Gå til innhold

Seroxat og avhengighet


Gjest Odda

Anbefalte innlegg

NHD skrev:

Det beste medikamentet for deg er Seroxat. Det gir ikke avhengighet.

Men legen min ville ikke gi meg Seroxat fordi det skulle være så vanskelig å slutte med. Er ikke vanskelig å slutte med det samme som avhengighet? Så nå går jeg på Fluoxetin i steden. Er den liksom lettere å slutte med? Og fungerer egentlig Seroxat bedre på sosial fobi? (Jeg gikk på Cipramil for norn år siden, og den var enkel å slutte med, for jeg hadde hverken virkning eller bivirkning og så ikke hensikten med å gå på dem. Jeg antar Fluoxetinen vil være vanskeligere å slutte med fordi jeg faktisk føler den virker... men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Seroxat gir ikke avhengighet. Det gir heller ingen andre AD.

Seroxat har en halveringstid på ca et døgn som er svært kort i forhold til Fontex (fluoxetin).

Dette innebærer at en må trappe ned Seroxat over tid. Om en slutter brått, går en fra 100 til 0 på et døgn.

Fontex har lang halveringstid på opp til 16 døgn. Dvs at den trapper ned seg selv fra 100 - 0 på 16 døgn om du slutter brått.

Verre er det ikke.

Til slutt:

Ja, Seroxat er lengt bedre enn Fontex ved sosial fobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat gir ikke avhengighet. Det gir heller ingen andre AD.

Seroxat har en halveringstid på ca et døgn som er svært kort i forhold til Fontex (fluoxetin).

Dette innebærer at en må trappe ned Seroxat over tid. Om en slutter brått, går en fra 100 til 0 på et døgn.

Fontex har lang halveringstid på opp til 16 døgn. Dvs at den trapper ned seg selv fra 100 - 0 på 16 døgn om du slutter brått.

Verre er det ikke.

Til slutt:

Ja, Seroxat er lengt bedre enn Fontex ved sosial fobi.

NHD skrev:

Ja, Seroxat er lengt bedre enn Fontex ved sosial fobi.

Synes du da jeg skal ta det opp med legen min? Jeg går ikke fast til ham, men jeg er snart tom for Fluoxetin og må derfor uansett bestille en ny resept. Burde jeg da foreslå å bytte over til Seroxat?

Jeg var deprimert også. Og jeg har det mye bedre etter at jeg begynnte med Fluoxetin, så jeg vil vel si den virker, men jeg har jo fortsatt angst. Ikke på langt nær så mye som før, men noen ganger ved spesielle anledninger. (Og at det ikke er så mye som før tror jeg har mer med terapien jeg gikk gjennom å gjøre)

Men hva mente legen min med at han ikke ville gi Seroxat ettersom det var så vanskelig å slutte med, hvis det ikke gir avhengighet? Burde jeg bytte lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroxat gir ikke avhengighet. Det gir heller ingen andre AD.

Seroxat har en halveringstid på ca et døgn som er svært kort i forhold til Fontex (fluoxetin).

Dette innebærer at en må trappe ned Seroxat over tid. Om en slutter brått, går en fra 100 til 0 på et døgn.

Fontex har lang halveringstid på opp til 16 døgn. Dvs at den trapper ned seg selv fra 100 - 0 på 16 døgn om du slutter brått.

Verre er det ikke.

Til slutt:

Ja, Seroxat er lengt bedre enn Fontex ved sosial fobi.

Jeg kan forresten tilføre at jeg går på 20mg Fluoxetin og har ingen annen oppfølging.

Dette fordi jeg sist jeg var hos legen sa jeg hadde det bra. Da hadde jeg nettopp holdt en forelesning for siste årskurs sosionom om sosial fobi og kognitiv adferdsterapi (ypperlig eksponeringstrening for meg) og hadde fått mye god tilbakemelding.

Men tenker det at jeg sa jeg hadde det bra kan komme noe av definisjonen på 'bra' Hva er bra? Hvor bra kan man egentlig forvente å ha det? Kan man forvente å få det helt bra? Leve 'helt' normalt? -Uten overdreven angst? Eller har man med sosial fobi en 'kronisk' sykdom? Jeg har det jo vanvittig bra i forhold til hvordan jeg hadde det en lang periode, men kjenner likevel angsten godt iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHD skrev:

Ja, Seroxat er lengt bedre enn Fontex ved sosial fobi.

Synes du da jeg skal ta det opp med legen min? Jeg går ikke fast til ham, men jeg er snart tom for Fluoxetin og må derfor uansett bestille en ny resept. Burde jeg da foreslå å bytte over til Seroxat?

Jeg var deprimert også. Og jeg har det mye bedre etter at jeg begynnte med Fluoxetin, så jeg vil vel si den virker, men jeg har jo fortsatt angst. Ikke på langt nær så mye som før, men noen ganger ved spesielle anledninger. (Og at det ikke er så mye som før tror jeg har mer med terapien jeg gikk gjennom å gjøre)

Men hva mente legen min med at han ikke ville gi Seroxat ettersom det var så vanskelig å slutte med, hvis det ikke gir avhengighet? Burde jeg bytte lege?

Siden du har såpass god effekt av Fontex, synes jeg du skal fortsette med den.

Jeg synes ikke du skal bytte lege. Det legen har gitt deg har hjulpet.

Det finnes ingen vanskeligere legegjerning enn å være allmennpraktiker. Det er umulig for dem å være like oppdatert på alle spissfindigheter innen det enkelte fag som det en spesialist kan være.

Sosial fobi er en livslang disposisjon.

Nå eksponerer du deg og trener ofte på vanskelige situasjoner.

Når du har nådd målene dine mht hva det er viktig for deg å mestre sosialt, fortsetter du med Fontex i minst ett år. Deretter kan du forøke en nedtrapping og etterhvert en avslutning.

Om du får tilbakefall, er det bare å begynne på igjen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...