Gå til innhold

Eggløsningsspørsmål


Gjest venter spent

Anbefalte innlegg

Gjest venter spent

Jeg prøver og bli gravid. Har tatt hormonprøver og fikk vite at de var helt fine etter syklusen min. Brukte også clearplan forrige mnd. og fikk utslag. Dette er dyrt og holde på med, så jeg har lyst og måle tempen. Når skal man begynne og måle, og er det sånn at den stiger rett etter eggløsning???

Kan man bruke øretermometer??

Håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ta tempen om morgenen før du står opp, og til samme tid hver morgen for å få best mulig informasjon ut av det. Tror du skal ta tempen under tunga, det gjør ihvertfall jeg. Når tempen stiger, da har du hatt eggløsning. Ellers står det masse om dette i dette forumet her.

Lykke til med temp.målingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta tempen om morgenen før du står opp, og til samme tid hver morgen for å få best mulig informasjon ut av det. Tror du skal ta tempen under tunga, det gjør ihvertfall jeg. Når tempen stiger, da har du hatt eggløsning. Ellers står det masse om dette i dette forumet her.

Lykke til med temp.målingene

Ikke ta tempen under tunga-jeg tok først tempen under tunga, så i øret, under armen og i rompa.Det beste resultatet fikk jeg når jeg målte i rumpa.Tempen ble for lav under tunga(til meg i allefall_jeg ville vært "nedkjølt" hvis det hadde stemt).:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bruke øretermometer, og du bør helst måle vaginalt eller i endetarmen. Å måle i munnen kan fort bli for unøyaktig.

Du måler hver dag til samme tid, og etter minst tre, helst fem, timers sammenhengende søvn. Jeg tror at www.snartgravid.com har et regneark du kan laste ned og bruke for å plotte inn resultatene. Det står mer om tolkning av dem der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Er det nødvendig å finne ut av når du har eggløsning?? Hvis dere har samleie 2-3 ganger per uke er det tilstrekkelig. Hvis du likevel vil måle temperatur, så kan du begynne på ca 7. dag i syklus. Når temperaturen stiger ca en halv grad har eggløsning foregått og da er det minimal mulighet for graviditet. Du kan bruke øretermometer, det viktigste er ikke å se selve temperaturen, men stigningen. Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...