Gå til innhold

Hvor lenge kan bilen stå urørt i minus 15?


frosken

Anbefalte innlegg

Er på fjellet og her er det kaldt! Minst minus 15 om natta og ikke noe særlig varmere om dagen. Har en liten Toyota - med helt nytt batteri - og lurer på hvor mange dager jeg kan ta sjansen på å la den stå urørt? Noen som har forslag? (Har ikke lademulighet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilen min kan fint stå noen dager i kulde, men problemet er at det er så individuelt. Kan jo kanskje være lurt å starte den og lade den litt en gang om dagen, kanskje kjøre den et kvarter på tomgang eller kjøre en tur. Er jo kjedelig hvis du ikke får start på den, selv om NAF jo er behjelpelig med sånt i verste fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ISW skrev:

Bilen min kan fint stå noen dager i kulde, men problemet er at det er så individuelt. Kan jo kanskje være lurt å starte den og lade den litt en gang om dagen, kanskje kjøre den et kvarter på tomgang eller kjøre en tur. Er jo kjedelig hvis du ikke får start på den, selv om NAF jo er behjelpelig med sånt i verste fall. 

Vanskelig å få kjørt tur (fordi veien opp til hytta er så glatt at jeg risikerer å bli stående), men hjelper det også å la bilen stå på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frosken skrev:

Vanskelig å få kjørt tur (fordi veien opp til hytta er så glatt at jeg risikerer å bli stående), men hjelper det også å la bilen stå på tomgang?

Ja, den skal lade da. Men ikke bruk opp all bensinen da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ISW skrev:

Ja, den skal lade da. Men ikke bruk opp all bensinen da 😊

Takk:-) Da skal jeg gjøre det - har i det minste full bensintank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å bare la den stå. Det skal svært lang tomgangskjøring til for å kompensere for den strømmen du bruker på en kaldstart.

Når du skal starte den igjen, pass på før du starter at alle strømforbrukere er slått av - vifta, setevarmer, radio, bakrutevarmer, klimaanlegg etc. Disse kan du ved behov slå på igjen når du har fått start.

Om du har strøm innen rekkevidde, anbefaler jeg å ha en lang skjøteledning og en batterilader på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...