Gå til innhold

Noen som har opplevd å bli for knyttet til behandler?

Anbefalte innlegg

På 5.2.2021 den 8.46, emilie321 skrev:

Jeg knyttet meg veldig til min første behandler. Han ble min trygghet i mange, mange år. Men etterhvert ble jeg tryggere i meg selv, og da gikk det greit å slutte hos han. 

Min nåværende behandler har sagt at jeg kan gå så lenge jeg vil hos han. Han har dessuten blitt veldig privat og det er ikke greit. Selv føler jeg at dette er ødeleggende for terapien og eventuelt videre framgang. 

Vil du si noe om på hvilken måte han har blitt veldig privat? Og hvorfor du opplever det som ødeleggende for terapien?

Jeg har ikke oppfattet at du har skrevet om dette tidligere, har det pågått lenge?

Fortsetter under...

33 minutter siden, frosken skrev:

Vil du si noe om på hvilken måte han har blitt veldig privat? Og hvorfor du opplever det som ødeleggende for terapien?

Jeg har ikke oppfattet at du har skrevet om dette tidligere, har det pågått lenge?

Siden hun ikke har nevnt noe om dette tidligere, kan det hende at det er noe hun ikke ønsker å dele her. Er det ikke bedre og stille disse spørsmålene på pm.

Anonymkode: 58837...2f2

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden hun ikke har nevnt noe om dette tidligere, kan det hende at det er noe hun ikke ønsker å dele her. Er det ikke bedre og stille disse spørsmålene på pm.

Enig. 

Anonymkode: 79a62...4d7

6 timer siden, frosken skrev:

Ja, dette har pågått lenge. Har tidligere prøvd å sagt litt om dette til han, men det har vært vanskelig å være tydelig nok.  Er så redd for å såre han + at jeg føler at jeg ikke kan belære han hvordan han skal være som terapeut.

Han har lagt ut om en del av sine egne problemer, både i nåtid og fortid. Så ofte har jeg følt at han mener at han har eller har hatt det like dårlig som jeg har hatt. Så da blir det ofte til at jeg føler skam fordi jeg ikke fungerer bedre. Hadde det vært litt tak i meg, så hadde jeg greid meg bedre. Dette gjør også til at det er ting jeg ikke sier.  Litt for å skåne han og litt for å skåne meg selv.  Føler egentlig at det blir mer som når venner møtes og venner bør en ikke belaste for mye med egne problemer. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv synes jeg det var helt greit, men nå liker jeg måten @frosken spør og svarer på. Liker at hun er direkte og hun får meg til å tenke. Har heller aldri blitt krenket av noe av det hun har skrevet. Føler at hun bryr seg og at hun kommer med konstruktive ting. 

5 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, dette har pågått lenge. Har tidligere prøvd å sagt litt om dette til han, men det har vært vanskelig å være tydelig nok.  Er så redd for å såre han + at jeg føler at jeg ikke kan belære han hvordan han skal være som terapeut.

Han har lagt ut om en del av sine egne problemer, både i nåtid og fortid. Så ofte har jeg følt at han mener at han har eller har hatt det like dårlig som jeg har hatt. Så da blir det ofte til at jeg føler skam fordi jeg ikke fungerer bedre. Hadde det vært litt tak i meg, så hadde jeg greid meg bedre. Dette gjør også til at det er ting jeg ikke sier.  Litt for å skåne han og litt for å skåne meg selv.  Føler egentlig at det blir mer som når venner møtes og venner bør en ikke belaste for mye med egne problemer. 

Dette synes jeg er en god beskrivelse av hvorfor det ikke bare er fordeler med at terapirelasjoner blir altfor like en vennerelasjon. Han mener kanskje å fortelle deg at dere er to likeverdige mennesker som begge har opplevd mange vanskelige ting - men da glemmer han at dere pr dag dato i svært ulik grad er preget av fortiden - og at du ber om hjelp til å få til et bedre liv. 

Synes det er trist at du ikke føler deg fri til å dele det som opptar deg i terapitimene. Også er jeg ganske imponert over hvor nyansert du forstår situasjonen når du sier at tilbakeholdenheten din er både for å skåne ham og deg selv. 

