Gå til innhold

Hva synes du om at big tech banner USAs president fra å kommunisere med sine velgere og folket ?


AnonymBruker

Hvem skal/bør styre verden?  

4 stemmer

  1. 1. Hvem skal/bør styre verden?

    • Folkevalgte
      4
    • Big Tech, facebook/twitter etc
      0
    • Vet ikke helt jeg
      0


Anbefalte innlegg

På 7.1.2021 den 18.46, Grendel skrev:

Jeg synes det er fullstendig uhørt helt uavhengig av om Trump er gal. Det er en mye større trussel mot demokratiet enn Trump på sikt.

At en nasjon skal "beskytte seg selv" kan ikke inkludere at folket ikke får vite hva som foregår. Media har full rett til å avsløre løgnene til Trump. De må tåle at folket får høre hva han sier, hvis de skal late som det er et demokrati.

En annen sak er at det virker mot sin hensikt. Det bekrefter verdensbildet til Trump-supporterne. De ser at store private bedrifter knebler en folkevalgt president.

Er i prinsippet enig, men ett sted må grensen gå. Trump har fått holde på inne på Twitter i fri dressur i årevis. 

Det er ingen menneskerett å ha Twitter-konto. Klarer man ikke å følge reglene får man bruke sin egen publiseringsplatform.

Sånn er det inne på Parler nå. Det er bra Twitter har satt en stopper for denne farlige blandingen av konspirasjonsteorier og ekstremisme.

ErOr0F7XUAEjJjs?format=jpg&name=large

ErIuauEXMAcKWFR?format=jpg&name=medium

ErIuauBXUAEstgX?format=jpg&name=small

ErIuat_XEAUToWo?format=jpg&name=medium

ErIuat_W8AAzhB-?format=jpg&name=large

ErOIgeBXMAIGSHx?format=jpg&name=large

ErOIgeCWMAAYpxe?format=jpg&name=large

Trumps Twitter-konto er nå forøvrig permanent stengt.

1962739268_Skjermbilde2021-01-09kl_00_24_38.thumb.png.55829d6d67fe242cc52d020d834f0bcc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, slabbedask skrev:

Er i prinsippet enig, men ett sted må grensen gå. Trump har fått holde på inne på Twitter i fri dressur i årevis. 

Det er ingen menneskerett å ha Twitter-konto. Klarer man ikke å følge reglene får man bruke sin egen publiseringsplatform.

Sånn er det inne på Parler nå. Det er bra Twitter har satt en stopper for denne farlige blandingen av konspirasjonsteorier og ekstremisme.

ErOr0F7XUAEjJjs?format=jpg&name=large

ErIuauEXMAcKWFR?format=jpg&name=medium

ErIuauBXUAEstgX?format=jpg&name=small

ErIuat_XEAUToWo?format=jpg&name=medium

ErIuat_W8AAzhB-?format=jpg&name=large

ErOIgeBXMAIGSHx?format=jpg&name=large

ErOIgeCWMAAYpxe?format=jpg&name=large

Trumps Twitter-konto er nå forøvrig permanent stengt.

1962739268_Skjermbilde2021-01-09kl_00_24_38.thumb.png.55829d6d67fe242cc52d020d834f0bcc.png

Dette er skremmende lesning Slabbedask. Følger du dette nettstedet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2021 den 18.46, Grendel skrev:

Jeg synes det er fullstendig uhørt helt uavhengig av om Trump er gal. Det er en mye større trussel mot demokratiet enn Trump på sikt.

At en nasjon skal "beskytte seg selv" kan ikke inkludere at folket ikke får vite hva som foregår. Media har full rett til å avsløre løgnene til Trump. De må tåle at folket får høre hva han sier, hvis de skal late som det er et demokrati.

En annen sak er at det virker mot sin hensikt. Det bekrefter verdensbildet til Trump-supporterne. De ser at store private bedrifter knebler en folkevalgt president.

Hei

dette har jeg selv tenkt, og jeg er enig.

Det har ikke helt gått opp for meg, hvor massiv, ikke bare sensuren av de meninger som ikke er politisk korrekte er blitt, men hvor skremmende  lett diverse sosiale plattformer stenges, for enkeltmennesker, for grupper og for politiske aktører som er uønskede.

Det er en utvikling jeg både syns er feil, av demokratiske prinsipper som at ytringsfrihet er for alle, farlig fordi utestengelse bare øker sinne og frustrasjon, samt bidrar til mer polarisering, mer ekstremisme og verre fiendebilder. 
 

Jeg syns det er en farlig og trist utvikling, og det er mulig dette faktisk kan utløse på slikt et sinne i USA som splitter folk og legger grunnlag for borgerkrig/ utmelding av stater.

