Gå til innhold

Gir nevropsykologisk testing grunnlag for diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk utsagn fra psykiater om at nevropsykologisk testing vil gi svar på diagnose. 

Jeg trodde ikke det var så enkelt? Hvordan kan testingen gi en diagnose?

Anonymkode: c0bde...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det brukes nevropsykologiske tester ved utredning av Asperger blant annet. 

Anonymkode: 347f2...752

Asperger? Hvorfor i alle dager er folk så opphengt i asperger? Kunne man ikke heller skrevet 

Det brukes nevropsykologiske tester for å sjekke AUTISME? 

Anonymkode: 230f6...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Nevropsykologen som testet meg, kom med 2 mulige diagnoser (paranoid schizofreni, eller langvarig alvorlig angstlidelse), siden det med schizofreni ble støttet av sykehistorien endte jeg opp med den diagnosen. Det er vel mange diagnoser som asperger og adhd og slikt hvor nevropsykologiske tester er med på å stille diagnosen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger? Hvorfor i alle dager er folk så opphengt i asperger? Kunne man ikke heller skrevet 

Det brukes nevropsykologiske tester for å sjekke AUTISME? 

Anonymkode: 230f6...1bc

Ja, eller autisme da, whatever. Men også ADHD som WP er inne på. Og sikkert noen til. 

Anonymkode: 347f2...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har en noen tentative diagnoser på forhånd. Så kan det nevropsykologiske undersøkelsen avkrefte eller bekrefte denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, kupton skrev:

Ofte har en noen tentative diagnoser på forhånd. Så kan det nevropsykologiske undersøkelsen avkrefte eller bekrefte denne.

Hva for diagnoser kan testen avkrefte eller bekrefte?

Anonymkode: c0bde...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk utsagn fra psykiater om at nevropsykologisk testing vil gi svar på diagnose. 

Jeg trodde ikke det var så enkelt? Hvordan kan testingen gi en diagnose?

Anonymkode: c0bde...5b9

De finner trekk. Så testes du hos spesialist på den enkelte diagnosen. Du tar flere tester hos psykolog under samtaler og. Jeg skåret på psykose, så de sendte meg til spesialist. Jeg fikk det avkreftet. Jeg skåret høyest på tvangslidelser, Asperger, depresjon og ADD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja tenke seg til! Jeg hadde ADD-diagnosen 10 år uten å ha add. Fikk aldri en nevropsykologisk utredning og ingen opplysninger om meg ble innhentet noen steder. Diagnosen ble satt utelukkende på bakgrunn av intervju. Jeg ba flere ganger i løpet av denne perioden om nevropsykologisk testing, Jeg tvilte på diagnosen, men fikk det aldri fordi de mente jeg hadde sikker add. Jeg gikk i noen år på ritalin/concerta, men livet mitt ble bare verre. Psykiater skrev ut en haug med ritalin (resept på 1000 til sammen) og sa at nå kom livet til å bli så meget bedre når han hadde satt diagnosen.

Når jeg så fikk nevropsykologisk testing så konkluderte nevropsykolog med at jeg definitivt ikke hadde add, men alt stemte med en nevrologisk lidelse som var utgangspunktet til at jeg endelig fikk nevrologisk testing. Alt falt jo på plass da.

Adhd/add er en av de mest stigmatiserende diagnosene du kan få.  Ikke få ganger jeg har fått høre AV HELSEPERSONELL : "Så flott at du ikke er blitt rusmisbruker eller alkoholiker da" osv,  Eller da Nav saksbehandler lurte på om han kom til å få seg en overraskelse når han først gadd å lese papirene mine, så jeg måtte være snill å si om jeg hadde/hadde hatt rusproblemer eller om samboer slo meg. Tenk å være så forutinntatt! Utrolig at man kan ha så lite respekt for mennesker med diagnoser. Har aldri noensinne hatt rusproblemer eller vært i voldelige forhold, til opplysning.

Kan opplyse om at jeg var i behandling i to helseforetak med add-diagnosen og ingen ville gi meg nevropsykologisk testing. De lurte på om jeg heller kunne være bipolar, siden jeg tvilte sånn på diagnosen, men fant ut at jeg ikke hadde topper, så da måtte det bare være ADD da. ja,ja.. 

Anonymkode: c16cb...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja tenke seg til! Jeg hadde ADD-diagnosen 10 år uten å ha add. Fikk aldri en nevropsykologisk utredning og ingen opplysninger om meg ble innhentet noen steder. Diagnosen ble satt utelukkende på bakgrunn av intervju. Jeg ba flere ganger i løpet av denne perioden om nevropsykologisk testing, Jeg tvilte på diagnosen, men fikk det aldri fordi de mente jeg hadde sikker add. Jeg gikk i noen år på ritalin/concerta, men livet mitt ble bare verre. Psykiater skrev ut en haug med ritalin (resept på 1000 til sammen) og sa at nå kom livet til å bli så meget bedre når han hadde satt diagnosen.

Når jeg så fikk nevropsykologisk testing så konkluderte nevropsykolog med at jeg definitivt ikke hadde add, men alt stemte med en nevrologisk lidelse som var utgangspunktet til at jeg endelig fikk nevrologisk testing. Alt falt jo på plass da.

