Gå til innhold

Viktige og riktige tanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp lest Kristin Harilas bok: Den ultimate triumfen og tragedien som fulgte. I epilogen skriver hun dette:

Mange tenker at risiko er noe man skal unngå. Men slik er det ikke. Risiko er en del av livet - både oppe på fjellet og nede i dalen.

Å håndtere risiko handler ikke om å si nei til alt som kan være farlig, men å navigere; Vurdere sannsynligheter, tenke gjennom alternativer og velge en vei som er trygg nok med tanke på hva man kan vinne.

Frykt, derimot, gjør oss små - og hindrer oss i å vokse, skape og leve fullt ut.

Når vi aksepterer at en viss risiko alltid finnes, frigjør vi oss fra illusjonen om at livet kan være helt trygt. Det er da vi finner kraften til å leve mer, skape mer og oppdage sider ved oss selv vi ellers aldri ville kjent. Risiko kan være skremmende, men den kan også være nøkkelen til frihet - og til å ta eierskap til egen skjebne.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Jeg har nettopp lest Kristin Harilas bok: Den ultimate triumfen og tragedien som fulgte. I epilogen skriver hun dette:

Mange tenker at risiko er noe man skal unngå. Men slik er det ikke. Risiko er en del av livet - både oppe på fjellet og nede i dalen.

Å håndtere risiko handler ikke om å si nei til alt som kan være farlig, men å navigere; Vurdere sannsynligheter, tenke gjennom alternativer og velge en vei som er trygg nok med tanke på hva man kan vinne.

Frykt, derimot, gjør oss små - og hindrer oss i å vokse, skape og leve fullt ut.

Når vi aksepterer at en viss risiko alltid finnes, frigjør vi oss fra illusjonen om at livet kan være helt trygt. Det er da vi finner kraften til å leve mer, skape mer og oppdage sider ved oss selv vi ellers aldri ville kjent. Risiko kan være skremmende, men den kan også være nøkkelen til frihet - og til å ta eierskap til egen skjebne.

Så lett og så vanskelig.

Anonymkode: a1450...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg være litt frekk og grandios, for nå fikk jeg lyst til å si at jeg tar minst like mye risiko som Kristin Harila, antakelig mye mer, kun basert på hvor redd jeg er og hvor mange sjanser jeg tar, hver eneste dag, bare ved å leve et rolig og enkelt liv. 

Anonymkode: 3994e...c7b

AnonymBruker
Skrevet

For meg blir altså det hun skriver der bare svada.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skal jeg være litt frekk og grandios, for nå fikk jeg lyst til å si at jeg tar minst like mye risiko som Kristin Harila, antakelig mye mer, kun basert på hvor redd jeg er og hvor mange sjanser jeg tar, hver eneste dag, bare ved å leve et rolig og enkelt liv. 

Hva er du redd for? Hvilke sjanser tar du?

Skrevet

Da leser du det slik jeg gjør. Det handler ikke om å gå på K2 eller ikke. Det handler om å akseptere risiko i det livet hver av oss lever for å ikke havne i vårt eget selvlagede fengsel. 

Skrevet

Jeg er enig i at du får et kjedelig liv hvis du skal leve tilnærmet risikofritt. 

Men handler ikke angst mye om feilvurdering av risiko? Enten som følge av overestimering av sannsynlighet eller konsekvens? 

Jeg hadde en samtale med psykologen min om dette, som eksempel. Jeg sa at jeg innser at sannsynligheten for at jeg skulle tatt livet mitt er ekstremt lav, men jeg blir redd likevel fordi konsekvensen er så stor. På en måte har jeg definert det sånn at av alle måter man kan dø på, så er selvmord den verste. Så det er på en måte verre enn å dø av fysisk sykdom, hvis det gir mening. Spørsmålet er jo da om det er sannsynlighet eller konsekvens jeg overdriver, hvor produktet av det er risikoen. 😊

Skrevet
ISW skrev (11 minutter siden):

Jeg er enig i at du får et kjedelig liv hvis du skal leve tilnærmet risikofritt. 

Men handler ikke angst mye om feilvurdering av risiko? Enten som følge av overestimering av sannsynlighet eller konsekvens? 

Jeg hadde en samtale med psykologen min om dette, som eksempel. Jeg sa at jeg innser at sannsynligheten for at jeg skulle tatt livet mitt er ekstremt lav, men jeg blir redd likevel fordi konsekvensen er så stor. På en måte har jeg definert det sånn at av alle måter man kan dø på, så er selvmord den verste. Så det er på en måte verre enn å dø av fysisk sykdom, hvis det gir mening. Spørsmålet er jo da om det er sannsynlighet eller konsekvens jeg overdriver, hvor produktet av det er risikoen. 😊

Er ikke svaret på dette spørsmålet opplagt?

