Gå til innhold

Føler meg som en drapsmann fordi jeg drepte en torsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom på en ting. Jeg føler meg som en drapsmann fordi forrige sommer så var jeg i Nordland og da fisket jeg en ganske stor torsk. Like stort som et 3år gammelt barn. Jeg angrer på at jeg ikke hev den ut igjen. Nå føler jeg at torsken hjemsøker meg. Han spør hvordan kunne du. Den torsken kunne svømt rundt i havet nå om det ikke var for meg. 

Anonymkode: 8c267...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser hele tiden for meg ansiktet hans. Hvor lei seg han er fordi han trodde menneskeheten var snille. 

Anonymkode: 8c267...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo de som jobber på trålere massemordere da. Hvis man følger den logikken, bare å melde seg inn i en veganergruppe. Jeg hadde en lignende opplevelse av skyld selv, da jeg drap en abbor. Men da var jeg psyk.

Anonymkode: 27e8b...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han steller seg ofte helt opp i nesa mi og så spør han meg hvordan kunne du hvordan kunne du. Jeg kjenner til og med fiskelukta. Sildene jeg fiska har jo ikke hjemsøkt meg. Kanskje det bare er store fisker som kan hjemsøkte folk. 

Anonymkode: 8c267...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noen ekspert på fiskepsykologi, men er ganske god på Google.

Fisk har ubegripelig små hjerner. Zebrafisk har kun 10 000 nevroner. Jeg kan ikke se for meg hvordan det skal skape tanker og følelser sånn som vi kjenner det, for eksempel at en fisk skal bebreide en fisker og spørre om hvorfor.

Vår hjerne styrer kroppen når vi er i vår aller dypeste, drømmeløse søvn. Sånn tror jeg det føles å være fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg er på ingen måte noen ekspert på fiskepsykologi, men er ganske god på Google.

Fisk har ubegripelig små hjerner. Zebrafisk har kun 10 000 nevroner. Jeg kan ikke se for meg hvordan det skal skape tanker og følelser sånn som vi kjenner det, for eksempel at en fisk skal bebreide en fisker og spørre om hvorfor.

Vår hjerne styrer kroppen når vi er i vår aller dypeste, drømmeløse søvn. Sånn tror jeg det føles å være fisk.

Ikke ta fra meg alle illusjoner når det gjelder Nemo og Dory da! :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grendel skrev:

Fisk har ubegripelig små hjerner.

Det stemmer nok. Hvis fisk hadde såpass omløp i hodet at de kunne se sammenhenger, hadde de nok vurdert å dra andre steder for å gyte enn akkurat der hvor alle generasjoner før dem har endt sitt liv i garnet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er det dyret vi behandler dårligst. Vi fisker de med krok, lar de kveles ihjel i fiskebåten osv. Mens vi hygger oss? Jeg fisker ikke lengre.

Anonymkode: 27e8b...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom på en ting. Jeg føler meg som en drapsmann fordi forrige sommer så var jeg i Nordland og da fisket jeg en ganske stor torsk. Like stort som et 3år gammelt barn. Jeg angrer på at jeg ikke hev den ut igjen. Nå føler jeg at torsken hjemsøker meg. Han spør hvordan kunne du. Den torsken kunne svømt rundt i havet nå om det ikke var for meg. 

Anonymkode: 8c267...4e1

Har du aspbergers?

Anonymkode: 242bb...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47

Helt ærlig tror jeg dette bare er en tulletråd startet kun fordi vedkommende syntes dette var veldig morsomt. En torsk (og fisker generelt) har verken mimikk eller uttrykksfulle øyne i "ansiktet" sitt, og kan på ingen måte vise noen at de er "lei seg". De har ingen personlighet på linje med mennesker, og de har ikke evnen til å tenke sånne dype tanker. Som andre har påpekt her har de svært liten hjerne, og de styres kun av instinkter. Det tror jeg ts vet veldig godt selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig samvittighet for de fiskene jeg har drept, kanskje de hadde familie? Spiser fisk men klarer ikke å drepe de lengre, det er jammen mange år siden. Husker far min sa når jeg var liten "Dyrene er ikke som mennesker, de kan ikke tenke". Hvordan vet vi det? Og de kan jo føle? Kanskje dyrene egentlig er mye klokere enn mennesker? De lever nå sitt liv til vi kommer og dreper dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Ekstra skrev:

😂

Handler ikke startscenene i Nemo-filmen om fiskenes nære (kjerne)familiebånd? Lenge siden jeg så den nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Handler ikke startscenene i Nemo-filmen om fiskenes nære (kjerne)familiebånd? Lenge siden jeg så den nå...

Jo var vel så, ikke tvil om at fiskene i filmen hadde mange menneskelige egenskaper, men jeg mener å ha hørt at historien er fiksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort mye verre ting 

Anonymkode: 65c71...589

Vil du fortelle? 

Anonymkode: 8c267...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har dårlig samvittighet for de fiskene jeg har drept, kanskje de hadde familie? Spiser fisk men klarer ikke å drepe de lengre, det er jammen mange år siden. Husker far min sa når jeg var liten "Dyrene er ikke som mennesker, de kan ikke tenke". Hvordan vet vi det? Og de kan jo føle? Kanskje dyrene egentlig er mye klokere enn mennesker? De lever nå sitt liv til vi kommer og dreper dem. 

Ja det er det at jeg tror torsken hadde kjæreste og kanskje barn. Og så fratok jeg han den muligheten til å oppleve videre kjærlighet i livet. Jeg havner i helvete. 

Anonymkode: 8c267...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte. Min mann driver med fiske, og jeg er iblant med på sjøen. Og jeg blir like kvalm hver gang i tiden etter fordi jeg var med å drepte fisk. Forsøker å ikke tenke så mye på det. Vi behøver mat. Men det er vanskelig. Jeg er egentlig vegetarianer i mitt hode. 

Anonymkode: ca82d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...