Gå til innhold

Medisiner bipolar


RamonaK

Anbefalte innlegg

Jeg går på litium zyprexa og atarax, men det funker ikke så veldig bra mot depresjonen. Har prøvd lamictal før og det funket ikke. Er det noen andre medisiner jeg kan prøve sammen med litium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du fra før bruker både litium (ss) og Zyprexa (ap), kan en vurdere bruk av antidepressiva. I USA er Wellbutrin førstevalg. I Norge vil nok de fleste se på et SSRI som førstevalg.

PS: Til alle med bipolar lidelse: Når en spør om medisiner, vennligst angi BP1 eller BP2. Det har betydning for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Når du fra før bruker både litium (ss) og Zyprexa (ap), kan en vurdere bruk av antidepressiva. I USA er Wellbutrin førstevalg. I Norge vil nok de fleste se på et SSRI som førstevalg.

PS: Til alle med bipolar lidelse: Når en spør om medisiner, vennligst angi BP1 eller BP2. Det har betydning for svaret.

 Hvilke argumenter har USA for Wellbutrin og Norge for SSRI? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kupton skrev:

Når du fra før bruker både litium (ss) og Zyprexa (ap), kan en vurdere bruk av antidepressiva. I USA er Wellbutrin førstevalg. I Norge vil nok de fleste se på et SSRI som førstevalg.

PS: Til alle med bipolar lidelse: Når en spør om medisiner, vennligst angi BP1 eller BP2. Det har betydning for svaret.

Ok. Jeg har bp1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Villanda skrev:

 Hvilke argumenter har USA for Wellbutrin og Norge for SSRI? 

Nå skal jeg være litt forsiktig, men jeg tror forklaringen er slik:

USA er svært opptatt av behandlingsalgoritmer basert på vitenskapelige undersøkelser. Oftest oppnevnes en gruppe supereksperter til å lage slike anbefalinger som er til hjelp for andre psykiatere og leger i deres praktiske bruk av medisiner. Basert på foreliggende studier ble den behandlingsanbefalingen jeg kjenner best, laget og havnet ut med Wellbutrin som førstevalg ved BP1.

I Norge har dessverre ikke samme tradisjon. Som eksempel kan jeg nevne at for flere år siden ble det laget en veileder for utredning og behandling av bipolare lidelser. Men meg bekjent ble det ikke laget noen føringer for oppdatering, og ei heller satt av penger til dette. Det ble også laget en tilsvarende for schizofreni. Dessverre var begge meget opptatt av selvfølgeligheter (Det er viktig å snakke med pasienten og informere denne) som fikk stor plass, og lite opptatt av spesialisert behandling som farmakoterapi. Med andre ord: Politisk korrekt.

Grunnen til at SSRI brukes mest i Norge er nok at det er den legene kjenner best og har mest erfaring med. Jeg har ingen grunn til å si at det ene er bedre eller dårligere enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...