Gå til innhold

Holder de tilbake info om Covid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var jeg som for noen uker siden skrev om AP som en indikator på risiko for alvorlig forløp av covid. Jeg henviste til ett skriv fra FHI, nå finner  jeg ikke dette igjen. Jeg leser om alle risikogrupper på FHI, og det er ikke nevnt noe om risk ved bruk av AP. Ville de sagt det viss det var økt risiko? Eller ville de skjult det slik at folk ikke skulle slutte på AP i frykt? Eller er det slik at de som går på AP bare er i risk hvis de oppfyller de kriteriene som ellers står der, som fedme, generell sykelighet, diabetes osv? Jeg blir litt mistenksom. Jeg er livredd for å få dette, ikke for å dø, men prosessen med å dø av noe så jævlig som viral lungebetennelse skremmer meg.

Anonymkode: f2f70...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå mente jeg ikke å skremme de med diabetes, det går bra for de fleste, og under 50 år ikke noe økt risk..

Anonymkode: f2f70...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg henviste til ett skriv fra FHI, nå finner  jeg ikke dette igjen.

Hvis det var denne tråden, finner du lenke i den: https://forum.doktoronline.no/topic/458092-har-du-hørt-noe-om-dette-kupton-ikke-les-om-du-ikke-vil-bli-skremt/?tab=comments#comment-4011246

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville de sagt det viss det var økt risiko? Eller ville de skjult det slik at folk ikke skulle slutte på AP i frykt?

Hvis det var en tydelig årsakssammenheng, noe det ikke er, ville vi nok fått vite det. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det slik at de som går på AP bare er i risk hvis de oppfyller de kriteriene som ellers står der, som fedme, generell sykelighet, diabetes osv?

Det står litt om dette i den tidligere tråden. Husk at dette er statistiske sammenhenger, ikke årsak / virkning. Vær også klar over at internasjonale studier kan ha ganske forskjellig kildemateriale. Det er ikke sånn at alle land har helseregistre med en entydig nøkkel og dekning nær 100% slik som i Norge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laban skrev:

Hvis det var denne tråden, finner du lenke i den: https://forum.doktoronline.no/topic/458092-har-du-hørt-noe-om-dette-kupton-ikke-les-om-du-ikke-vil-bli-skremt/?tab=comments#comment-4011246

 

Hvis det var en tydelig årsakssammenheng, noe det ikke er, ville vi nok fått vite det. 

Det står litt om dette i den tidligere tråden. Husk at dette er statistiske sammenhenger, ikke årsak / virkning. Vær også klar over at internasjonale studier kan ha ganske forskjellig kildemateriale. Det er ikke sånn at alle land har helseregistre med en entydig nøkkel og dekning nær 100% slik som i Norge.  

Takk, det var den tråden. Angrer så på att jeg leste den kilden. Tenker hva om de lurer oss, slik att vi ikke skal bli gale av å slutte på AP. Slik att det blir en galehus epidemi også. 

Anonymkode: f2f70...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker hva om de lurer oss, slik at vi ikke skal bli gale av å slutte på AP.

"De" ville nok i det minste informert helsevesenet, tror du ikke? Det å slutte på AP vil jo for mange bety at de får det verre selv, det går ikke først og fremst ut over FHI og Helsedirektoratet at forbruket reduseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

"De" ville nok i det minste informert helsevesenet, tror du ikke? Det å slutte på AP vil jo for mange bety at de får det verre selv, det går ikke først og fremst ut over FHI og Helsedirektoratet at forbruket reduseres. 

Jeg tenkte mest de ikke ville skape panikk. Men jeg er litt beroliget av statistikk som sier att 5 personer mellom 40 og 50år har dødd av covid i Norge av ca 6000 registrerte. Blir det noe sånn som 0.1% sjanse for den gjevne 40-50 åring, kanskje mindre også hvis det er mørketall, at de ikke klarer å fange opp mer enn ca 50% av de som har blitt syke/smittede.. Men det hadde vært interessant å vite om noen av de døde gikk på AP.

Av de diagnosene som står på det skrivet jeg viste til i innlegget jeg ikke fant, så har de med Downs blitt en prioritert gruppe. Diabetikere over 50 en moderat prioritert gruppe. Men det stod ingenting om AP brukere. Så det tyder på 1 av 2 ting. 

 

1 det er overvekt av risikodiagnoser som kols, diabetes, og bmi over 35 i gruppen som går på AP (dette stemmer jo bra med bivirkningsprofilen til mange av de atypiske AP.

 

2 det underkommuniseres for ikke å skremme. Ettersom det skrivet er det eneste jeg har kommet over der det er nevnt.

Anonymkode: f2f70...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samvariasjon er som en annen har skrevet, noe annet enn årsak. For å sette det på spissen: Det er langt høyere dødsrisiko blant de som ligger på sykehus enn for de som er hjemme. Det betyr imidlertid ikke at det er sykehusinnleggelsen eller sykehuset som er årsak til den forhøyede dødsrisiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...