Gå til innhold

Så mye angst og stressfølelse om natta


Soletti

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvorfor men det har vert slik i iallefall 10 år. Jeg bruker kveldene på å roe ned tanker og kropp, rydder mentalt i dagen som har vert og den som kommer ( hvis den innebærer noe spesielt). Ofte gråter jeg litt, livssorgen som skal ut. Så er alt bra og rolig, jeg går inn på rommet og ide jeg treffer madrassen *boff* der er jeg full av angst. Jeg kjennee pulsen fra magen og opp til hjertet, jeg kjenner ekstraslag, ekstra tunge hjerteslag. Etter hvert kommer smerter i bein og hode...så da sliter jeg med å sove. Klokka er snart 06 og jeg har forsøkt å legge meg to ganger i natt. Tatt pf mot smertene og en stilnoct for søvn...ingen søvn.

OG JEG FORSTÅR IKKE HVORFOR 😢

Jeg har god søvnhygiene men pga at jeg sliter med pf så er jeg ikke kvalifisert for søvnkurs.

Hva er jeg redd for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Soletti skrev:

Jeg vet ikke hvorfor men det har vert slik i iallefall 10 år. Jeg bruker kveldene på å roe ned tanker og kropp, rydder mentalt i dagen som har vert og den som kommer ( hvis den innebærer noe spesielt). Ofte gråter jeg litt, livssorgen som skal ut. Så er alt bra og rolig, jeg går inn på rommet og ide jeg treffer madrassen *boff* der er jeg full av angst. Jeg kjennee pulsen fra magen og opp til hjertet, jeg kjenner ekstraslag, ekstra tunge hjerteslag. Etter hvert kommer smerter i bein og hode...så da sliter jeg med å sove. Klokka er snart 06 og jeg har forsøkt å legge meg to ganger i natt. Tatt pf mot smertene og en stilnoct for søvn...ingen søvn.

OG JEG FORSTÅR IKKE HVORFOR 😢

Jeg har god søvnhygiene men pga at jeg sliter med pf så er jeg ikke kvalifisert for søvnkurs.

Hva er jeg redd for? 

Uff, forstår deg veldig godt. Jeg synes det verste er når jeg får dårlig søvn til tross for at jeg tar sovemedisiner. Angst/depresssive tanker om natten og etter søvn er utrolig tungt. Jeg ligger akkurat og leser om inntak av sukker og depresjon og vet at her har jeg en del forbedringspotensiale. Samtidig sover jeg vel aldri så urolig som når jeg er flink og kutter ned på karbo... Ikke lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Soletti skrev:

Jeg har god søvnhygiene men pga at jeg sliter med pf så er jeg ikke kvalifisert for søvnkurs.

Hva er jeg redd for? 

Jeg har lest - eller hørt på en podcast som har tatt for seg emnet en gang - at problemet med oss som har strevd med kroniske søvnproblemer over lang, lang tid, er at man etter hvert forbinder sengen med noe negativt og det å ikke få sove. I det en legger seg ned, aktiveres stoffens stresshormoner og redsel, for "nå får jeg ikke sove på mange timer!" Og en blir liggende å vri seg og tiden går, frustrasjonen øker og atter en gang får en bekreftet det en opprinnelig var redd for: Sengen er et sted en ikke får sove. Jeg har hørt at enkelte sover da bedre f.eks. på sofaen, men personlig vet jeg ikke om jeg hadde valgt det, men om det fungerer fordi en ikke forbinder det med mye stress og angst for å ikke få sove, så kan det jo være en idé å forsøke.

Selv har jeg hatt veldig god erfaring de siste tre ukene, og sporadisk de siste par årene, å høre på eventyr. De fleste er jo velkjente, men det er jo nettopp det som er poenget. Hjernen trøtnes av å fokusere på noe den kjenner innholdet av fra før. Jeg vet at andre bruker f.eks. hørespill eller noe annet som de setter på om og om igjen, men poenget er at innholdet skal være kjent og det bør være trygt og lite engasjerende.

Jeg strevde ekstremt med det du beskriver for ett eller to år siden, men det var mer fordi jeg hadde det for meg at jeg måtte rekke over så mye så jeg hadde ikke tid til å sove. Da sa psykologen min at jeg skulle si til meg selv om kvelden at "det får vente til i morgen og det er ingen krise, for ingen lider last om jeg ikke får gjort det akkurat nå i kveld - det løper ikke fra meg". Og jeg laget meg samtidig et trygt sted (safe place) som jeg gikk til mentalt i hodet hvor jeg var uforstyrret. Dette benyttet jeg meg av et halvt års tid og det fungerte. Jeg hadde et lite tilbakefall i sommer, men har vært tilbake og har sovet nesten hver natt siden begynnelsen av august igjen.

Og ellers har en jo de noe krevende øvelsene som kalles stimuluskontroll og søvnrestriksjon, som virkelig er en test på om en har selvdisiplin, men om en får det til, kan 80% av pasienter med søvnproblemer forvente seg vesentlig bedring.

