Gå til innhold

Hjelp til aa takle mitt eget liv/nhd


Gjest NInana

Anbefalte innlegg

Gjest NInana

Hei! jeg er ei jente paa 26 aar som naa er paa vei hjem til Norge etter aa ha moett veggen totalt etter flere aar i utlandet. Jeg reiser fra jobb og samboer fordi jeg virkelig ikke takler livet her lenger. Et nederlag- men jeg foeler at det er det eneste riktige. og er lettet over aa ha tatt dette valget.

Har de siste 3-4 aarene slitt med depresjoner som har kommet og gaatt, men har aldri att medisiner, da jeg i utgangspunktet er skeptisk til det. Jeg er i tillegg gruelig sta og har vaert overbevist om at kun jeg selv kan faa meg ut av disse problemene. Naa har jeg vel innsett at det ikke helt er tilfellet. Det verste er at de depressive periodene blir verre for hver gang, er nok ikke noen selvmordskandidat, men jeg roter til live mitt noe helt forferdelig. For eksempel bryter jeg alle avtaler, og oedelegger dermed for meg selv baade sosialt og paa andre plan.

Dette faar foelger for livet mitt, og jeg kommer inn i en ond sirkel. Det jeg vil spoerre om er om en psykolog kan hjelpe meg, selv om jeg ikke er langt nede naar jeg tar kontakt? Kan fastlegen henvise meg selv om jeg ikke er noe akutt-tilfelle? Jeg har bare et veldig stort behov for aa snakke med noen som ser ting litt fra utsiden og kanskje er "litt" klokere enn meg... Har saa mye vondt inni meg som jeg ikke har faatt snakket ut om, baade fra barndom/ungdom og fra senere aar. Foeler at jeg oedelegger mitt eget liv, har mistet styrken min saa til de grader, og vil saa gjerne ha litt hjelp til aa loese opp i disse flokene.

Veldig takknemlig for eventuelle svar, oensker alle en kjempefin soendag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

.Det jeg vil spoerre om er om en psykolog kan hjelpe meg, selv om jeg ikke er langt nede naar jeg tar kontakt?

En psykolog som behersker kognitiv terapi kan sikkert hjelpe deg i noen grad. Men med 4 tidligere episoder som typisk har blitt verre for hver gang, er jeg redd du ikke kommer langt uten medisiner.

Kan fastlegen henvise meg selv om jeg ikke er noe akutt-tilfelle?

Ja.

Kan ikke la være å helle litt kaldt vann i blodet på deg. Mange har trodd at de kan flytte fra problemer. Alltid flytter nissen med på lasset. Om det du flyttet fra hadde en verdi, kunne du kanskje prøvd medisiner og blitt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...