Gå til innhold

Skal ta wais test på dps

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg skal da ta en wais test på dps på tire. Jeg lurer på hva jeg burde gjøre for å få en pålitelig skår eller resultat. Skal jeg passe på å ikke gjøre så mye før testen eller hva burde jeg tenkte på før testen. Og får man en skår liksom eller et svar på noe? Jeg vet det er en kognitiv test eller iq test. Jeg tar testen for å se om jeg på en måte er tilstede nok kognitivt til å studere. Lurer også på hva slags skår eller resultat som tilsvarer at jeg kommer til å være doomed eller har blitt så redusert av sykdommen at jeg ikke burde studere. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (12 minutter siden):

Jeg skal da ta en wais test på dps på tire. Jeg lurer på hva jeg burde gjøre for å få en pålitelig skår eller resultat. Skal jeg passe på å ikke gjøre så mye før testen eller hva burde jeg tenkte på før testen. Og får man en skår liksom eller et svar på noe? Jeg vet det er en kognitiv test eller iq test. Jeg tar testen for å se om jeg på en måte er tilstede nok kognitivt til å studere. Lurer også på hva slags skår eller resultat som tilsvarer at jeg kommer til å være doomed eller har blitt så redusert av sykdommen at jeg ikke burde studere. 

Det er fornuftig å møte til testen rimelig godt uthvilt, dvs. å ha sovet natta før og spist frokost. For øvrig trenger du ikke å forberede deg på noen måte. 

Du vil neppe få opplyst en presis skår, men derimot noe om hvor på skalaen du ligger (dvs. hvordan du ligger an i forhold til gjennomsnittlig skår som er 100). Kanskje vel så interessant, så vil du kunne få vite noe om hva du er mer eller mindre sterk på. Man måler 4 delområder med wais: verbal forståelse, perseptuell resonnering, arbeidsminne og prosesseringshastighet. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet
frosken skrev (14 minutter siden):

Det er fornuftig å møte til testen rimelig godt uthvilt, dvs. å ha sovet natta før og spist frokost. For øvrig trenger du ikke å forberede deg på noen måte. 

Du vil neppe få opplyst en presis skår, men derimot noe om hvor på skalaen du ligger (dvs. hvordan du ligger an i forhold til gjennomsnittlig skår som er 100). Kanskje vel så interessant, så vil du kunne få vite noe om hva du er mer eller mindre sterk på. Man måler 4 delområder med wais: verbal forståelse, perseptuell resonnering, arbeidsminne og prosesseringshastighet. 

Takk for svar. Ja det skal jeg nok få til :)  Jeg er nysgjerrig på om jeg har evner nok til å studere. Så håper på at alt er normalt. Jeg har avtalt med psykologen at hun skal være upfront med meg hvis hun ser på testen at det ikke er lurt å studere. Har du noen tanker på om man ikke burde prøve seg på høyere utdanning hvis man får et resultat som feks under gjennomsnittet eller liksom innenfor normalen men litt lavt? 

FjellOgDalar
Skrevet

Man bør ha sovet godt, ellers være seg selv og gjøre så godt man kan. 

Så vil jo ikke nødvendigvis en dårlig score på noe bety "helt ute av stand til å studere". Dersom man kan få tilrettelegging tilpasset utfordringer som avdekkes med testen, trenger ikke studier å være umulig - selv on det kanskje ikke er så aktuelt å bli matematiker om man har sterk dyskalkuli. 

Det jeg har funnet ut fungerer bra for meg med nedsatt syn og eksekutive vansker de lærde ikke har blitt helt enige om årsaken til:

- Et dedikert, rolig sted å studere utenfor hjemmet. Fontenehuset ble min lesesal
- Studere på deltid, slik at teori og praksis ble tatt separat og arbeidsbelastningen mindre
- Mulighet til ekstra individuell veiledning med lærer ved behov
- Tydelige frister og framdriftsplaner, mulighet for utsatt innlevering av oppgaver ved (dokumentert) behov
- Stoff som føles relevant/treffer interesser godt er lettere å holde oppmerksomheten på over tid
- Digital tilgang til pensum, opptak av forelesninger, powerpointer osv. eliminerte det store papirfjellet jeg pleide å drukne i før. 
- Digitale bøker/lydbøker med tekst enten fra TIBI el. Allvit
- KI-genererte notater fra forelesninger
- Ha noen å snakke om stoffet med, jeg lærer mer effektivt av å snakke om ting enn bare lese/lytte. 

Jeg fikk opprinnelig høre at jeg er alt for surrete til å studere. Nå har jeg tatt fagskole og skal søke høyere utdanning neste år. Så budskapet er, ikke la noen fortelle deg at du er for dum til noe/ta fra deg selvtilliten. 

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden):

Takk for svar. Ja det skal jeg nok få til :)  Jeg er nysgjerrig på om jeg har evner nok til å studere. Så håper på at alt er normalt. Jeg har avtalt med psykologen at hun skal være upfront med meg hvis hun ser på testen at det ikke er lurt å studere. Har du noen tanker på om man ikke burde prøve seg på høyere utdanning hvis man får et resultat som feks under gjennomsnittet eller liksom innenfor normalen men litt lavt? 

Av og til får man en relativt lav totalscore fordi det er stor variasjon mellom de 4 delområdene, dvs. lavt score på ett område trekker ned for gjennomsnittet. I et sånt tilfelle vil det kunne være mulig å tilrettelegge på måter som kan kompensere. Dersom man er under gjennomsnittet på alle delområdene, vil jeg nok tenke at det kanskje er lite realistisk å ta høyere utdanning. Men jeg tror ikke du vil score spesielt lavt, da du virker sterk språklig sett. 

Resultater av IQ tester er primært egnet til å predikere hvordan det vil gå med personen i utdanningssystemet. Derfor kan det også være fornuftig å teste slik du skal nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...