Gå til innhold

Hvordan vet man om man er psykotisk eller bare paranoid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Det er ikke jeg som startet denne! 
 

Til Ts; jeg vet ikke. For det kommer an på hvem du spør. Noen kaller andre psykotiske og paranoide for ingenting mens noen med trekk er for stolte til å innrømme at de kan ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor hardt du tror på de paranoide tankene. Er du overbevist (uten rot i virkeligheten) er det nok psykose. Om du er klar over at det bare er tanker og vet med deg selv at de ikke kan stemme, så er du ikke psykotisk. 

Anonymkode: 03354...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel litt på alvorlighetsgraden. Paranoia er ofte en del av psykose, men det betyr ikke at alle som er paranoide er psykotiske. Det er mange som klarer å anerkjenne at det kun er paranoide tanker og at de ikke nødvendigvis har en rot i virkeligheten. Om disse paranoide tankene utvikler seg til vrangforestillinger som du fullt og helt tror på, så er det nok mer i retningen psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ephiphany skrev:

Det spørs vel litt på alvorlighetsgraden. Paranoia er ofte en del av psykose, men det betyr ikke at alle som er paranoide er psykotiske. Det er mange som klarer å anerkjenne at det kun er paranoide tanker og at de ikke nødvendigvis har en rot i virkeligheten. Om disse paranoide tankene utvikler seg til vrangforestillinger som du fullt og helt tror på, så er det nok mer i retningen psykose. 

Slik er det for meg når jeg har paranoide tanker eller vrangforestillinger. Jeg plages av det, men setter samtidig tankene eller følelsene i tvil. I nykter tilstand har det aldri utviklet seg til at jeg tror fullt og helt på det. Bortsett fra at etter en rusutløst psykose i mars i fjor så tok det nesten et halvt år før jeg skjønte at jeg hadde vært i en psykose og at det faktisk ikke skjedde. Selv om flere satte stort spørsmålstegn ved det hele. Men for meg var det jo helt virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Glitter skrev:

Slik er det for meg når jeg har paranoide tanker eller vrangforestillinger. Jeg plages av det, men setter samtidig tankene eller følelsene i tvil. I nykter tilstand har det aldri utviklet seg til at jeg tror fullt og helt på det. Bortsett fra at etter en rusutløst psykose i mars i fjor så tok det nesten et halvt år før jeg skjønte at jeg hadde vært i en psykose og at det faktisk ikke skjedde. Selv om flere satte stort spørsmålstegn ved det hele. Men for meg var det jo helt virkelig.

Så du går rett å slett rundt å f. Eks "jeg har på følelsen av at politiet overvåker meg, men jeg vet at de ikke gjør det, jeg bare føler det noen ganger"? 

Anonymkode: 839b1...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du går rett å slett rundt å f. Eks "jeg har på følelsen av at politiet overvåker meg, men jeg vet at de ikke gjør det, jeg bare føler det noen ganger"? 

Anonymkode: 839b1...e53

Nei. Eller, har følt politiet overvåke meg en periode på kanskje 10 dager når jeg tenker meg om. Men det var paranoide tanker som hang igjen etter rus-sprekk på 10 dager. Hvilke tanker jeg vanligvis kan få uten rus i bildet ønsker jeg ikke å dele. Men det er slik at jeg kan bli oppslukt av det, men så er jeg litt i tvil her og der. Før jeg etter hvert blir mer og mer tvilende til det. Men nå når jeg er i en bra periode sånn sett så klarer jeg ikke utelukke det helt. Men det går ikke på forfølgelse. 

Hovedårsaken til at jeg har tvil er at jeg hadde ikke slike tanker før. Jeg har snakket med psykologen om det og hun mener det har kommet en svakhet i meg der etter tiden med rus og rusutløst psykose og ellers belastning over tid. At jeg har blitt mer sårbar for det. Så jeg vet at det kanskje ikke er helt logisk. Selv om det i perioder virkelig virker sånn. Dette er noe jeg kun snakker med psykologen om. Bortsett fra episoden jeg trodde var skjedd før det dukket opp helt klart bevis på at jeg hadde vært i psykose. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...