Gå til innhold

Psykose? Psykotiske tegn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer helt seriøst på om jeg begynner bli psykotisk? 
jeg har bipolar 1, bruker litium. Serumnivå ok. Jeg har vært temmelig hypoman/svippet opp i mani de siste ukene. Nå vet jeg ikke helt hvor jeg er på skalaen, men er iallefall ikke deprimert.

jeg lurer fordi jeg istad hørte helt klart lyden man får på tlf når man får en snap.. uten at jeg fikk snap. Jeg var på badet og hørte lyden fra stua... jeg hadde tlf med meg, og tvn på stua var av osv. (bor alene). Jeg har også tenkt på å flytte en annen plass tidligere, men nå skal jeg ikke flytte da denne leiligheten ligger oppå kvikkleire. Og jeg er faktisk overbevist om at alt i forbindelse med flyttingen har skjært seg fordi det ikke er meningen at jeg skal flytte, FORDI det i fremtiden(uvisst når) kommer til å gå et kvikkleireskred akkurat der... jeg er kristen, og det i seg selv er jo ikke psykose. (Mange mener sikkert det men).
Men, nå mener jeg altså å ha fått hjelp/veiledning fra Gud rundt dette. (Orker ikke gå inn på hva som har skjært seg).

 

Anonymkode: 4e6b9...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært under ekstremt stress de siste mnd og spesielt de siste ukene. Kan det trigge psykose?

Anonymkode: 4e6b9...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47

Hei, jeg synes ikke at dette høres psykotisk ut. Det å høre en lyd eller vibrasjon fra telefonen uten at du får varsel om hva det er, har jeg forstått er ganske vanlig. Det kunne kanskje vært mer psykotisk hvis du f.eks var overbevist om at noen overvåket mobilen din pga disse lydene.

Det at du opplever "tegn fra Gud" er som du sier helt naturlig når du er kristen. Det er først hvis det blir helt merkelige ting som ingen andre kristne kan stille seg bak at det kan være noe psykotisk, f.eks hvis du opplever å få en åpenbaring om at du skal bli gravid ved den hellige ånd og føde en ny frelser. 

Så sånn jeg ser det i alle fall, så er det du nevner ikke tegn på noe psykotisk. Men ja, sånn generelt kan ekstremt press og stress trigge psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47

Leste innlegget ditt på nytt nå og så at du skrev at du hadde hørt denne lyden fra stua selv om du hadde mobilen med deg på badet. Det har jeg ingen forklaring på, men det skal nok mer til enn det for å mistenke psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ble beroliget nå..:) føler meg ikke psykotisk, men vet heller ikke hvordan det er da jeg aldri har vært det før. Begynte bare å tenke over ting, og ble litt ekkelt når jeg hørte den lyden fra tlf. Kan jo faktisk være angst for skred også, og at jeg tolker det som et «tegn» da, beskyttelse.. jeg vet ikke.. men uansett takk for at du tok deg tid til å svare meg.

Anonymkode: 4e6b9...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Ble beroliget nå..:) føler meg ikke psykotisk, men vet heller ikke hvordan det er da jeg aldri har vært det før. Begynte bare å tenke over ting, og ble litt ekkelt når jeg hørte den lyden fra tlf. Kan jo faktisk være angst for skred også, og at jeg tolker det som et «tegn» da, beskyttelse.. jeg vet ikke.. men uansett takk for at du tok deg tid til å svare meg.

Anonymkode: 4e6b9...62d

Ja, jeg kan skjønne at du har angst for skred sett i lys av den grusomme ulykken i Gjerdrum og at du kan tolke ting som hjelp fra Gud når du blir hindret i å flytte til et sted hvor den nye boligen ligger på kvikkleire. Jeg har selv erfaring fra kristne miljøer og slike tanker er absolutt ikke noe fremmed for meg. Jeg tenker at det er fint å ha en Gud å stole på at vil ens beste. Tror ikke det er noe psykosesuspekt ved det siden slikt er helt naturlig å tenke når en er en kristen. Men blir du i tvil og du føler at ting kan ta litt overhånd med bekymringer og stress ift dette med psykose, så håper jeg at du har en behandler å snakke med. Han/hun kan komme med en faglig bedømmelse på om det er psykosesuspekt eller ikke. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...