Gå til innhold

Hvorfor velger dere noen en jobb veldig langt borte fra hjemmet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva som oppleves som langt borte, er jo relativt. Og hva som blir sett på som langt, skal dere få avgjøre selv.

For meg betyr det mye å bo så nært jobben (og omvendt) som mulig. Hele fra familielogistikken blir jo sterkt påvirket av avstanden til jobb og barnehage/skole. Akkurat nå har jeg en jobb, som kreves 20 min kjøretid. Det syns jeg er litt stress, men går greit. Dermed blir jeg jo litt imponert over dem som bor gjerne flere mil unna, med 1-2 timers reisetid hver dag. Hva motiverer til dette? Er det fordi det feks er billigere å bo og leve der? Fordi det ikke er andre jobber og hente i området?
 

Mange av mine kolleger har utdanning som gjør at de kunne fått jobb hvor som helst. De bor gjerne i en nabokommune/by hvor det verken er billigere å bo i eller eller vanskeligere å få jobb. Likevel velger de en jobb de må reise en over mil til hver dag. Hvorfor? Noen må forklare meg dette:)

Anonymkode: 3d0fc...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva som oppleves som langt borte, er jo relativt. Og hva som blir sett på som langt, skal dere få avgjøre selv.

For meg betyr det mye å bo så nært jobben (og omvendt) som mulig. Hele fra familielogistikken blir jo sterkt påvirket av avstanden til jobb og barnehage/skole. Akkurat nå har jeg en jobb, som kreves 20 min kjøretid. Det syns jeg er litt stress, men går greit. Dermed blir jeg jo litt imponert over dem som bor gjerne flere mil unna, med 1-2 timers reisetid hver dag. Hva motiverer til dette? Er det fordi det feks er billigere å bo og leve der? Fordi det ikke er andre jobber og hente i området?
 

Mange av mine kolleger har utdanning som gjør at de kunne fått jobb hvor som helst. De bor gjerne i en nabokommune/by hvor det verken er billigere å bo i eller eller vanskeligere å få jobb. Likevel velger de en jobb de må reise en over mil til hver dag. Hvorfor? Noen må forklare meg dette:)

Anonymkode: 3d0fc...03d

En jobb er jo ikke bare en jobb. Det kan være mange faktorer som gjør én jobb mer attraktiv enn en annen, og da bruker man gjerne litt ekstra tid på reisevei. Kjenner også til noen som tar toget én til halvannen time til jobb hver dag og som arbeider på toget og får unna mye der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor man litt grisgrent, blir det jo lite jobber å finne lokalt. Da må man pendle til jobb. Det er billigere å bo grisgrent, så da blir det lengre til jobb ,om man ikke har råd til å bo sentralt. Det er nok mye av forklaringen. Jeg bodde på Hønefoss en stund, og der var det mange som pendlet til Oslo, fordi det var lite jobber på Hønefoss. Og boprisene der var mye billigere enn i Oslo.

Anonymkode: ee980...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dermed blir jeg jo litt imponert over dem som bor gjerne flere mil unna, med 1-2 timers reisetid hver dag. Hva motiverer til dette? Er det fordi det feks er billigere å bo og leve der? Fordi det ikke er andre jobber og hente i området?

Jeg bor 4,5 mil unna jobben fordi jeg har flyttet til mannen min. Å flytte ham til mitt gamle bosted er uaktuelt, dessuten ville han da fått samme reisevei. Kunne sikkert fått jobb der, men ikke i bransjen og da er det uinteressant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva som oppleves som langt borte, er jo relativt. Og hva som blir sett på som langt, skal dere få avgjøre selv.

For meg betyr det mye å bo så nært jobben (og omvendt) som mulig. Hele fra familielogistikken blir jo sterkt påvirket av avstanden til jobb og barnehage/skole. Akkurat nå har jeg en jobb, som kreves 20 min kjøretid. Det syns jeg er litt stress, men går greit. Dermed blir jeg jo litt imponert over dem som bor gjerne flere mil unna, med 1-2 timers reisetid hver dag. Hva motiverer til dette? Er det fordi det feks er billigere å bo og leve der? Fordi det ikke er andre jobber og hente i området?
 

Mange av mine kolleger har utdanning som gjør at de kunne fått jobb hvor som helst. De bor gjerne i en nabokommune/by hvor det verken er billigere å bo i eller eller vanskeligere å få jobb. Likevel velger de en jobb de må reise en over mil til hver dag. Hvorfor? Noen må forklare meg dette:)

Anonymkode: 3d0fc...03d

Trivsel, bedre lønn, bedre muligheter for å avansere i jobb, bedre muligheter for å ta videreutdanning underveis i jobben,  bedre lønn, ++++++++

Anonymkode: 3adeb...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det fordi det feks er billigere å bo og leve der? Fordi det ikke er andre jobber og hente i området?

Det kan være (deler av) årsaken.

Mange "må" flytte når de får barn, fordi de trenger større bolig. For en del blir da avstanden til familien (barnas besteforeldre etc.) og hvor mange goder (stort hus, hage, trygt nærmiljø) man får for pengene en viktig parameter, selv om avstand til jobb også teller. Folk prioriterer forskjellig og har ulike utgangspunkt (f.eks. utdannelse / bransje). 

For å si det litt flåsete: Jeg vet om en del fedre som har pendlet lange veier i årevis til jobben de er utdannet til og som er godt nok betalt, for at barna skal få vokse opp i grønne omgivelser med kort avstand til barnevaktene, mens mødrene har en (deltids)jobb som ikke nødvendigvis passer til utdannelsen og gir noe særlig inntekt , men finnes i nærmiljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...