Her er en lenke til Nasjonalt kompetansesenter for søvnlidelser i Bergen med diverse lenker. Se særlig under overskriften "Behandling" :) 

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovn-og-sovnsykdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Soletti skrev:

Jeg vet ikke hvorfor men det har vert slik i iallefall 10 år. Jeg bruker kveldene på å roe ned tanker og kropp, rydder mentalt i dagen som har vert og den som kommer ( hvis den innebærer noe spesielt). Ofte gråter jeg litt, livssorgen som skal ut. Så er alt bra og rolig, jeg går inn på rommet og ide jeg treffer madrassen *boff* der er jeg full av angst. Jeg kjennee pulsen fra magen og opp til hjertet, jeg kjenner ekstraslag, ekstra tunge hjerteslag. Etter hvert kommer smerter i bein og hode...så da sliter jeg med å sove. Klokka er snart 06 og jeg har forsøkt å legge meg to ganger i natt. Tatt pf mot smertene og en stilnoct for søvn...ingen søvn.

OG JEG FORSTÅR IKKE HVORFOR 😢

Jeg har god søvnhygiene men pga at jeg sliter med pf så er jeg ikke kvalifisert for søvnkurs.

Hva er jeg redd for? 

Hva sliter du med når du sier at du sliter med pf? Personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: bc195...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sliter du med når du sier at du sliter med pf? Personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: bc195...85e

Ja, jeg har en unnvikende pf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Du er misfornøyd med livet. Jeg var slik selv før jeg fikk det minste selvdisiplin til å leve sunnere, lytte mer til kroppen. 
 

Kan bare anbefale deg å prate med noen om det du tenker på. Å få det ut.

Ikke drikk kaffe hele dagen og ikke etter kl 18. Finnes koffeinfri. 
 

Ikke legg deg på full mage men heller ikke sulten. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Soletti skrev:

Ja, jeg har en unnvikende pf.

Så på grunn av at du har unnvikende pf så får du ikke søvnkurs? Jeg trodde ikke at en pf kan diskvalifisere for typer av behandling.

Anonymkode: bc195...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2021 den 5.54, Soletti skrev:

Jeg har god søvnhygiene men pga at jeg sliter med pf så er jeg ikke kvalifisert for søvnkurs.

OK, Anonym bruker stilte et svært godt spørsmål - så takk for det anonym. Jeg tolket pf i denne sammenhengen som en medisin siden du forkortet det som medisin litt tidligere i teksten :) Men konkret hvilken type søvnkurs anbefales du ikke å ta?

Det finnes jo mange typer søvnkurs og jeg kan nok kanskje tro at de har erfaring etter hvert at svært mange med en viss type personlighetsforstyrrelser ikke har utbytte av en viss type kurs fordi det blir for krevende å fullføre av ulike årsaker. Likevel bør en være åpen for at det er individer en putter i en bås på grunnlag av gitte kriterier, men det er mennesker med individuelle variasjoner i den båsen. Mennesker med en og samme diagnose er likevel svært ulike selv om de har noen trekk til felles som forener de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2021 den 10.06, Eva Sofie skrev:

OK, Anonym bruker stilte et svært godt spørsmål - så takk for det anonym. Jeg tolket pf i denne sammenhengen som en medisin siden du forkortet det som medisin litt tidligere i teksten :) Men konkret hvilken type søvnkurs anbefales du ikke å ta?

Det finnes jo mange typer søvnkurs og jeg kan nok kanskje tro at de har erfaring etter hvert at svært mange med en viss type personlighetsforstyrrelser ikke har utbytte av en viss type kurs fordi det blir for krevende å fullføre av ulike årsaker. Likevel bør en være åpen for at det er individer en putter i en bås på grunnlag av gitte kriterier, men det er mennesker med individuelle variasjoner i den båsen. Mennesker med en og samme diagnose er likevel svært ulike selv om de har noen trekk til felles som forener de.

Hvilket søvnkurs, jeg vet ikke noe om hvilken type søvnkurs det var. Kurset ble kun annonsert som søvnkurs og mennekser med psykiske lidelser kunne ikke delta, kun friske mennesker. Jeg sa aldri til dem at jeg hadde en pf, de kom meg i forkjøpet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2021 den 5.54, Soletti skrev:

Jeg vet ikke hvorfor men det har vert slik i iallefall 10 år. Jeg bruker kveldene på å roe ned tanker og kropp, rydder mentalt i dagen som har vert og den som kommer ( hvis den innebærer noe spesielt). Ofte gråter jeg litt, livssorgen som skal ut. Så er alt bra og rolig, jeg går inn på rommet og ide jeg treffer madrassen *boff* der er jeg full av angst. Jeg kjennee pulsen fra magen og opp til hjertet, jeg kjenner ekstraslag, ekstra tunge hjerteslag. Etter hvert kommer smerter i bein og hode...så da sliter jeg med å sove. Klokka er snart 06 og jeg har forsøkt å legge meg to ganger i natt. Tatt pf mot smertene og en stilnoct for søvn...ingen søvn.

