Gå til innhold

Sosial angst og trim/trening


Gjest Naana47

Anbefalte innlegg

Gjest Naana47

Jeg har tidvis sosial angst og da er det vanskelig/umulig å komme seg ut for å gå tur. Jeg har hatt en periode nå hvor (mulig depresjonens skyld) jeg har fryktet at kroppen min billedlig talt bare råtner opp og at jeg helsemessig er på vei til helvete. At muskelmassen forsvinner og jeg er i ferd med å bli til en innskrumpet, slaskete gammel dame. At all "juicen" i kroppen bare forsvinner i takt med muskelsvinnet. Det er skremmende bilder jeg har hatt.  

Når jeg har hatt sosial angst tidligere og ikke har kunnet gå ut, har jeg noen ganger benyttet meg av noe som heter "Walk at Home" på YouTube. I dag etter relativt lang tid var det akkurat som om noe i meg løsnet og som gjorde at jeg fant disse videoene fram igjen. Castet til TVn og satte i gang. Nydelig! Selv om deltakerne i disse programmene er i god form og har flotte kropper, er det ingen hindring for meg å kunne delta likevel, for de ser jo ikke meg. Dessuten kan jeg pause programmet og ta ting i mitt eget tempo etter behov. (Dette kan nok få noen til å få "flashbacks" til KJ, men det går veldig fort over igjen 😉)

Poenget mitt med dette innlegget er å minne folk med sosial angst (eller andre utfordringer) om at det er fullt mulig å trimme/trene hjemme i sin egen stue når det føles uoverkommelig å gå ut på tur eller dra på treningssenteret. 

Her er noen eksempler på slik trening. Det finnes også videoer som viser god styrketrening og god uttøyning. Det er bare å søke og leite for det finnes en god del på YouTube. Synes det er inspirerende! :)

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Naana47
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint tips. 

Anonymkode: 33ba3...ae2

Ja, og det beste er at det er veldig enkelt å følge. Å gå og gjøre enkle øvelser med bein og armer er jo noe de fleste av oss klarer. Rytmen i musikken sammen med oppmuntrende instruksjon er i tillegg motiverende og inspirerende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Naana47 skrev:

Ja, og det beste er at det er veldig enkelt å følge. Å gå og gjøre enkle øvelser med bein og armer er jo noe de fleste av oss klarer. Rytmen i musikken sammen med oppmuntrende instruksjon er i tillegg motiverende og inspirerende.  

Satt og surfet på tv'n for en stund siden og kom over en svensk kanal hvor en eller annen dame (ikke en sånn sylslank hyperaktiv sak, men en som man kan relatere seg til) drev med hjemmetrening. :) Gull! Hun var ute da, gjorde forskjellige øvelser og sånt. Her er det: 

https://tvguide.vg.no/program/hemmagympa-med-sofia

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
31 minutter siden, Lillemus skrev:

Satt og surfet på tv'n for en stund siden og kom over en svensk kanal hvor en eller annen dame (ikke en sånn sylslank hyperaktiv sak, men en som man kan relatere seg til) drev med hjemmetrening. :) Gull! Hun var ute da, gjorde forskjellige øvelser og sånt. Her er det: 

https://tvguide.vg.no/program/hemmagympa-med-sofia

 

Ja, mulighetene er mange. Hovedsaken og poenget er å få beveget seg litt og få brukt musklene. Har hatt et skrekkscenario i hodet mitt om hva som kan skje hvis jeg bare blir sittende på ræva i sofaen. Ganske usannsynlig utkomme, men likevel skremmende. 

Jeg har hatt litt for meg med jevne mellomrom, og spesielt den siste tida, at det er ute med meg og at jeg er på vei mot avgrunnen og døden (av forskjellige årsaker). Men ble klar over i dag at det faktisk ikke er så dårlig stilt med meg som jeg trodde. Jeg er jo i bevegelse hver dag og gjør mine oppgaver og ærend, inne som ute. Det høres rart ut, men det førte til at jeg tenkte at jeg også kunne klare å trimme/trene litt mer bevisst og målrettet. :) Og så vet jeg jo av erfaring at sosialangsten snart slipper taket og at jeg da kan gå turer ute blant folk igjen. En halvtimes gåtur daglig ute i frisk luft er absolutt det beste, kombinert med noen styrkeøvelser i løpet av uka. Jeg tenker at alle uansett har muligheten til å gjøre det beste ut av ting utifra de til enhver tid rådende forutsetninger de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du tar opp et så viktig tema. Jeg sliter selv med å komme meg ut blant folk og det å måtte dra på et treningssenter alene er for meg helt urealistisk så hjemmetrening er gull verdt for kropp og sinn når man ikke kommer seg ut. Takk for at du minte meg på det 😊

Anonymkode: 1ebd6...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...