Gå til innhold

Rengjøring av leil til covid-smittet?


frosken

Anbefalte innlegg

En nærstående legges sannsynligvis inn på sykehus som følge av covid, etter et par ukers sykdom. H*n bor i en liten leilighet med to katter som noen da må ivareta. Hvordan gjøre dette på en forsvarlig måte? Vedkommende har hostet kontinuerlig siste uka og leiligheten har ikke blitt rengjort eller luftet.

Noen som vet? @merida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen proff., men tror jeg ville tatt med kattemat og skåler til maten, og kun gitt dem mat rett innenfor inngangsdøra i et par dager. Evnt. satt inn en kattedo hvis det ikke finnes der.

Etter dette kan en vel bevege seg mer inn i leiligheten, men sengetøy og sånt ville jeg nok ikke rørt  før det hadde gått flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Risikoen for kontaktsmitte er vel ikke så stor som først antatt, og etter noen dager skal jo viruset være deaktivert. Problemet er luftsmitte, men også her burde risikoen være minimert etter 2-3 dager. Ser ikke poenget med å reingjøre leiligheten i forhold til covid-risiko, tiden fikser det problemet.

Men kattene må jo antagelig ha mat og vann. Slik ville jeg gjort det hvis jeg måtte inn i den leiligheten: N95-munnbind (beskyttelsesgrad FFP3 evt. FFP2) (fås på jernvarehandler), svømmebriller og hansker. Luft ut, sett fram mat og masse vann til kattene. Vær oppmerksom på at katter kan smittes av covid og også bli syke, om de kan smitte mennesker veit jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask alle flater der personen mest sannsynlig har tatt på. Bord, kjøkkenbenk, kraner, do, dørhåndtak osv Er ikke mer som skal til. 

Anonymkode: 23824...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Risikoen for kontaktsmitte er vel ikke så stor som først antatt, og etter noen dager skal jo viruset være deaktivert. Problemet er luftsmitte, men også her burde risikoen være minimert etter 2-3 dager. Ser ikke poenget med å reingjøre leiligheten i forhold til covid-risiko, tiden fikser det problemet.

Men kattene må jo antagelig ha mat og vann. Slik ville jeg gjort det hvis jeg måtte inn i den leiligheten: N95-munnbind (beskyttelsesgrad FFP3 evt. FFP2) (fås på jernvarehandler), svømmebriller og hansker. Luft ut, sett fram mat og masse vann til kattene. Vær oppmerksom på at katter kan smittes av covid og også bli syke, om de kan smitte mennesker veit jeg ikke.

At katter kan få covid-19 er vel ikke helt bekreftet. Det er uansett ikke noe som tyder på at de kan smitte mennesker med det.

https://www.anicura.no/aktuelt/nyheter/2020/covid-19---utbrudd-av-coronavirus/

Anonymkode: 23824...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Fravær av bevis er ikke det samme som at det ikke kan skje, og katt-til-menneske smitte er jo ikke så lett å undersøke. Jeg ville forholdt meg til disse kattene som om de kunne smitte meg.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmc2013400

Sitat

With reports of transmission of SARS-CoV-2 from humans to domestic cats1 and to tigers and lions at the Bronx Zoo,4 coupled with our data showing the ease of transmission between domestic cats, there is a public health need to recognize and further investigate the potential chain of human–cat–human transmission. This is of particular importance given the potential for SARS-CoV-2 transmission between family members in households with cats while living under “shelter-in-place” orders. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, frosken skrev:

En nærstående legges sannsynligvis inn på sykehus som følge av covid, etter et par ukers sykdom. H*n bor i en liten leilighet med to katter som noen da må ivareta. Hvordan gjøre dette på en forsvarlig måte? Vedkommende har hostet kontinuerlig siste uka og leiligheten har ikke blitt rengjort eller luftet.

Noen som vet? @merida?

Bakterier og virus vil dø av seg selv etter noen dager. Rengjøring tror jeg derfor er det minste problemet. Det viktigste er å få ivaretatt kattene. 

Anonymkode: 7208a...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, merida skrev:

Jeg ville gjort som drømmeautomat beskriver. Ta på hansker, munnbind og vernebriller når du skal inn og mate katta. Helst også smittefrakk hvis du får tak i det (vanige briller holder for øvrig dersom du bruker det - jeg bruker bare det når vi vasker smitterom).

Det er smitten som sitter igjen etter personen du skal beskytte deg mot. Så tenk over hva du tar på når du er inne i leiligheten, og prøv å ikke kom borti ting med dine egne klær dersom du ikke har frakk på. 

Ikke ta på ting du ikke MÅ ta på. Ta også med deg en flaske overflatesprit (se link) og ha på godt med sprit på en mikrofiberklut som du vasker tjng og gjenstander du må ta på samt på kontaktflater som feks dørhåndtak/rundt håndtaket, lysbrytere, utstyr til katta osv. 

Etter noen dager (jeg tror det er 48 timer fra personen dro) dør det ut som drømmeautomat sier. Men for sikkerhets skyld ville jeg gått over med overflatesprit på alle kontaktflater. 

Sprit deg selv godt når du kommer deg ut av leiligheten. Sprit også brillene. 

Når vi vasker et rom på sykehus etter en korona-pasient desinfiserer vi alt unntatt vegger med desinfeksjonsmiddel som dreper alle bakterier, men da har personen akkurat vært der. 