Opp i det hele, føles det også rart, for mens jeg står så langt borte rent politisk fra høyreekstremisme og Trumps verdensbilde som omtrent mulig, så må jeg nå forsvare han og hans tilhengeres rett til å ytre seg, og ikke bli utestengt fra sosiale plattformer.

Jeg syns også det var flott at Solvang i Debatten på nrk  inviterte Lurås fra Resett, det ble også kritisert...men det er jo nettopp å høre og utfordre ulike meninger som er interessant i debatter! Så det skremmer meg at sensur og takhøyde for ulike meninger stadig blir mindre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2021 den 1.15, slabbedask skrev:

Er i prinsippet enig, men ett sted må grensen gå. Trump har fått holde på inne på Twitter i fri dressur i årevis. 

Det er ingen menneskerett å ha Twitter-konto. Klarer man ikke å følge reglene får man bruke sin egen publiseringsplatform.

Sånn er det inne på Parler nå. Det er bra Twitter har satt en stopper for denne farlige blandingen av konspirasjonsteorier og ekstremisme.

(…)

Trumps Twitter-konto er nå forøvrig permanent stengt.

1962739268_Skjermbilde2021-01-09kl_00_24_38.thumb.png.55829d6d67fe242cc52d020d834f0bcc.png

Nå har altså Amazon lagt ned Parler. Der røyk argumentet om an man bare kan finne en annen publiseringsplattform:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=53658

Mulig det var helt riktig å legge ned Parler, og gjerne bøtelegge de som oppfordrer til terror og vold. Det burde skjedd gjennom rettssystemet og etter lover som er vedtatt av folkevalgte.

Dette er på linje med at en strømleverandør kutter strømmen til et trykkeri fordi de ikke liker avisene. Er det virkelig deres rolle?

Det er snart irrelevant hva politikere diskuterer og vedtar av lover. Gammeldags ytringsfrihet handler om statlig sensur av post, bøker og aviser, men det betyr nesten ingen ting lenger. Folk kan gjerne leve i fortiden, men jeg lever i 2021.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Grendel skrev:

Nå har altså Amazon lagt ned Parler. Der røyk argumentet om an man bare kan finne en annen publiseringsplattform:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=53658

Da får man bruke egne servere, ikke bruke maskinparken i clouden til amazon.

Som https://thedonald.win/ gjør.

Sitat

Mulig det var helt riktig å legge ned Parler,

Det var det definitivt med tanke på hva som blir publisert der.

Sitat

og gjerne bøtelegge de som oppfordrer til terror og vold. Det burde skjedd gjennom rettssystemet og etter lover som er vedtatt av folkevalgte.

Dette er på linje med at en strømleverandør kutter strømmen til et trykkeri fordi de ikke liker avisene. 

 

Nei, det blir noe helt annet.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skremmende å se hva dere skriver. Husk at taktikkene deres støtter, kan ramme dere også til slutt. Bare fordi vi hater Trump (med god grunn), bør vi ikke sette alle prinsipper og logikk og fornuft til side.

quote-first-they-came-for-the-communists

Anonymkode: a49e7...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende å se hva dere skriver. Husk at taktikkene deres støtter, kan ramme dere også til slutt. Bare fordi vi hater Trump (med god grunn), bør vi ikke sette alle prinsipper og logikk og fornuft til side.

quote-first-they-came-for-the-communists

Anonymkode: a49e7...9bd

Skal det ikke være noen begrensning på hva en skal kunne legge ut på sosiale medier? Skal Trump få fortsette det slo-mo kuppforsøket han startet for to måneder siden med Twitter som hovedplatform?
 

De neste dagene kan bli skumle. Denne videoen ble lagt ut på Parler i går like før de ble stengt ned. Den kommer neppe fra Trump selv, men kan være nok til å tenne lunten.

 

 

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parler har blitt hacket og folk går nå igjennom hundretusenvis av innlegg som ble postet under kuppforsøket der det blant annet ble sendt ut drapslister på politikere med navn og adresse, og oppfordringer til borgerkrig.

Kanskje like greit at Parler er stengt?

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump er borte om noen dager, men de endringene som skjer nå vil være der for alltid. Nemlig at sosiale medier pålegger seg selv å drive sensur. Det er en helt ny ting.

Noen har fått gjennom at Facebook og Twitter skal ha samme ansvar som en avisredaktør selv om de på mange måter har mer til felles med posten, diskusjoner rundt et kafébord eller en appell på torget.  "Løgn" og "Omdiskuterte påstander" kan tagges eller slettes, inkludert påstander om valgfusk. Den "gode siden" kan derimot slippe unna med omtrent hva som helst av spekulasjoner og usannheter.

Hvem om er på den "gode siden" avhenger nok av om man bor i USA, Iran, Tyrkia, Kina eller Hviterussland, og denne praksisen  kommer uansett til å stå som en påle lenge etter at Trump har gått av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...