Gå til innhold

Hva gjør dere? Går dere på jobb med lette symptomer ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noe av det vanskeligste i pandemien er å avgjøre når man skal holde seg hjemme fra jobb og ikke. I media og fra høyeste hold er man ganske tydelig på at det skal være en lav terskel på når man skal teste seg og når man bør være hjemme. Min datter er ofte litt forkjølet og kommer da opp i et dilemma. Stadig tett i nesen, litt hoste og hodepine. Så bra noen dager før en ny forkjølelse. Skal hun være hjemme eller ikke?. Hun jobber en plass der hun er tett på mennesker . Arbeidsplassen har begynt å irritere seg over henne og kommer med kommentarer. Mange ganger går hun på jobb selv om hun ikke føler seg i form. Sjefen sier at alle er jo litt forkjøla om vinteren og forstår ikke problemet og ramser opp at det blir mer arbeid på de andre når noen er hjemme. Min datter er redd for å miste jobben men samtidig redd for å gå på jobb når hun har symptomer. 
    ◦    
 

Anonymkode: b89ed...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv bruker jeg «sykdomsfølelse» som rettesnor. Om jeg kun er litt snufsete eller har litt vondt i hodet, men uten sykdomsfølelse, regner jeg meg som «frisk». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Selv bruker jeg «sykdomsfølelse» som rettesnor. Om jeg kun er litt snufsete eller har litt vondt i hodet, men uten sykdomsfølelse, regner jeg meg som «frisk». 

Ville du ha stolt på den følelse hvis du jobbet i helsevesenet eller på en kantine på et universitet feks? . For vår del i en bydel med stort smittetrykk. Hvis du tok offentlig transport hver dag og bor i hus med flere som har mange kontakter i forbindelse med jobb og fritid. Ville det være nok å vurdere ut fra sykdomsfølelse? 

 

Anonymkode: b89ed...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det eneste symptomet var snufsete eller litt hodepine, ville jeg stolt på det. 
Noe annet ville det være om jeg feks i tillegg var litt tungpust eller hadde tapt smak og lukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det vanskeligste i pandemien er å avgjøre når man skal holde seg hjemme fra jobb og ikke. I media og fra høyeste hold er man ganske tydelig på at det skal være en lav terskel på når man skal teste seg og når man bør være hjemme. Min datter er ofte litt forkjølet og kommer da opp i et dilemma. Stadig tett i nesen, litt hoste og hodepine. Så bra noen dager før en ny forkjølelse. Skal hun være hjemme eller ikke?. Hun jobber en plass der hun er tett på mennesker . Arbeidsplassen har begynt å irritere seg over henne og kommer med kommentarer. Mange ganger går hun på jobb selv om hun ikke føler seg i form. Sjefen sier at alle er jo litt forkjøla om vinteren og forstår ikke problemet og ramser opp at det blir mer arbeid på de andre når noen er hjemme. Min datter er redd for å miste jobben men samtidig redd for å gå på jobb når hun har symptomer. 
    ◦    
 

Anonymkode: b89ed...1c1

Jeg tenker (for å svare på noe helt annet enn det du spør om) at hvis det er slik du beskriver med stadige forkjølelser, så må hun ta en runde med sitt forhold til smittevern. 

Forkjølelser er også virusinfeksjoner. Med godt smittevern og etterlevelse av det skal også forkjølelser reduseres kraftig nå. Holder hun god avstand til andre? God håndvask? Tar hun seg i ansiktet? God hygiene? 

Før eller senere blir det korona man smittes av (som smitter på samme måte som forkjølelser) hvis man ikke etterlever smittevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det er som ISW sier, å bli forkjølt nå er et tegn på at smittevernet er for dårlig. Da må du endre noe.

Hun bør selvfølgelig ikke gå på jobb. Hun bør også ta konsekvensen av dårlig ledelse og se seg om etter jobb et mer seriøst sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, ISW skrev:

Jeg tenker (for å svare på noe helt annet enn det du spør om) at hvis det er slik du beskriver med stadige forkjølelser, så må hun ta en runde med sitt forhold til smittevern. 

Forkjølelser er også virusinfeksjoner. Med godt smittevern og etterlevelse av det skal også forkjølelser reduseres kraftig nå. Holder hun god avstand til andre? God håndvask? Tar hun seg i ansiktet? God hygiene? 

Før eller senere blir det korona man smittes av (som smitter på samme måte som forkjølelser) hvis man ikke etterlever smittevernet. 

Dessverre kan ikke alle isolere seg hjemme eller ha hjemmekontor. Noen av oss har ikke noe valg, vi må omgås andre. Jeg må hver dag ta imot mann og ungdommer som har vært på jobb. Min datter jobber tett på mennesker og er nøye på smittevern. 

