Gå til innhold

Rengjøring av sofa (+nupper)

Anbefalte innlegg

Vi har hatt sofaen vår i noen år (over 5, mindre enn 10), og har stort sett bare støvsuget den. Brukt fuktig klut hvis det er sølt noe. Nå tenkte jeg at det snart var på tide med en skikkelig rengjøring. Tror det er ull i stoffet. Det er glidelås på putene, men jeg vet ikke om jeg tør å ta dem av og vaske trekkene - tenk om de ikke passer etterpå 😮 

Set er kommet noen flekker her og der, sikkert sjokolade eller sot? den er også temmelig nuppete, når en begynner å se og kjenne etter.

Hvordan griper jeg dette an? Sofaen er diger, i en U, med løse sitteputer og ryggputer. Stoff også på vangene og nede mot golvet. 

Finnes det noe instrument som tar nupper, uten å ødelegge stoffet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459488-rengj%C3%B8ring-av-sofa-nupper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde puttet dem vrengt i vaskemaskinen på 30 grader.  Det har jeg gjort før på flere sofaer.  Så hadde jeg tredd de på halvvåte i tilfelle de krymper litt.

Har du ikke en god, gammeldags nuppefjerner, slike vi fikk for en tier på H&M i gamledager?  Jeg har sett det flere steder, men husker i hvor fordi jeg fremdeles har min gamle og bruker den.

7 minutter siden, påskelilje skrev:

Vi har hatt sofaen vår i noen år (over 5, mindre enn 10), og har stort sett bare støvsuget den. Brukt fuktig klut hvis det er sølt noe. Nå tenkte jeg at det snart var på tide med en skikkelig rengjøring. Tror det er ull i stoffet. Det er glidelås på putene, men jeg vet ikke om jeg tør å ta dem av og vaske trekkene - tenk om de ikke passer etterpå 😮 

Set er kommet noen flekker her og der, sikkert sjokolade eller sot? den er også temmelig nuppete, når en begynner å se og kjenne etter.

Hvordan griper jeg dette an? Sofaen er diger, i en U, med løse sitteputer og ryggputer. Stoff også på vangene og nede mot golvet. 

30 minutter siden, påskelilje skrev:

Mamma hadde også sofa i ull, med løse puter. Hun vasket dem i maskin, men tok på trekkene igjen mens de var fuktige - om du lar dem tørke helt skal du slite med å få dem på ja! Men i fuktig tilstand gikk det fint husker jeg. :) 

5 timer siden, Dorthe skrev:

Jeg hadde puttet dem vrengt i vaskemaskinen på 30 grader.  Det har jeg gjort før på flere sofaer.  Så hadde jeg tredd de på halvvåte i tilfelle de krymper litt.

Har du ikke en god, gammeldags nuppefjerner, slike vi fikk for en tier på H&M i gamledager?  Jeg har sett det flere steder, men husker i hvor fordi jeg fremdeles har min gamle og bruker den.

Hm, kanskje jeg skal prøve det 🙂 Nei, har ingen nuppefjerner! Vet ikke hvordan de ser ut 😄 😄 😄 

5 timer siden, Lillemus skrev:

Mamma hadde også sofa i ull, med løse puter. Hun vasket dem i maskin, men tok på trekkene igjen mens de var fuktige - om du lar dem tørke helt skal du slite med å få dem på ja! Men i fuktig tilstand gikk det fint husker jeg. :) 

Dorthe sier det samme. Må kanskje prøve det da!

Annonse

8 timer siden, Ekstra skrev:

En sånn rulle, det er vel for hår og rusk, ikke nupper? Nuppene sitter jo fast, både på sofaen og på tøy.

En sånn rulle har vel bare lim på seg, ikke sant?

1 time siden, påskelilje skrev:

En sånn rulle, det er vel for hår og rusk, ikke nupper? Nuppene sitter jo fast, både på sofaen og på tøy.

En sånn rulle har vel bare lim på seg, ikke sant?

Ja, du har nok rett i det, bare gjettet at det var en slik Nicklus viste til.

Husker jo ellers slike små nuppefjernere til bruk på gensere, men vet ikke om de er egnet på en hel sofa... https://lofotstrikk.no/produkt/nuppefjerner-addi/

Endret av Ekstra

Et annet alternativ til å gjøre rent sofaen er å leie en rensemaskin. Jeg har en slik maskin og bruker den til å rense sofa, bilseter, gulvtepper, madrasser osv. Når du er ferdig å rengjøre sofaen uansett hvilken måte du bruker så kan det være lurt å impregnere den.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...