Nikki Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Hei Jeg fikk mitt tredje nyrestein-anfall på 2 år for 1 måned siden. Pga sykepleier-streiken fikk jeg ikke komme inn til knusing med en gang, men det ble lagt inn en jj-stent for å holde urinveien åpen fra nyra til blæra. Hvor lenge kan man gå med en slik stent? Det ser ut til at det tar lang tid å få time til knusing,og stenten plager meg en del. Hva kan slik hyppig stenanfall komme av? Det skjer alltid i samme nyra. Stenene er ikke så store, men de siste 2 gangen har de lagt seg til rette slik at de blokkerer passasjen ned til blæra. Jeg er bare 27 år og kvinne - det er vel ikke vanlig med så hyppige stenanfall da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45920-nyresten-jj-stent/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Et innvendig rør mellom nyre og urinblære (JJ-stent) kan man gå med i lang tid - opptil flere måneder. Hos noen irriterer den urinblæren så det er plagsomt å ha den. Hos andre kan den irritere nyren så den gir smerter eller blødning. Når det kommer nyrestener på nytt, er det vanlig at man tar blodprøver for å finne ut om det er noen årsak som kan behandles. Men dessverre vil man oftest ikke finne noen sykdom som gjør at du danner nyrestener. - Får du ut en sten, kan du ta den med til urologen så stenen kan sendes til analyse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45920-nyresten-jj-stent/#findComment-175412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 28. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2002 Et innvendig rør mellom nyre og urinblære (JJ-stent) kan man gå med i lang tid - opptil flere måneder. Hos noen irriterer den urinblæren så det er plagsomt å ha den. Hos andre kan den irritere nyren så den gir smerter eller blødning. Når det kommer nyrestener på nytt, er det vanlig at man tar blodprøver for å finne ut om det er noen årsak som kan behandles. Men dessverre vil man oftest ikke finne noen sykdom som gjør at du danner nyrestener. - Får du ut en sten, kan du ta den med til urologen så stenen kan sendes til analyse. Takk for svar! Godt å høre at man kan gå med stenten over lenger tid. Det blir vel ca. 2 måneder mellom innleggelse av stent og knusing av steinen for min del. Du skriver at man gjerne tar blodprøver for å se om man kan finne en årsak til nyresteinen. I mitt tilfelle ble det tatt urinprøver (jeg samlet urin i ett døgn og så tester de det). Bør jeg be om blodprøver i tillegg? Finnes det noen generelle råd å gi en person som meg som tydeligvis er veldig utsatt for å få stein? Har lest meg til at sannsynligheten for at du får det igjen øker for hver gang du får en stein. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45920-nyresten-jj-stent/#findComment-175489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Takk for svar! Godt å høre at man kan gå med stenten over lenger tid. Det blir vel ca. 2 måneder mellom innleggelse av stent og knusing av steinen for min del. Du skriver at man gjerne tar blodprøver for å se om man kan finne en årsak til nyresteinen. I mitt tilfelle ble det tatt urinprøver (jeg samlet urin i ett døgn og så tester de det). Bør jeg be om blodprøver i tillegg? Finnes det noen generelle råd å gi en person som meg som tydeligvis er veldig utsatt for å få stein? Har lest meg til at sannsynligheten for at du får det igjen øker for hver gang du får en stein. Det skulle undre meg om de ikke har tatt blodprøver også. Det eneste generelle råd jeg vet om, er at man drikker mye. På den måten blir konsentrasjonen av alle stoffer u rinen mindre - og sjansen for at det danner seg stenr blir mindre. Men da hjelper det ikke med et "skippertak" - du må hele tiden ha en stor urinproduksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45920-nyresten-jj-stent/#findComment-177661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.