Jeg har hørt om et tilfelle der et kontor ikke ble desinfisert etter en koronasyk person fordi kontoret ikke skulle brukes de neste 48 timene. Så jeg ville gjort som jeg beskrev om jeg var deg i ditt tilfelle. 

Håper det går bra med personen. 

Stor forskjell på sykehus og leilighet da. Holder med hansker og maske tenker jeg.

Anonymkode: 23824...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, merida skrev:

Det er et sykerom. Men jeg beskrev bare hvordan jeg ville gjort det om det var meg. 

Ja, det er ganske samme prosedyre på sykehus, samme hva smittsom sykdom det er snakk om.  Det er for å ha alt på det "rene"😂

Anonymkode: 23824...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, frosken skrev:

En nærstående legges sannsynligvis inn på sykehus som følge av covid, etter et par ukers sykdom. H*n bor i en liten leilighet med to katter som noen da må ivareta. Hvordan gjøre dette på en forsvarlig måte? Vedkommende har hostet kontinuerlig siste uka og leiligheten har ikke blitt rengjort eller luftet.

Noen som 

Du har fått bedre råd enn.jeg kan gi. Vil bare si at jeg håper det går bra med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Tror jeg i første omgang går for å ta med skåler til mat og vann til kattene samt kjøper nytt for. Setter det så innenfor døren og venter et par dager før jeg går inn i leiligheten med hansker og maske. Covid er skummel for folk som bor alene og gradvis fallerer. Plutselig kan de være helt ute av stand til å ivareta seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stor forskjell på sykehus og leilighet da. Holder med hansker og maske tenker jeg.

Anonymkode: 23824...ab1

Jeg er glad for råd som beskytter meg optimalt. Dette er i Oslo hvor det jo mistenkes mutert variant av viruset. Jeg har veldig liten lyst til å utsette meg for unødvendig risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Du har fått bedre råd enn.jeg kan gi. Vil bare si at jeg håper det går bra med vedkommende.

Jeg håper også det vil gå bra, men det var skremmende å se hvordan det plutselig var ute av kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, frosken skrev:

Jeg håper også det vil gå bra, men det var skremmende å se hvordan det plutselig var ute av kontroll. 

Uff, håper det går bra - også med kattene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 timer siden, frosken skrev:

Jeg håper også det vil gå bra, men det var skremmende å se hvordan det plutselig var ute av kontroll. 

Ja, det er ikke vanskelig å forstå. Det må ha vært skremmende ja. Det er hva jeg har lest at det kan komme en brå forverring også etter at man tror man begynner å bli bedre.

Kom gjerne med en oppdatering etter hvert  hvis du orker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, frosken skrev:

Jeg håper også det vil gå bra, men det var skremmende å se hvordan det plutselig var ute av kontroll. 

Håper det kommer seg, skummel den coronaen. Håper alt blir bedre snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte corona-telefonen for å høre om når det var trygt å oppholde seg i leiligheten uten noen form for beskyttelse. Fikk et veldig ullent svar, - de trodde det var trygt etter 72 timer, men var ikke sikre. Finnes visstnok fortsatt lite forskning på dette. 

Har vært innom leiligheten et par ganger med munnbind og hansker, men i dag hadde jeg tenkt å gå inn og skifte på senga. Da jeg kom dit, merket jeg at det ble forskjell på hva som antas å være trygt generelt sett - og hva som oppleves som så trygt at det gir mening å utsette seg for det i det enkelte tilfellet. Til tross for at det i teorien skulle være trygt, så valgte rengjøringspersonalet å utstyre seg med fullt smittevernutstyr da de rengjorde leiligheten, så jeg var ikke alene om usikkerheten. 

Heldigvis har det gått bra med pasienten, skrives snart ut fra sykehuset. Da oppstår neste paradoks: Vedkommende avisoleres, men tester fortsatt positivt på covid, har ikke dannet antistoffer og har vært isolert på sykehuset...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 timer siden, frosken skrev:

Jeg ringte corona-telefonen for å høre om når det var trygt å oppholde seg i leiligheten uten noen form for beskyttelse. Fikk et veldig ullent svar, - de trodde det var trygt etter 72 timer, men var ikke sikre. Finnes visstnok fortsatt lite forskning på dette. 

Har vært innom leiligheten et par ganger med munnbind og hansker, men i dag hadde jeg tenkt å gå inn og skifte på senga. Da jeg kom dit, merket jeg at det ble forskjell på hva som antas å være trygt generelt sett - og hva som oppleves som så trygt at det gir mening å utsette seg for det i det enkelte tilfellet. Til tross for at det i teorien skulle være trygt, så valgte rengjøringspersonalet å utstyre seg med fullt smittevernutstyr da de rengjorde leiligheten, så jeg var ikke alene om usikkerheten. 

Heldigvis har det gått bra med pasienten, skrives snart ut fra sykehuset. Da oppstår neste paradoks: Vedkommende avisoleres, men tester fortsatt positivt på covid, har ikke dannet antistoffer og har vært isolert på sykehuset...  

Hun tester fortsatt positivt, men må ikke isoleres? Det var litt merkelig, men godt det gikk bra med henne 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hun tester fortsatt positivt, men må ikke isoleres? Det var litt merkelig, men godt det gikk bra med henne 🙂

Noen kan visstnok teste positivt gjennom svært lang tid, men det vurderes allikevel som om de ikke innebærer smitterisiko.  Har imidlertid sett historier i pressen hvor smitteleger har pålagt isolasjon helt til de ikke lenger tester positivt, så praksisen er visst noe ulik. 

 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...