Annonse

2 minutter siden, frosken skrev:

Dette synes jeg er en god beskrivelse av hvorfor det ikke bare er fordeler med at terapirelasjoner blir altfor like en vennerelasjon. Han mener kanskje å fortelle deg at dere er to likeverdige mennesker som begge har opplevd mange vanskelige ting - men da glemmer han at dere pr dag dato i svært ulik grad er preget av fortiden - og at du ber om hjelp til å få til et bedre liv. 

Synes det er trist at du ikke føler deg fri til å dele det som opptar deg i terapitimene. Også er jeg ganske imponert over hvor nyansert du forstår situasjonen når du sier at tilbakeholdenheten din er både for å skåne ham og deg selv. 

Ja, jeg opplever han som snill og at han virkelig vil mitt beste. Kanskje derfor jeg blir ekstra redd for å såre han. Jeg har det siste året følt på enda mer på det at det bare er jeg som er lat og udugelig.  Som igjen gjør angsten verre. Føler også at jeg ikke kan prate med fastlegen om dette, da de har en tett relasjon. 

1 time siden, emilie321 skrev:

Ja, jeg opplever han som snill og at han virkelig vil mitt beste. Kanskje derfor jeg blir ekstra redd for å såre han. Jeg har det siste året følt på enda mer på det at det bare er jeg som er lat og udugelig.  Som igjen gjør angsten verre. Føler også at jeg ikke kan prate med fastlegen om dette, da de har en tett relasjon. 

Disse temaene er egentlig egnet for å snakke om i terapien. Ut i fra det du har skrevet, så har han ikke opptrådt grovt uetisk på noen måte, han har vel bare utvist litt dårlig skjønn i forhold til hva som er godt for deg? Forestillingen din om at det skulle være du som er lat og udugelig, er vel en følelse og tanke du eier selv? Tror neppe den kommer fra ham. Jeg tenker at det også finnes en mulighet for at det er dine problemer som gjør det vanskelig for deg at han har vært såpass personlig, - og i så fall så finnes det terapeutiske muligheter i å snakke om temaet. 

Jeg synes du skal forsøke å tenke at både terapeuten og fastlegen er folk som har vist helt tydelig at de gjerne hjelper deg. At du da opplever det som at en av dem har kommet for nært deg, er noe som kan brukes i terapien - og så på sikt kan gjøre deg tryggere. 

Jeg tror at selv om han muligens skulle bli litt såret, så tåler han det:-)

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Husker ikke før. Nå har jeg på en måte vært redd for å bli avhengig av å gå til min behandler, men trur ikke jeg er det, siden jeg takler greit at hun er borte. Savna en stund å gå til henne, og håper fortsatt sterkt på at hun kommer tilbake, men trur ikke det er å knytte seg for mye, eller? Står ikke alene da. Har de på TMSen og fastlegen, på TMSen er de veldig fleksible. 

1 time siden, frosken skrev:

Nei. 

Sliter du aldri selv du da frosk? Hvordan kan det ha seg at du tilsynelatende utelukkende er på dol for å hjelpe andre, og hva er det som gjør at du mener at din hjelp må ses på som så relevant og god i enhver problemstilling? Anser du deg høyere enn andre vanlige brukere? Og i så fall hvorfor? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter du aldri selv du da frosk? Hvordan kan det ha seg at du tilsynelatende utelukkende er på dol for å hjelpe andre, og hva er det som gjør at du mener at din hjelp må ses på som så relevant og god i enhver problemstilling? Anser du deg høyere enn andre vanlige brukere? Og i så fall hvorfor? 

Alle sliter i blant, noen mer enn andre, men det betyr ikke at man ikke kan komme med gode råd og tilbakemeldinger. Ville du sagt det samme til en behandler? De sliter jo i blant de også. Selv om de ikke legger ut om det til andre. 

