Gå til innhold

tolking av immunologi resultat

Anbefalte innlegg

Gjest skjoenner ingenting

Jeg kommer fra en familie hvor bestemor og tvillingen min har faatt diagnosen coeliaki, mine testresultat inneholdt grenseverdier. Tvillingen min fikk diagnosen for 4 aar siden, jeg la meg paa samme diett som henne, og diaréene er mye mindre hyppige, jeg anser meg saa godt som frisk siden. Jeg bor for tiden i utlandet, og tok for kort tid siden en ny blodproeve, denne ogsaa med grenseverdier i foelge allmen legen min, men jeg skjoenner ingenting, verdiene er foelgende:

antistoffer anti endomysium iGa: under 10 enheter (?) (analyse teknikk indirekte immunofluorescence)

Antistoffer anti gliadine IgA : under 20 enheter ;

Antistoffer anti gliadine IgG : 84 enheter;

Hvor under 45 enheter er negativt resultat ...

mellom 45 og 55 er svakt positivt resultat ...

over 55 er positivt resultat ... (analyse teknikk enzymo immunologi)

Jeg er ingen kloepper i matte, men IgG (hva naa enn det er) viser et positivt resultat, for 84 er da stoerre enn 55!!!

Jeg ble saa sinna at jeg gikk aa kjoepte meg en pizza som jeg aat helt alene i gaar kveld, fikk ikke sove for jeg var saa engstelig, men ingen reaksjon! Ikke saa mye som en rumling i magen! ... jeg skjoenner absolutt ingen ting, jeg! Allemen legen min sier at jeg har vanskelig fordoeyelse, punktum finale. Boer jeg spise normalt og noeye meg med at magen min slaar seg vrang fra tid til annen? Jeg nevner i forbifarten at jeg har blod i avfoeringen siden i fjor sommer, tror tarmen er sliten og litt opprevet etter diaréene, det er vondt aa gaa paa do. Under de diverse proevene jeg undergikk hjemme i Norge for 4 aar siden sammen med tvillingen min foer hun fikk sin diagnose, inngikk gastroskopi, endoskopi, ultralyd av tarmsystemet, bakteriekontroll ... men ingen funn. Er jeg et desperat tilfelle med en liten dose hypokonderi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45912-tolking-av-immunologi-resultat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære "skjønner ingen ting"

Jeg forstår godt at du blir forvirret - for cøliaki-diagnosen er vanskelig å stille.

For det første - hvis du har gått på glutenfri diett i en periode kan du ikke stole på blodprøveresultatene - poenget med glutenfri diett hos cøliakere er at tarmen skal normaliseres og at prøvene skal bli normale. For å stille en sannsynlig cøliaki-diagnose (sikker diagnose stilles bare med en tarmbiopsi) må IgA Gliadin være forhøyet og Endomysium-testen positiv. IgG-gliadin sier ikke noe om Cøliaki eller ikke - hvis den er unormalt høy betyr det bare at tarmen er "lekk", noe den kan bli av mange forskjellige årsaker som f.eks. en alminnelig tarminfeksjon.

Selv om du har cøliaki kan det godt tenkes at du kan spise en vanlig pizza uten å få symptomer hvis du har gått på en glutenfri diett en periode og tarmen er blitt frisk. Da kan det ta en stund før symptomene kommer tilbake.

Det er alltid viktig å få stilt en sikker diagnose på cøliaki - de som har gått på diett en periode uten sikker diagnose må provoseres med gluten, dvs få tatt nye prøver, både blodprøver og tarmbiopsi etter en periode med vanlig glutenholdig kost. Hvordan dette eventuelt skal gjøres i ditt tilfelle må du ta opp med legen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...