Gå til innhold

Får ikke den faste medisinen min fra Apoteket. Stressa!!! Hva skal jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går fast på Zyprexa for bipolar 1. Her jeg bor, hadde de aldri Zyprexa på lager når jeg kom med resepten. På grunn av det, opprettet jeg en abonnement-avtale, der Apoteket skulle bestille en eske Zyprexa til meg en gang i måneden. 

Denne gangen glemte Apoteket å bestille inn Zyprexa til meg tidlig nok, og bestilte heller dagen jeg gikk tom for forrige eske. Nå har det gått fire dager, og medisinen min har enda ikke kommet. Jeg fikk heller ikke hente ut resepten på et annet apotek, da det første apoteket visst har låst resepten hos seg. Er det lov? Det gjør jo at jeg ikke får tilgang på viktige medisiner.

Nå har jeg nesten ikke sovet på fire netter, og jeg har hatt masse søvnparalyse og mareritt når jeg først har sovnet. 

Har dette skjedd noen andre her? Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: f41c0...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er merkelig at apoteket har lov til låse resepten din ,vis det stemmer er det å hindre pasienter i å få medisiner vis apoteket ikke har den inne. Jeg hadde kontaktet fastlegen og forklart situasjonen, hn skriver sikkert ut en ny resept som du står fritt til å ta ut på et vilket som helst apotek.  

Anonymkode: fedd2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpeful

Hårreisende! Ring det opprinnelige apoteket og fortell at de må åpne resepte slik at du får hentet på det andre apoteket. Dette burde nærmest være straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er merkelig at apoteket har lov til låse resepten din ,vis det stemmer er det å hindre pasienter i å få medisiner vis apoteket ikke har den inne. Jeg hadde kontaktet fastlegen og forklart situasjonen, hn skriver sikkert ut en ny resept som du står fritt til å ta ut på et vilket som helst apotek.  

Anonymkode: fedd2...a53

Jeg tipper det er fordi hun har en avtale med det aktuelle apoteket slik at de ikke skal risikere å brenne inne med medisiner hun ikke henter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Jeg tipper det er fordi hun har en avtale med det aktuelle apoteket slik at de ikke skal risikere å brenne inne med medisiner hun ikke henter. 

En annen grunn, selv om det sikkert ikke gjelder TS, er slik som jeg har det. Pga historikk med overdose så får jeg kun Truxal og Lamictal for 14 dager av gangen. Så apoteket oppbevarer medisinene mine hos seg. Så jeg må på samme apoteket hver gang. Så det er lovlige grunner til å låse en resept. Men det skal jo ikke skje at de da er tom. Har for øvrig selv opplevd det der, men var bare 2-3 dager jeg måtte gå uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette abonnementet i flere måneder, og det har pleid å gå helt fint. Ringte de i sta, og da fikk jeg beskjed om at medisinen visst hadde kommet, men at hun ikke fant den i hyllene deres på lageret, og at de kanskje hadde rotet den bort. Jaja. Fikk henne til å låse opp resepten igjen. 

Anonymkode: f41c0...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også høre med fastlegen om du kan hente ut medisiner for flere måneder om gangen,og så kan du være litt tidlig ute årene ut medisiner før du går tom.

Anonymkode: fedd2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

hjelpes, andre apotek skal kunne fikse det. Det er bare å få ditt apotek til å kontakte et annet!  de skriver jo alltid beskjed om hvorfor du henter et annet sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dytter opp denne. Skulle hente resept i dag på en medisin jeg skulle ta til kvelden. Apoteket hadde ikke denne inne og sa jeg måtte hente på et annet apotek. Kom meg av gårde og måtte kjøre bil. Dukket opp på det nye apoteket og fikk beskjed om at resepten min var låst, så jeg fikk ikke tatt ut medisinen. Hva i alle dager er dette? Hvorfor låser de resepten når de ikke har den inne? Sprøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De kan bare ringe det andre apoteket å be de låse opp respekten igjen.

Anonymkode: 697d6...23f

Enklere sagt enn gjort når det første apoteket allerede var stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizzlola skrev (5 timer siden):

Enklere sagt enn gjort når det første apoteket allerede var stengt.

Da blir det nok verre ja. 

Anonymkode: 697d6...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da blir det nok verre ja. 

Anonymkode: 697d6...23f

Jeg har opplevd dette, både at resepten låses mens den klargjøres og at apoteket har glemt å låse den opp mens de jobbet med resepten før apoteket fant ut at varen ikke kunne leveres.

