Gå til innhold

Rare ting nevrotypikere (vanlige mennesker) gjør


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Siden vi med Asperger kritiseres på flere måter både skjult og direkte, så tenkte jeg å lage en liste over rare ting vanlige gjør. Slike ting jeg selv ikke helt klarer, blir flau av å se på osv.

Ikke for å være slem. Jeg synes ikke alle nt’er er rare, jeg nevner bare noen typiske ting.

- Sier «hyggelig» når vi treffer nye. Greit at man sier det, men nå har det bare blitt en overfladisk greie man sier for å ikke skille seg ut. «Jo hyggelig å se deg og» - får tilbake et «du var litt uhøffelig» blikk 

- ler av seg selv etter de har sagt noe. Jeg blir flau, for de tror at de snakker med en vanlig person som mest sannsynlig ville ledd med dem, men så er det meg, som kan stå der og se like dumt på dem. I verste fall blir de sure fordi jeg virker sur fordi jeg ikke lo av dem. Så jeg ler stort sett, bare for å slippe å kalles sur. Barnepsykologi egentlig.

- denne greia med at vi skal håndhilse og klemme. En del bortkasta energi. Heldigvis ødela Covid denne delen. Jeg håper ikke det kommer tilbake.

- snakke for å snakke. Det er jo det de klager mest på med oss andre. At vi er stille. Er de redde for stillhet? «Det regner ute» «Ja jeg ser det»

- Spør om ting som om det er et selvfølge at en skal svare seg enig. «Er den ikke fin?» 

- lyver. «Så fin du var» om noen har ny frisyre. Selv om denne er verre enn den forrige..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90tallsbarn skrev (25 minutter siden):

Siden vi med Asperger kritiseres på flere måter både skjult og direkte, så tenkte jeg å lage en liste over rare ting vanlige gjør. Slike ting jeg selv ikke helt klarer, blir flau av å se på osv.

Ikke for å være slem. Jeg synes ikke alle nt’er er rare, jeg nevner bare noen typiske ting.

- Sier «hyggelig» når vi treffer nye. Greit at man sier det, men nå har det bare blitt en overfladisk greie man sier for å ikke skille seg ut. «Jo hyggelig å se deg og» - får tilbake et «du var litt uhøffelig» blikk 

- ler av seg selv etter de har sagt noe. Jeg blir flau, for de tror at de snakker med en vanlig person som mest sannsynlig ville ledd med dem, men så er det meg, som kan stå der og se like dumt på dem. I verste fall blir de sure fordi jeg virker sur fordi jeg ikke lo av dem. Så jeg ler stort sett, bare for å slippe å kalles sur. Barnepsykologi egentlig.

- denne greia med at vi skal håndhilse og klemme. En del bortkasta energi. Heldigvis ødela Covid denne delen. Jeg håper ikke det kommer tilbake.

- snakke for å snakke. Det er jo det de klager mest på med oss andre. At vi er stille. Er de redde for stillhet? «Det regner ute» «Ja jeg ser det»

- Spør om ting som om det er et selvfølge at en skal svare seg enig. «Er den ikke fin?» 

- lyver. «Så fin du var» om noen har ny frisyre. Selv om denne er verre enn den forrige..

 

Spot on.

Anonymkode: 6e2dd...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndhilsing og klemming.

Hilsing generelt. Og si "ha det" når de går. 

Snakke om ubetydelige ting som hva noen har hatt på seg av klær.

Snakke om hva de har spist til middag, eller hvordan dagen dems har vært, hvis det ikke har skjedd noe spesielt. 

Si sånt som at de skal "stjele doen" når de skal på do, eller spørre om jeg kan løfte meg opp fra sofaen, om de vil at jeg skal reise meg opp. 

Besøke perifere slektninger en gang i året.

Å like å se folk i øynene, og bli irriterte fordi jeg ikke liker det, og attpåtil kalle meg rigid fordi jeg mener at de like gjerne kan takle at jeg bedre får med meg det de sier når jeg lytter til dem. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: f273a...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet rart er alle spill de holder på med. Krangler om hvem som skal betale for kaffen på kafeen, later som de mener at det jeg gjør er ok når de egentlig ikke mener det, eller lar være å svare på spørsmål og tror at jeg skal skjønne at det er fordi de synes spørsmålet var dumt. 

Og når det de forventer ikke skjer, fordi jeg ikke plukker opp signalene, blir de enda mer irriterte, enda det er de som ikke har vært ærlige. Skjønn det den som kan. 

Anonymkode: f273a...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen rar ting, de liker at noen spør dem om de trenger hjelp i butikker. Og de liker å gå i butikker. 

Anonymkode: f273a...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...