Adhd/add er en av de mest stigmatiserende diagnosene du kan få.  Ikke få ganger jeg har fått høre AV HELSEPERSONELL : "Så flott at du ikke er blitt rusmisbruker eller alkoholiker da" osv,  Eller da Nav saksbehandler lurte på om han kom til å få seg en overraskelse når han først gadd å lese papirene mine, så jeg måtte være snill å si om jeg hadde/hadde hatt rusproblemer eller om samboer slo meg. Tenk å være så forutinntatt! Utrolig at man kan ha så lite respekt for mennesker med diagnoser. Har aldri noensinne hatt rusproblemer eller vært i voldelige forhold, til opplysning.

Kan opplyse om at jeg var i behandling i to helseforetak med add-diagnosen og ingen ville gi meg nevropsykologisk testing. De lurte på om jeg heller kunne være bipolar, siden jeg tvilte sånn på diagnosen, men fant ut at jeg ikke hadde topper, så da måtte det bare være ADD da. ja,ja.. 

Anonymkode: c16cb...9b1

Trodde medisin ble gitt mot hyperaktivitetet, hvorfor fikk du det da når de trodde du hadde add? 

Anonymkode: 347f2...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er add stigmatiserende? Har aldri tenkt noe om slike diagnoser og opplever at de fleste ikke bryr seg. Prøv å si "personlighetsforstyrrelse", da skal du se folk rygge.

Anonymkode: 5dfb5...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva for diagnoser kan testen avkrefte eller bekrefte?

Anonymkode: c0bde...5b9

Bl.a. autisme/asperger, adhd/add og demens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er add stigmatiserende? Har aldri tenkt noe om slike diagnoser og opplever at de fleste ikke bryr seg. Prøv å si "personlighetsforstyrrelse", da skal du se folk rygge.

Anonymkode: 5dfb5...3f8

Noen diagnoser åpner dører mens andre lukker dører. Diagnoser kan være med på å gi viktige rettigheter for barn, men samtidig sette de i bås og bli en unnskyldning for voksne til å ikke gjøre en tilstrekkelig innsats selv for å endre en skjev adferd fordi "h*n har jo diagnosen", og "diagnosen" kan f.eks. være ADHD, tourettes, autismeforstyrrelser (nøgd no?), sterk angst m.fl. Andre ganger kan diagnosen bli et hjelpemiddel til å skaffe barnet bedre hjelp og tilrettelegging i barnehagen og skolen for bedre mestring, og senere i arbeidsliv eller f.eks. økonomiske ytelser.

Selv har jeg en dissosiativ lidelse som gjør at om jeg har en fysisk lidelse, blir den automatisk satt litt i tvil - "det kan jo være noe annet?" hører jeg stadig helsepersonell si ang. eksempelvis epilepsien min, smertene jeg har, det blir satt i tvil at jeg har bruk for rullestol osv. Selv vinner jeg på å ha en åpenhet om det, at det kan være en mulighet og lar de undersøke og ev. bekrefte eller utelukke sine mistanker og påstander. For meg er det ingen tapssituasjon om det skulle være psykisk, men frem til det peker alt i retning av det motsatte selv om jeg senest i denne uken også fikk høre at "det kan jo være noe annet også da..." fra en sykepleier når jeg ikke blir kvitt smertene. Men hvorfor forsvinner da smertene når en gjør de justeringer som en forventer skal gi smertelindring? Nei, likevel kan det være psykisk, for jeg har jo en psykisk lidelse... så det hefter ved en - all den tid en har en lidelse... Og mange år etter at en ev. har blitt friskmeldt fra den. Det er først nå 10-12 år etter at jeg sluttet med aktiv selvskading at jeg begynner å bli sett på som en "ikke selvskadende person", men likevel tas det alltid med i innskrivningsnotater ved somatisk innleggelse at jeg har en fortid med selvskading. Så jeg forstår anonym bruker som har hatt ADHD, og det er tankevekkende nå i disse dager når så mange får den diagnosen, og samtidig har helsevesenet en slik holdning til ADHD-pasienter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde medisin ble gitt mot hyperaktivitetet, hvorfor fikk du det da når de trodde du hadde add? 

Anonymkode: 347f2...752

Det er vel for å bli mer fokusert og for konsentrasjonen. ADHD-medisin brukes av mange studenter, spesielt i USA, for å prestere bedre på studiene. 

Anonymkode: c16cb...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 7.1.2021 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Fikk utsagn fra psykiater om at nevropsykologisk testing vil gi svar på diagnose. 

Jeg trodde ikke det var så enkelt? Hvordan kan testingen gi en diagnose?

Anonymkode: c0bde...5b9

nei, ikke alene. Men det kan gi en indikasjon på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Vimsa90 skrev:

nei, ikke alene. Men det kan gi en indikasjon på det!

Tenker ts nok har fått svar på det nå i og med at tråden er fra 7. Januar 🙂

Anonymkode: 4cf52...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ts nok har fått svar på det nå i og med at tråden er fra 7. Januar 🙂

Anonymkode: 4cf52...4c8

Hva da?

Anonymkode: af31f...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...