Gå til innhold

Sukkker/Ultralyd

Anbefalte innlegg

Gjest Pinokkio

Hei!

Jeg er en gutt på 21 som fikk tatt ultralyd av hjertet pga besvimelser, bilyd og hjertebank nylig. Legen mente det kunne være hull mellom forkammerne(i alle fall forsto jeg det slik). Det ble først foretatt EKG og vanlig ultralyd, og etterpå med slange ned i halsen for å se skilleveggen mellom forkammerne bedre. Samtidig med denne undersøkelsen fikk jeg en slags sukkerløsning intravenøst. Hva er poenget med denne løsningen? Ser man hjertet/blodårer på ultralyd bedre da? Uansett, legen fant ikke noe feil verken med denne skilleveggen eller noe annet i hjertet. Hvor vanlig er det med slike bilyder og hva betyr det egentlig å ha en slik bilyd?

På forhånd takk!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45911-sukkkerultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar ti Pinokkio.

Når det gjelder forekomsten og betydningen av bilyder generelt, tillater jeg meg å henvise til et annet svar jeg har gitt idag (innlegget er merket "bilyd".) De fleste slike bilyder er strømningslyder som i seg selv ikke har noen som helst betydning, men ofte er det ønskelig å utelukke at det er organiske forandringer som ligger til grunn. Hos deg synes slik undersøkelse å være meget grundig utført.

Ved mistanke om forkammer-skilleveggshull (atrie-septum-defekt), men også ved andre defekter som kan gi overgang av blod fra den ene halvdelen av hjertet til den andre, bruker vi ofte en type kontrast for å kunne følge slik overgang (det vi kaller "shunting av blod"). Mest brukt foreløpig ar klare væsker (f.eks. steril glukose-oppløsning), som vi rister litt og dermed fremkaller små "bobler" i væsken. Disse er helt ufarlige, men gir en særdeles tydelig ultralydkontrast, som mulggjør at vi lettere kan identifisere hvor blodstrømmen går.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45911-sukkkerultralyd/#findComment-174870
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...