OG JEG FORSTÅR IKKE HVORFOR 😢

Jeg har god søvnhygiene men pga at jeg sliter med pf så er jeg ikke kvalifisert for søvnkurs.

Hva er jeg redd for? 

Dette kunne vært meg. Akkurat slik har jeg det. Du satte ord og setninger sammen som beskrev tilstanden så perfekt at jeg vil kopiere det og vise det til mannen min❤️
 

 

Anonymkode: aad9f...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2021 den 10.07, Eva Sofie skrev:

Jeg har lest - eller hørt på en podcast som har tatt for seg emnet en gang - at problemet med oss som har strevd med kroniske søvnproblemer over lang, lang tid, er at man etter hvert forbinder sengen med noe negativt og det å ikke få sove. I det en legger seg ned, aktiveres stoffens stresshormoner og redsel, for "nå får jeg ikke sove på mange timer!" Og en blir liggende å vri seg og tiden går, frustrasjonen øker og atter en gang får en bekreftet det en opprinnelig var redd for: Sengen er et sted en ikke får sove. Jeg har hørt at enkelte sover da bedre f.eks. på sofaen, men personlig vet jeg ikke om jeg hadde valgt det, men om det fungerer fordi en ikke forbinder det med mye stress og angst for å ikke få sove, så kan det jo være en idé å forsøke.

Selv har jeg hatt veldig god erfaring de siste tre ukene, og sporadisk de siste par årene, å høre på eventyr. De fleste er jo velkjente, men det er jo nettopp det som er poenget. Hjernen trøtnes av å fokusere på noe den kjenner innholdet av fra før. Jeg vet at andre bruker f.eks. hørespill eller noe annet som de setter på om og om igjen, men poenget er at innholdet skal være kjent og det bør være trygt og lite engasjerende.

Jeg strevde ekstremt med det du beskriver for ett eller to år siden, men det var mer fordi jeg hadde det for meg at jeg måtte rekke over så mye så jeg hadde ikke tid til å sove. Da sa psykologen min at jeg skulle si til meg selv om kvelden at "det får vente til i morgen og det er ingen krise, for ingen lider last om jeg ikke får gjort det akkurat nå i kveld - det løper ikke fra meg". Og jeg laget meg samtidig et trygt sted (safe place) som jeg gikk til mentalt i hodet hvor jeg var uforstyrret. Dette benyttet jeg meg av et halvt års tid og det fungerte. Jeg hadde et lite tilbakefall i sommer, men har vært tilbake og har sovet nesten hver natt siden begynnelsen av august igjen.

Og ellers har en jo de noe krevende øvelsene som kalles stimuluskontroll og søvnrestriksjon, som virkelig er en test på om en har selvdisiplin, men om en får det til, kan 80% av pasienter med søvnproblemer forvente seg vesentlig bedring.

Her er en lenke til Nasjonalt kompetansesenter for søvnlidelser i Bergen med diverse lenker. Se særlig under overskriften "Behandling" :) 

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovn-og-sovnsykdommer

Takk for godt svar. Jeg er ikke Ts, men det var til nytte for meg også❤️

Anonymkode: aad9f...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, det er dette som er så godt med å være her inne. Alltid litt hjelp å gi og litt å hente ❤

Eva Sofie, jeg skal teste den ut. Akkurat nå sprenger så mye på her hjemme at jeg får ikke fred til å lytte, neste uke håper jeg er bedre 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forresten at det finnes en podcast som heter "Sov godt podcast", som kan hjelpe folk med å falle til ro, med å etter hva jeg forstår "puste i firkant" e.l. Det er i hvert fall noe med å trekke pusten, holde den og puste ut. Hver episode ser ut til å vare i ca. 17-20 minutter og ha litt musikk og slike instruksjoner. Jeg har ikke maktet å høre på mer enn noen sekund av en episode, for selv får jeg totalt panikk av slikt, så der er vi ulike. Noen hjelper det svært godt for - og andre får totalt panikk som meg.

Selv har jeg alltid på en bordvifte når jeg skal sove - sommer som vinter. Trolig etterligner det en form for hvit lyd og det demper lyder fra andre f.eks. utenfra. Men dersom jeg skulle høre noen naboer svært tydelig utenfor vinduet mitt, kommer "kontrollbehovet" mitt frem og jeg må slå av bordviften fordi jeg må ha kontroll på hva de naboene holder på med utenfor vinduet mitt... Overaktivering...

Ellers finnes det jo også flere timer lange YouTube-(musikk)videoer (alt ettersom abonnement man har på YouTube) som varer i flere timer med avslappende musikk. Disse kan en få frem ved f.eks. å søke på relaxing music og gjerne legge til piano i tillegg. Min favoritt på YouTube er denne:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...