Skrevet
frosken skrev (6 minutter siden):

Er ikke svaret på dette spørsmålet opplagt?

Jeg syntes ikke det, derav spørsmålet. Spørsmålet er heller: Hvor skal jeg legge inn fokuset, å forstå at det ikke vil skje, eller å dempe konsekvensen av om det likevel skulle skjedd? 

Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg syntes ikke det, derav spørsmålet. Spørsmålet er heller: Hvor skal jeg legge inn fokuset, å forstå at det ikke vil skje, eller å dempe konsekvensen av om det likevel skulle skjedd? 

Jeg mener at det er opplagt at du feilvurderer sannsynligheten fullstendig. 

Skrevet
ISW skrev (19 minutter siden):

Er det en "risiko"?

Du har en medfødt og sunn frykt for å dø. Det er vel omtrent den viktigste funksjonen til hjernen vår. Frykt innebærer nødvendigvis at du må forestiller deg der som går galt. For eksempel at du tar ditt eget liv.

Når folk med høydeskrekk står på prekestolen er de redd for å bli sugd utfor, eller miste vettet og hoppe. Det er ikke de som detter utfor. De står 10 meter fra kanten.

Det er jo akkurat denne mekanismen som gjør at du aldri vil ta ditt eget liv. Det vil i såfall ikke "bare skje" uten at du velger det.

Skrevet
frosken skrev (5 minutter siden):

Jeg mener at det er opplagt at du feilvurderer sannsynligheten fullstendig. 

Det har du nok rett i, jeg bare lurte på om jeg også kunne ha noe å vinne på å jobbe med dødsangsten min (hvorvidt det er denne som på en måte gir opphav til denne angsten).

Skrevet
Grendel skrev (5 minutter siden):

Når folk med høydeskrekk står på prekestolen er de redd for å bli sugd utfor, eller miste vettet og hoppe. Det er ikke de som detter utfor. De står 10 meter fra kanten.

Tusen takk, og dette er et meget godt poeng.

stjernestøv
Skrevet
nachnoo skrev (12 timer siden):

Er enig i det men ikke alltid lett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor er risikoen ved å leve et vanlig liv?

Anonymkode: d1864...897

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor er risikoen ved å leve et vanlig liv?

Anonymkode: d1864...897

Alle kan dø brått og uventet, det har jeg sett flere ganger så det er alltid en risiko. 

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (42 minutter siden):

Er det en "risiko"?

Du har en medfødt og sunn frykt for å dø. Det er vel omtrent den viktigste funksjonen til hjernen vår. Frykt innebærer nødvendigvis at du må forestiller deg der som går galt. For eksempel at du tar ditt eget liv.

Det er jo akkurat denne mekanismen som gjør at du aldri vil ta ditt eget liv. Det vil i såfall ikke "bare skje" uten at du velger det.

Er det sant? Jeg føler at jeg mister kontrollen og blir svimmel i høyder og at jeg da kan falle utfor. Jeg satt helt øverst i en tribune i Oslo spektrum en gang, og jeg holdt på å svime av oppi der fordi det ikke var noe rekkverk jeg kunne holde meg fast i. For meg var dette 100 prosent virkelig og ikke bare en følelse. Pga høydeskrekk. Det du sier er at jeg ikke ville blitt sugd utfor?

Anonymkode: 5f118...48a

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det sant? Jeg føler at jeg mister kontrollen og blir svimmel i høyder og at jeg da kan falle utfor. Jeg satt helt øverst i en tribune i Oslo spektrum en gang, og jeg holdt på å svime av oppi der fordi det ikke var noe rekkverk jeg kunne holde meg fast i. For meg var dette 100 prosent virkelig og ikke bare en følelse. Pga høydeskrekk. Det du sier er at jeg ikke ville blitt sugd utfor?

Du satt altså. 

Tipper du satt som limt til stolen og at ti ville hester ikke kunne fått deg utfor kanten.

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (17 minutter siden):

Du satt altså. 

Tipper du satt som limt til stolen og at ti ville hester ikke kunne fått deg utfor kanten.

Ja, men jeg var så svimmel at jeg kunne bikket fremover, det var skikkelig bratt der og flere enn meg slet….

Skrevet

Ja, men jeg var så svimmel at jeg kunne bikket fremover, det var skikkelig bratt der og flere enn meg slet….

Frykten du føler er helt naturlig, om enn litt overdreven. Det er ikke meningen å gjøre narr av at du fikk et sug magen.

Jeg tror ikke realistisk sett at man kan sovne i en stol og falle over stuebordet. Jeg tror frykten skapte det bildet i hodet ditt for å sikre at du skulle holde avstand og overleve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...