Frosken kan nok framstå litt kvass her og der, ja noen ganger har jeg faktisk blitt fornærmet, men det er ikke noe som er vondt ment fra henne. Det vet jeg. Hun bare sier ting rett ut på en måte som kan stikke litt. Men samtidig kanskje også få en til å tenke litt ekstra hardt. Så kan man jo velge om man vil bli krenket eller om man vil ta til seg det som blir sagt om tenke over om det kan stemme eller ikke. Er jo ikke nødvendigvis slik at det alltid stemmer, men da trenger en jo bare å la være å tenke videre over det. 

Når det er sagt så kan hun snakke for seg selv. Jeg bare tenkte å komme med en tilbakemelding på hvordan jeg selv oppfatter henne, som en av de som har fått litt harde svar her og der. :)

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt uklart for meg hva som er grunnlaget for dette spørsmålet. Jeg svarte nei til at det vil være bedre å stille spørsmål på pm enn på forum i denne tråden, og min mening er at de beste samtalene ofte foregår i forum og ikke i lukkede rom som pm. I åpne tråder vil det alltid fremkomme ulike synspunkter, diskusjoner blir mer nyanserte, og trådstarter vil ofte få både rent støttende og mer utfordrende kommentarer. Jeg har alltid ment at doktoronline sitt psykiatriforum fungerte på sitt beste når diskusjonene foregikk åpent og med flere deltagere. Dette var for øvrig også en av grunnene til at det i mange år ikke fantes noen mulighet for pm her. 

Annonse

1 time siden, frosken skrev:

Litt uklart for meg hva som er grunnlaget for dette spørsmålet. Jeg svarte nei til at det vil være bedre å stille spørsmål på pm enn på forum i denne tråden, og min mening er at de beste samtalene ofte foregår i forum og ikke i lukkede rom som pm. I åpne tråder vil det alltid fremkomme ulike synspunkter, diskusjoner blir mer nyanserte, og trådstarter vil ofte få både rent støttende og mer utfordrende kommentarer. Jeg har alltid ment at doktoronline sitt psykiatriforum fungerte på sitt beste når diskusjonene foregikk åpent og med flere deltagere. Dette var for øvrig også en av grunnene til at det i mange år ikke fantes noen mulighet for pm her. 

Jeg synes du stiller enkelte av brukerene her veldig personlige og invaderende spørsmål. Det må til tider oppfattes  som vanskelig for enkelte og forholde seg til.
Ville ønske at du kunne være mer forsiktig, du vet ingenting om de menneskene du svarer. 
Men du har tydeligvis en annen mening og ståsted. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du stiller enkelte av brukerene her veldig personlige og invaderende spørsmål. Det må til tider oppfattes  som vanskelig for enkelte og forholde seg til.
Ville ønske at du kunne være mer forsiktig, du vet ingenting om de menneskene du svarer. 

De må kanskje ta ansvaret selv for hva de ønsker å svare på eller ikke? 

Anonymkode: d9a87...28a

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hender at jeg vet en del om de jeg svarer, enkelte har skrevet om livene sine her inne gjennom svært lang tid. 

Selvfølgelig kan jeg komme til å trå feil og skrive noe som blir feil for en annen. Etter min mening gjelder dette i like stor grad kommentarer som er overfladiske og opptatt av å kun være støttende. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville blitt veldig frustrert hvis alle bare jattet med. Jeg opplever at @frosken er både støttende og omsorgsfull. Hun får meg ofte til å tenke litt annerledes.  Det virker på meg at frosken har en eller annen form for kompetanse innen psykiatri.  Uansett så opplever jeg frosken som en klok person.

Frosken har svart meg en rekke ganger, så hun kjenner litt til historikken min. 

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg ville blitt veldig frustrert hvis alle bare jattet med. Jeg opplever at @frosken er både støttende og omsorgsfull. Hun får meg ofte til å tenke litt annerledes.  Det virker på meg at frosken har en eller annen form for kompetanse innen psykiatri.  Uansett så opplever jeg frosken som en klok person.

Frosken har svart meg en rekke ganger, så hun kjenner litt til historikken min. 

På meg virker det som om vedkommende du siterer også innehar god kompetanse og er en klok person. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...