 

Dette er en farmasøyt/apotekmedarbeider den rette til å svare på, men min gjetning er 1. for at apoteket skal sikre at de har en vare å levere ut (det er noen varer de kun har ett eksemplar av lokalt før de bestiller inn ny fra lageret fordi det ikke er lønnsomt å sitte med flere - selv bruker jeg en slik medisin), og

2. Mulig en sikkerhetsmekanisme for at resepten ikke skal kunne hentes ut flere ganger på ulike apotek?

 

Det siste er kun min personlige spekulasjon - uansett loggføres uttak, antall forpakninger og hvilket apotek medisinen ble hentet ut på.

 

Jeg har opplevd at et apotek ved en feiltakelse fremdeles hadde låst resepten en uke etter at vi hadde avsluttet samarbeidet (på Helsenorge står det "under ekspedering" på den aktuele resepten om det skjer). Men det ordnes med en telefon - og det kan gjøres til hvilket som helst apotek i landet innenfor den aktuelle kjeden etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd dette, både at resepten låses mens den klargjøres og at apoteket har glemt å låse den opp mens de jobbet med resepten før apoteket fant ut at varen ikke kunne leveres.

 

Dette er en farmasøyt/apotekmedarbeider den rette til å svare på, men min gjetning er 1. for at apoteket skal sikre at de har en vare å levere ut (det er noen varer de kun har ett eksemplar av lokalt før de bestiller inn ny fra lageret fordi det ikke er lønnsomt å sitte med flere - selv bruker jeg en slik medisin), og

2. Mulig en sikkerhetsmekanisme for at resepten ikke skal kunne hentes ut flere ganger på ulike apotek?

 

Det siste er kun min personlige spekulasjon - uansett loggføres uttak, antall forpakninger og hvilket apotek medisinen ble hentet ut på.

 

Jeg har opplevd at et apotek ved en feiltakelse fremdeles hadde låst resepten en uke etter at vi hadde avsluttet samarbeidet (på Helsenorge står det "under ekspedering" på den aktuele resepten om det skjer). Men det ordnes med en telefon - og det kan gjøres til hvilket som helst apotek i landet innenfor den aktuelle kjeden etter min erfaring.

Opplevd det samme selv, ett apotek hadde ikke min medisin og måtte bestille, jeg måtte ha den nå. De sjekket hvilket apotek som hadde, jeg dro dit, da var den låst, men de ringte bare andre apoteket så løste det seg.

Og ja, er fordi man ikke skal kunne ta ut samme medisin flere ganger. Det var det de sa da i såfall.

Samme er når jeg bestiller med sine på nett. Resepten er låst lenge.

Anonymkode: 697d6...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (10 timer siden):

Jeg har opplevd dette, både at resepten låses mens den klargjøres og at apoteket har glemt å låse den opp mens de jobbet med resepten før apoteket fant ut at varen ikke kunne leveres.

 

Dette er en farmasøyt/apotekmedarbeider den rette til å svare på, men min gjetning er 1. for at apoteket skal sikre at de har en vare å levere ut (det er noen varer de kun har ett eksemplar av lokalt før de bestiller inn ny fra lageret fordi det ikke er lønnsomt å sitte med flere - selv bruker jeg en slik medisin), og

2. Mulig en sikkerhetsmekanisme for at resepten ikke skal kunne hentes ut flere ganger på ulike apotek?

 

Det siste er kun min personlige spekulasjon - uansett loggføres uttak, antall forpakninger og hvilket apotek medisinen ble hentet ut på.

 

Jeg har opplevd at et apotek ved en feiltakelse fremdeles hadde låst resepten en uke etter at vi hadde avsluttet samarbeidet (på Helsenorge står det "under ekspedering" på den aktuele resepten om det skjer). Men det ordnes med en telefon - og det kan gjøres til hvilket som helst apotek i landet innenfor den aktuelle kjeden etter min erfaring.

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Opplevd det samme selv, ett apotek hadde ikke min medisin og måtte bestille, jeg måtte ha den nå. De sjekket hvilket apotek som hadde, jeg dro dit, da var den låst, men de ringte bare andre apoteket så løste det seg.

Og ja, er fordi man ikke skal kunne ta ut samme medisin flere ganger. Det var det de sa da i såfall.

Samme er når jeg bestiller med sine på nett. Resepten er låst lenge.

Anonymkode: 697d6...23f

I mitt tilfelle så ble jeg henvist til et annet apotek fordi de ikke hadde denne på lager. Ga beskjed om at jeg skulle i veg, men likevel låste de den. Ordnet seg heldigvis i dag, men undrer meg hvorfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizzlola skrev (14 timer siden):

 

I mitt tilfelle så ble jeg henvist til et annet apotek fordi de ikke hadde denne på lager. Ga beskjed om at jeg skulle i veg, men likevel låste de den. Ordnet seg heldigvis i dag, men undrer meg hvorfor..

Jeg vil anta en liten menneskelig glipp...

Men bra det ordnet seg til sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...