Anonymkode: b89ed...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, man skal ikke på jobb om man har luftveissymptomer. Uansett om sjefen er en noldus.

Anonymkode: fdb58...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Det er som ISW sier, å bli forkjølt nå er et tegn på at smittevernet er for dårlig. Da må du endre noe.

Hun bør selvfølgelig ikke gå på jobb. Hun bør også ta konsekvensen av dårlig ledelse og se seg om etter jobb et mer seriøst sted.

Man kan vel bli forkjølet likevel da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, cilie skrev:

Man kan vel bli forkjølet likevel da...

Ikke i disse dager vel. Forkjølelse skyldes virus og virus skal du i teorien ikke få hvis du overholder godt smittevern. 

Anonymkode: 37394...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i disse dager vel. Forkjølelse skyldes virus og virus skal du i teorien ikke få hvis du overholder godt smittevern. 

Anonymkode: 37394...f04

Det handler vel like mye om at andre du møter ikke holder reglene?. 

Anonymkode: b89ed...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel like mye om at andre du møter ikke holder reglene?. 

Anonymkode: b89ed...1c1

Hvis noen med viruset hoster på deg kanskje. 

Anonymkode: 37394...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi lever i forskjellige univers forstår jeg.  Det er ikke nødvendigvis slurv og manglende respekt for reglene som gjør at folk blir smittet. Utrolig at denne tråen plutselig skulle bli fordømmelse og mistenkeliggjøring  av folk som blir forkjølet. Som om ikke dette er vanskelig nok fra før. 

Anonymkode: b89ed...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis slurv og manglende respekt for reglene som gjør at folk blir smittet.

Ikke nødvendigvis nei, men svært sannsynlig. Holder du avstand til andre, unngår å klasse unødig på ting når du er på butikken, bussen, toget, spriter hendene og bruker munnbind riktig skal det mye til å bli smittet. Som jeg sa kan du bli smittet av andre som ikke overholder kjørereglene ved at de kommer deg for nære, koster på deg eller tar deg i ansiktet. Men det tilhører sjeldenhetene. 

Anonymkode: 37394...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse. Glemte det viktigste: Hvis datteren din hoster, snufser og har hodepine skal hun ikke dra på jobb.

Jeg har ikke gått på jobb med noen symptomer. men så har jeg stort sett hatt hjemmekontor. Vår løsning har vært å teste med én gang noen har symptomer som kan være covid-19, som for eksempel sår hals eller forkjølelse. Det har blitt en del tester etter hvert.

Jeg lurer på om ikke datteren her bør ta en prat med legen. Hvis man er mer eller mindre konstant snufsete over lang tid kan det være noe annet enn forkjølelse. Man kan få  bli snufsete av kald luft, tørre slimhinner og/eller allergi. En forkjølelse er ganske intens i 3-4 dager før det går over. Helsemyndighetene sier også at rennende nese ikke er et symptom hvis man er allergisk. Her må man kjenne seg selv litt. Hodepine kan komme av hva som helst.

Uansett så er dette ikke normale tider. Man drar ikke på jobb hvis man har grunn til å tro at man kan være smittet av noe. Det har ganske kjipe konsekvenser å smitte noen med vanlig forkjølelse også. Det fører til testing, isolasjon og bekymringer for den som blir smittet. 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.1.2021 den 7.52, AnonymBruker skrev:

Noe av det vanskeligste i pandemien er å avgjøre når man skal holde seg hjemme fra jobb og ikke. I media og fra høyeste hold er man ganske tydelig på at det skal være en lav terskel på når man skal teste seg og når man bør være hjemme. Min datter er ofte litt forkjølet og kommer da opp i et dilemma. Stadig tett i nesen, litt hoste og hodepine. Så bra noen dager før en ny forkjølelse. Skal hun være hjemme eller ikke?. Hun jobber en plass der hun er tett på mennesker . Arbeidsplassen har begynt å irritere seg over henne og kommer med kommentarer. Mange ganger går hun på jobb selv om hun ikke føler seg i form. Sjefen sier at alle er jo litt forkjøla om vinteren og forstår ikke problemet og ramser opp at det blir mer arbeid på de andre når noen er hjemme. Min datter er redd for å miste jobben men samtidig redd for å gå på jobb når hun har symptomer. 
    ◦    
 

Anonymkode: b89ed...1c1

Jeg må ærlig si at jeg i disse dager missliker å jobbe rundt snufsete kollegaer. Heldigvis har det kun skjedd 2 ganger på min jobb at to var snufsete. Men de hadde tatt korona-testen og fikk negativt svar før de gikk på jobb. 

Jeg satt på en buss for 2 dager siden der en person som kom inn og satt seg rett bak meg snufset veldig. Jeg hadde munnbind på. Så var nok litt beskyttet,  men jeg missliker å høre snufsete folk. Memer de burde holdt seg hjemme med tanke på at vi er i en pandemi.  Og for å prøve å ikke smitte andre. 

