Gå til innhold

Hva ønsker en 10 år gammel gutt seg?


laban

Anbefalte innlegg

Jeg legger dette på Åpent, siden delforumene for barn og familie vel er nokså døde.

Om to måneder skal jeg gi bursdagsgave til en gutt som fyller ti år. Jeg pleier å gi både noe foreldrene liker (et klesplagg) og noe han selv vil ha glede av, men det kan gjerne være en kombinasjon. Jeg holder meg unna elektronikk og spill, og jeg aner ikke om han er glad i å lese.

Han og broren har tidligere fått ganske mye i kategorien trenings- og chilletøy av oss. Men er det noe som er spesielt kult for tiden, vil jeg gjerne vite det.

Denne står det alder 6 - 9 på, er det noen som har lest eller sett i den? https://www.dagbladet.no/kultur/gjor-grastein-til-gull/73195895 
Mulig den bør vente til lillebroren har bursdag...

Jeg omgås ingen i den aldersgruppa, så hvis noen har ideer, er jeg glad for tips. Jeg vil helst vente et par år med å gå over til gavekort, men den tiden kommer nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære tid. Begynner å bli lei av sånne tråder. Er det en voksen person som har bursdag og en lurer på gaver, så spør vedkommende om ønsker. Om det er et barn så spør en foreldrene. Eventuelt også barnet selv. med flere alternativer  personene oppgir jo bedre, og så er Problem solved. 

Anonymkode: ad197...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grendel skrev:

Er han opptatt av faktabøker siden du trekker frem den boken?

Det vet jeg ikke, jeg husket bare at den hadde fått en overstrømmende anmeldelse. Og bøker er lette å bytte,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter selv med gaver til min sønn som blir 10 i år da det er nettopp spill og slikt han ønsker seg. Men han liker også Roblox og Mindcraft leker. Altså leker fra det han spiller. Han har ADHD og autistiske trekk så snevre interesser. Mulig det gjør det mer utfordrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære tid. Begynner å bli lei av sånne tråder. Er det en voksen person som har bursdag og en lurer på gaver, så spør vedkommende om ønsker. Om det er et barn så spør en foreldrene. Eventuelt også barnet selv. med flere alternativer  personene oppgir jo bedre, og så er Problem solved. 

Anonymkode: ad197...7f5

Nå er det vel ikke sånn at forumet oversvømmes av slike tråder for tiden? Jeg skulle tro overskriften jager bort de som er lei av temaet, og da er det bare å la være å åpne tråden. Det må være flere år siden sist jeg la ut noe liknende, beklager at det irriterte deg. 

Både foreldre og barn har hittil vært veldig fornøyde med gavene fra oss, derfor legger jeg litt innsats i å finne på noe selv. Vi omgås ikke disse gutta til vanlig, det er en spesiell grunn til at de likevel får presanger til jul og bursdag. Det har gått veldig bra hittil, men nå kjente jeg at jeg var litt tom for ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra om man klarer å komme opp med noe som ikke står på ønskelista. Utvide horisonten til folk.

Det er en god idé å se etter en bok, men du må nesten finne ut litt om hva han liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tante til en gutt på 11. Han elsker å lese, og som gammel lesehest, er det jo da gøy å gi ham bøker. I motsetning til mine egne barn, så liker han også tegneserier, og pleier å ha med seg minst 1 Donald-pocketbok når han er hos oss 😄 Til jul fikk han treningstøy + ei detektivbok for barn. Husker ikke helt hvilken jeg valgte, og har heller ikke fått hørt om den slo an.

Den boka du linket til kan være aktuell, men den kan også være litt for barnslig. Tror kanskje at min nevø hadde likt den for et par år siden - da var han veldig opptatt av faktabøker. Han har alltid likt å forstå hvordan ting henger sammen, så jeg vil tro at sånne eksperimentsett også hadde passet til ham (det har jeg ikke tenkt på før...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker er fint å kjøpe hvis man eksakt vet hvilken bok barnet ønsker, ellers blir de ofte liggende i en krok. Hvis du absolutt skal kjøpe en bok så anbefaler jeg denne Serie.no | NORDLYS BOK 1, det er en serie med bøker som veldig mange barn liker. Hva med noe som dette Habrok Nano quadcopter - Droner - Elkjøp (elkjop.no) eller noe annet radiostyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fin bok, men ville spart den til lillebroren. Jeg har en lesehest av en niåring hjemme. Ulempen med å kjøpe bøker i den alderen, er at de gjerne er midt inne i forskjellige serier. Vil du gi bøker, så kommer du nok inne utenom en avsjekk med foreldrene! Noen serieforslag. 

Hvis han ikke er så glad i å lese:

Amuletten (spenning), Hundemannen (humor), Hilo (humor og spenning), alle tre er tegneserieromaner. 

Hvis han liker å lese men ikke er helt over på rene romaner ennå:

Johnny 777, Tom Gates

Hvis han liker Harry Potter:

Ingenlund-serien

Ellers er Gravitrax en hit her i huset:

https://panduro.com/nb-no/products/barn-junior/konstruksjon/gravitrax/gravitrax-starter-set-801881?gclid=CjwKCAiAxp-ABhALEiwAXm6IyU2oBHOwz_aFzdb1vZiF1BZLf10x3DNgn4sfgaIlZ9lC3ZzP5brrNBoCoeMQAvD_BwE#fo_c=3247&fo_k=8882bf232bc33363b47e2929861e9e6a&fo_s=gplano

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok også at boken kan ligge til lillebrors bursdag, den virket kanskje litt streit og umoden (uten at jeg kjenner den selv)? Som du kanskje vet er min jr er eldre, men jeg har flere venninner med gutter i den alderen, og der er kule aktivitetsleker, utstyr eller tøffe klær en suksess. Husk at det er en ekstra-tantes privilegie å kunne gi det ungene syns er kult i den alderen der, så kan heller foreldrene stå for det politisk korrekte om de så absolutt syns det hører til på gavebordet... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Noe slags spill? F.eks master mind? Det er gøy den dag i dag syns jeg. 

Master Mind er kjempegøy! I alle fall så lenge jeg klarer det på færre trekk enn guttungen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Lillemus skrev:

Master Mind er kjempegøy! I alle fall så lenge jeg klarer det på færre trekk enn guttungen! ;)

Enig :) Må tenke litt da hehe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...