Gå til innhold

Hva tenker egentlig kristne (protestanter) om katolikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at det er mye uvennskap og mistro mellom disse gruppene. Men kanskje ikke i Norge?

Anonymkode: 8cbe2...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at det er mye uvennskap og mistro mellom disse gruppene. Men kanskje ikke i Norge?

Anonymkode: 8cbe2...92a

Det er vel helst i de landene der det er blandet inn mye politikk og maktkamp. De religiøse forskjellene mellom gruppene er jo ikke all verden (påstår jeg, som ikke er spesielt religiøs). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at det er mye uvennskap og mistro mellom disse gruppene. Men kanskje ikke i Norge?

Anonymkode: 8cbe2...92a

Tror ikke det er noe uvennskap mellom disse gruppene i Norge. Det er en del ulikheter i hvordan de utøver sin tro men de siste årene har man blitt mer opptatt av likhetene. For det sentrale kan man samle seg om. Samme Gud og troen på Jesus. Det er når man blir mer opptatt av det kulturelle ved troen og forskjellene at det blir et problem. At ritualer og  utrykksform  blir viktigere enn Gud. Det er ting ved den katolske kirke jeg ikke er enig i men det er mange flotte mennesker der og jeg respekterer de. 

Anonymkode: 6e258...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er mange litt intellektuelle kristne som konverterer til katolisismen. Og andre folk også. Tror nok det sees på som litt mer spennende enn Luthersk kristendom. De har jo bevart mye mer av mystikken. Er det noe kjedeligere enn en gudstjeneste i DNK? Jeg kan ikke komme på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkirkelige protestantiske og karismatiske evangeliske miljøer har mildt sagt vært skeptiske til Den katolske kirke, noen i den grad at de har betraktet DKK som "den babylonske skjøge" og til og med Antikrist. 

Spissformulert har det vel rådet en misoppfatning i de miljøene om at "katolikkene tilber paven og Maria, mens vi har tatt imot Jesus som vår frelser". 

Det økumeniske arbeidet de siste 30 årene har vel hjulpet på, blant folkekirkekristne har jeg ikke observert tilsvarende holdninger. Legitim kritikk av hierarkisk struktur, hemmeligholdskultur og overgrep finnes naturligvis, heldigvis også innad i DKK. 

Jeg tror ikke på noe som helst lenger, men kjenner begge miljøer fra innsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det så mye forskjell mellom de religionene? De tror på samme gud. 

 

Anonymkode: 7a930...e9e

https://idag.no/religionen-til-den-siste-antikrist/19.11755

En kirke som Martin Luther identifiserte som skjøgen fra Babylon, og en pave Luther kalte antikrist blir nå akseptert som elementer i den sanne kristne kirken.

Anonymkode: 8cbe2...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at det er mye uvennskap og mistro mellom disse gruppene. Men kanskje ikke i Norge?

Anonymkode: 8cbe2...92a

Jeg har inntrykk av at det har skjedd en tilnærming og aksept fra begge hold ift hverandre, men kanskje spesielt innen de karismatiske miljøene. Et eksempel er den svenske og kjente karismatikeren Ulf Ekman som drev "Livets Ord" i Uppsala. Han gikk faktisk over til katolisismen og ble katolikk for noen år siden. Det vakte stor oppsikt, men banet også vei for andre. Ved hans eksempel ble det liksom mer legitimt å være positiv til Katolisismen fordi han ble sett på som så stor og myndig innen miljøet.  Katolisismen på sin side har også nærmet seg de karismatiske, og nå finnes det et begrep som heter "Catholic charismatic renewal".  

På YouTube kan man f.eks se selveste paven delta på karismatiske kristne hallelujamøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Naana47 skrev:

Jeg har inntrykk av at det har skjedd en tilnærming og aksept fra begge hold ift hverandre, men kanskje spesielt innen de karismatiske miljøene. Et eksempel er den svenske og kjente karismatikeren Ulf Ekman som drev "Livets Ord" i Uppsala. Han gikk faktisk over til katolisismen og ble katolikk for noen år siden. Det vakte stor oppsikt, men banet også vei for andre. Ved hans eksempel ble det liksom mer legitimt å være positiv til Katolisismen fordi han ble sett på som så stor og myndig innen miljøet.  Katolisismen på sin side har også nærmet seg de karismatiske, og nå finnes det et begrep som heter "Catholic charismatic renewal".  

På YouTube kan man f.eks se selveste paven delta på karismatiske kristne hallelujamøter.

Landets største kristne avis skriver:

Gud kommer ikke til å være nådig mot den som aksepterer den Romersk katolske religionen som sann kristendom.

At 800 millioner Romerske katolikker har blitt ført bort fra Jesus fra Nasareth er en stor tragedie. At denne falske kirken nå bli anerkjent av mange pinsevenner i Norge gjør ikke denne tragedien mindre. 

Anonymkode: 8cbe2...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://idag.no/religionen-til-den-siste-antikrist/19.11755

En kirke som Martin Luther identifiserte som skjøgen fra Babylon, og en pave Luther kalte antikrist blir nå akseptert som elementer i den sanne kristne kirken.

Anonymkode: 8cbe2...92a

Jeg er litt forbauset over ærefrykten for Luther og hans uttalelser. 

Til fyrstene under bondeopprøret:

"Det finnes ikke noe giftigere, mer skadelig eller djevelsk enn et opprørsk menneske, det er som når man må slå ihjel en gal hund"

Om kvinner:

"Om kvinnene sliter seg ut ved stadige barnefødsler, så spiller det ingen rolle. La dem bare fortsette å føde barn til de dør av det; det er derfor de er her i verden." 

Om jøder:

"Ved siden av Djevelen har den kristne ingen fiende som er så giftig, så desperat, så bitter som den ekte jøde».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Landets største kristne avis skriver:

Gud kommer ikke til å være nådig mot den som aksepterer den Romersk katolske religionen som sann kristendom.

At 800 millioner Romerske katolikker har blitt ført bort fra Jesus fra Nasareth er en stor tragedie. At denne falske kirken nå bli anerkjent av mange pinsevenner i Norge gjør ikke denne tragedien mindre. 

Anonymkode: 8cbe2...92a

Blir like oppgitt hver gang når noen hevder at de kjenner alle dybdene i guden de tror på og liksom vet hvordan han vil reagere på ting. En annen sak i samme gate er at kristne burde vite at det ikke er menneskenes oppgave å dømme andre.

Ellers får de nå bare styre på... 😴

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men fra et litt mer praktisk synspunkt: Jeg bodde noen år i Nordtyskland. Opplevde i festlig lag at nordtyskerne (protestanter)  var litt misfornøyde med sørtyskerne (katolikker). De mente at den ukentlige syndsforlatelsen katolikkene kunne få, påvirket dem til ikke å være så nøye med hvordan de behandlet andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...