 

Anonymkode: 0b03d...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, Grendel skrev:

Rettelse. Glemte det viktigste: Hvis datteren din hoster, snufser og har hodepine skal hun ikke dra på jobb.

Jeg har ikke gått på jobb med noen symptomer. men så har jeg stort sett hatt hjemmekontor. Vår løsning har vært å teste med én gang noen har symptomer som kan være covid-19, som for eksempel sår hals eller forkjølelse. Det har blitt en del tester etter hvert.

Jeg lurer på om ikke datteren her bør ta en prat med legen. Hvis man er mer eller mindre konstant snufsete over lang tid kan det være noe annet enn forkjølelse. Man kan få  bli snufsete av kald luft, tørre slimhinner og/eller allergi. En forkjølelse er ganske intens i 3-4 dager før det går over. Helsemyndighetene sier også at rennende nese ikke er et symptom hvis man er allergisk. Her må man kjenne seg selv litt. Hodepine kan komme av hva som helst.

Uansett så er dette ikke normale tider. Man drar ikke på jobb hvis man har grunn til å tro at man kan være smittet av noe. Det har ganske kjipe konsekvenser å smitte noen med vanlig forkjølelse også. Det fører til testing, isolasjon og bekymringer for den som blir smittet. 

Det smitter på samme måte som korona så jeg er enig med deg i at det beste er å prate med lege eller holde seg hjemme. 

Anonymkode: 0b03d...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg satt på en buss for 2 dager siden der en person som kom inn og satt seg rett bak meg snufset veldig. Jeg hadde munnbind på. Så var nok litt beskyttet,  men jeg missliker å høre snufsete folk. Memer de burde holdt seg hjemme med tanke på at vi er i en pandemi.  Og for å prøve å ikke smitte andre. 

 

Anonymkode: 0b03d...fa3

Du sier ikke hvilke munnbind du bruker og dette er ikke ment spesifikt til deg, men mer ment som en generell kommentar til informasjon/orientering :) Akkurat med munnbind, har jeg gjennom samtale med flere, oppdaget at svært mange blir fremdeles overrasket nå 9 måneder inn i pandemien da de finner ut at sine trelags medisinske munnbind type I kun beskytter seg selv fra andre og ikke seg selv fra å bli smittet av andre mennesker. For å unngå å selv bli smittet, trengs det kirurgiske munnbind kodet med IIR.

Helsemyndighetene har anbefalt befolkningen generelt Type I-munnbind, og på den måten kan det jo da gi en falsk trygghet å tenke at en er beskyttet - det er en først om alle rundt en også bruker munnbind som f.eks. på et fly. På nettapoteket Farmasiet kan en bl.a. lese følgende informasjon: "Munnbind type I er ikke beregnet for bruk av helsepersonell. Dette munnbindet er av høy kvalitet og brukes primært for å beskytte andre."

Lenke: https://www.farmasiet.no/catalog/feber-og-forkjolelse/forebyggende/munnbind-3-lags-alliance,5024064/

For øvrig ser jeg at det p.t. er 25% på apoteket og at de også selger 50-pakninger med 50 stk. kirurgiske munnbind til 249 kr. om en er interessert i det. (for ordens skyld er jeg ikke sponset.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg satt på en buss for 2 dager siden der en person som kom inn og satt seg rett bak meg snufset veldig. Jeg hadde munnbind på. Så var nok litt beskyttet,  men jeg missliker å høre snufsete folk. Memer de burde holdt seg hjemme med tanke på at vi er i en pandemi.  Og for å prøve å ikke smitte andre. 

Anonymkode: 0b03d...fa3

Når det er kaldt, slik som nå, så blir man jo snufsete når man kommer inn i varmen og med munnbind på blir det ekstra ille - man blir jo uglesett om man tar av seg munnbindet for å snyte seg også. Man er jo ikke syk, men nesa renner pga temperaturforsskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngstemann går på barneskolen og ble forkjølet i slutten av september. Deretter har det vært snørr og hoste i varierende grad i hele høst. Jeg har heldigvis en jobb der jeg kan ha hjemmekontor, men på grunn av alvorlig sykdom i familien har poden blitt testet fem ganger for det jeg regner med er det samme forkjølelsesviruset. Jeg har av samme grunn testet meg ved det minste snufs, og det har jo blitt noen snufs med et barn som ikke kan gå hele høsten uten en klem. 

Om jeg absolutt måtte på kontoret en dag jeg hadde lette forkjølelssymptomer, tror jeg at jeg ville ha dratt, ikke tatt kollektivt og holdt god avstand - som er mulig på min jobb. Gitt testregimet vi har kjørt, ingen smitte på skolen og isolasjon forøvrig. 

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...