent på sommeren/tidlig på høsten. Dette under forutsetning av at myndighetene er tøffe nok. Men jeg har mine tvil om det siste. For eksempel burde tvungen testing ved innreise vært iverksatt straks en hadde testkapasitet, men det kommer først nå. Dessuten bør nye restriksjoner iverksettes umiddelbart - ikke flere dager etter at de er vedtatt. Da er det f.eks. alltid noen egoistiske idioter som må ta en Harrytur før grensene stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muterte virus kommer til dem også, vær trygg. Skal de bruke hestekur hver gang viruset muterer? 

Anonymkode: 53a0a...c20

Land som f.eks. New Zealand har så god innreisekontroll at det muterte viruset ikke representerer noe problem for dem slik situasjonen er nå. Og de vil jo også sørge for å vaksinere innbyggerne sine slik at de kan gå tilbake til normalen også når det gjelder reising. Når det gjelder andre ting, som skole, å kunne gå på jobb, å ha normal sosial omgang, å kunne gå ut og spise etc. lever de for lengst normalt, mens vi ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

Jeg tenker at nåværende nivå på restriksjoner vil vare til påske +/-. Så kan en kanskje lette litt på restriksjonene, men noe som ligner på tilnærmet normalt vil komme først sent på sommeren/tidlig på høsten. Dette under forutsetning av at myndighetene er tøffe nok. Men jeg har mine tvil om det siste. For eksempel burde tvungen testing ved innreise vært iverksatt straks en hadde testkapasitet, men det kommer først nå. Dessuten bør nye restriksjoner iverksettes umiddelbart - ikke flere dager etter at de er vedtatt. Da er det f.eks. alltid noen egoistiske idioter som må ta en Harrytur før grensene stenger.

Enig. Det er myndighetenes skyld dette.

Anonymkode: 53a0a...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Ja, den nye mutasjonen gir grunn til bekymring. Og dessverre vil den nok spre seg til de fleste land nå og er sannsynligvis i ferd med å spre seg også i Norge. Det er frustrerende å være vitne til at myndighetene er så slepphendte med grensekontroll, og det er alt for mye internasjonal reising som det er. Man burde ha svært gode grunner til å reise under en pandemi, men alt for mange ser ut til å ta for lett på dette.

I UK kommer de til å ha ha tre måneder mellom først vaksine og boosteren, ikke tre uker som her. Dette gjør de for å få vaksinert så mange som mulig raskest mulig, da det viser seg at én dose av Oxford-vaksinen gir 60% beskyttelse og 90% reduksjon av alvorlige forløp. Kanskje ender vi opp med noe lignende her.

Men jeg tror helt klart det verste ligger foran oss. Fryktelig synd at denne seigpiningsløsningen ble valgt i stedet for hestekur som i flere asiatiske land der de lever mye mer normalt nå. Men når vi nå engang er der vi er må vi nok bare fortsette på samme vis fram til så mange som mulig er vaksinert. Vi kan i hvert fall ikke slakke på tiltakene nå når vi nå med flere effektive vaksiner tross alt ser målstreken der i det fjerne.

Jeg mener en epidemi kan sammenlignes med en brann. Det er ikke vits i å spare på vannet til brannen er skikkelig stor "for da får vi enda mer bruk for vannet"

Hvis man slukker den helt i starten blir det aldri noen stor sak.

På den annen side: Man sprayer ikke ned hele huset med pulverapparat or sikkerhets skyld etter at brannen på kjøkkenet er slukket.

Man setter i gang STRENGE tiltak FORT der brannen oppstår. Motsatt av Trondheim som iverksetter milde tiltak litt for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Enig. Hvis det er noe coronasituasjonen har lært oss om menneskelig flokkadferd er det at man har en tendens til å avfeie trusler så lenge man ikke har fått det i fleisen selv. Tendensen til normalitetsbias kan sikkert delvis forklare dette. https://en.wikipedia.org/wiki/Normalcy_bias

Det har overraska meg at myndighetene med ansvar for risikovurdering av slike situasjoner har valgt en så lite proaktiv linje, seigpining i stedet for hestekur. 

Vi har allerede fasit på hvordan dette kunne vært håndtert på en bedre måte i mange asiatiske land. Forhåpentligvis tar vi til oss denne kunnskapen her Vesten til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det er myndighetenes skyld dette.

Anonymkode: 53a0a...c20

Ikke kun myndighetene. Det hadde stått mye bedre til om folk hadde fulgt anbefalingene. Men myndighetene kunne brukt strengere pålegg enn kun anbefalinger. Det viser en naiv tro på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 1.1.2021 den 18.26, ISW skrev:

Nå er jo helsepersonell flyttet fram. Jeg har hele tiden vært litt ambivalent til hvorfor helsepersonell skal prioriteres, jeg forstår det med de som arbeider med koronapasienter men ikke helt for andre. Da burde jo f.eks lærere og servitører også være prioritert. 

Helsepersonell har med de sykeste pasientene å gjøre, så det er da logisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Helsepersonell har med de sykeste pasientene å gjøre, så det er da logisk

Det er logisk for de som jobber med de sykeste pasientene, ja. Men jeg ser absolutt ingen grunn til at en frisk 26-åring som er sykepleier eller turnuslege i psykiatrien skal prioriteres. For meg blir dette «bukken og havresekken». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, ISW skrev:

Det er logisk for de som jobber med de sykeste pasientene, ja. Men jeg ser absolutt ingen grunn til at en frisk 26-åring som er sykepleier eller turnuslege i psykiatrien skal prioriteres. For meg blir dette «bukken og havresekken». 

Men det er jo ikke for egen del de skal vaksineres, men av hensyn til pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Men det er jo ikke for egen del de skal vaksineres, men av hensyn til pasienten.

Da mener jeg man like gjerne bør prioritere lærere og servitører. Helsepersonell er dessuten langt flinkere til å forhindre smitte. For de som jobber med de aller sykeste på daglig basis er jeg enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, ISW skrev:

Da mener jeg man like gjerne bør prioritere lærere og servitører. Helsepersonell er dessuten langt flinkere til å forhindre smitte. For de som jobber med de aller sykeste på daglig basis er jeg enig med deg. 

Ja, da er vi uenige.  Det  kan få langt alvorligere konsekvenser at mange leger og sykepleiere havner i karantene enn at lærere og servitører havner i karantene. Hvis de er vaksinert, så slipper vi det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...