Gå til innhold

Hva er det verste du kan si til en suicidal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det verste for et menneske som har det så tungt at han eller hun føler at løsningen er å ta livet sitt, er å bli bagatellisert eller at en annen uttrykker lite sympati, tror jeg. Men her finnes det ikke ett entydig svar. Det spørs jo mye på situasjonen til hver enkelt og hva som er årsaken til hvorfor en person ønsker å ta livet sitt.

Elsk meg som mest når jeg fortjener det som minst for da trenger jeg det som mest, tenker jeg at kan være et fint ordtak å ta med seg i møte med selvmordstruede personer. Husk at det er gjerne ikke å dø man egentlig ønsker seg, men å komme bort fra en håpløs eller uholdbar situasjon, men ser ikke andre utveier i sin egen dype fortvilelse. Og det er nettopp derfor det skal være tillat, og ikke forbundet med skam eller nederlag på noen som helst måte, å si ifra om selvmordstanker før man faktisk utretter et forsøk - fordi det er noe som er tvunget frem og ikke et reelt ønske. Hvorfor er det ellers så stor fokus for tiden på om at man skal ha åpenhet om selvmordstanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble vant til å leve med en som skulle ta selvmord i oppveksten, han truet med det nesten daglig og var ofte full når det pågikk. Vi trøstet og sa han måtte ikke gjøre det og at vi var glad i han og kom til å savne han, i mange år. Når han flyttet for seg selv tok han overdoser og ringte selv etter sykebil og ble pumpet, en gang døde han nesten og var i koma. Siste gang døde han hjemme, tror egentlig ikke han ønsket å dø men ville bli reddet da og. Han hadde ikke noe godt liv og det var jo et Helvete for oss rundt, store psykiske problemer og alkoholproblemer. Alltid var det spetakkel så det ble stille etter han døde. 

Anonymkode: d98d3...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

merida skrev (1 minutt siden):

Jeg sier minst mulig. Når jeg får melding om noen som vil ta selvmord svarer jeg med et hjerte. Da har jeg ikke sagt noe galt samtidig som jeg har vist medfølelse.

Jeg hadde følt meg avvist om noen bare hadde svart med et hjerte. 

Men å fortelle konkrete selvmordsplaner til vennene sine er slemt. 

Anonymkode: bc10a...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merida skrev (6 minutter siden):

Hva hadde du ønsket deg av svar fra meg om jeg var ditt søsken? 

Jeg mener egentlig at man ikke skal belaste andre privatpersoner med selvmordsplaner. Det er sånt man må ko tskte helsevesenet selv, med mindre man er stum eller noe og faktisk ikke klarer å kontakte selv. 

Men om du absolutt har et søsken som sender deg selvmordsplaner ville jeg spurt hun tilbake "mener du det virkelig?" og så spurt "skal jeg komme bort en tur så kan vi snakke eller finne på noe, eller skal jeg ringe 113 for deg? "

Anonymkode: bc10a...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 18.31):

Jeg ble vant til å leve med en som skulle ta selvmord i oppveksten, han truet med det nesten daglig og var ofte full når det pågikk. Vi trøstet og sa han måtte ikke gjøre det og at vi var glad i han og kom til å savne han, i mange år. Når han flyttet for seg selv tok han overdoser og ringte selv etter sykebil og ble pumpet, en gang døde han nesten og var i koma. Siste gang døde han hjemme, tror egentlig ikke han ønsket å dø men ville bli reddet da og. Han hadde ikke noe godt liv og det var jo et Helvete for oss rundt, store psykiske problemer og alkoholproblemer. Alltid var det spetakkel så det ble stille etter han døde. 

Anonymkode: d98d3...c5c

Ønsker han god bedring. Går det ikke bra går det alltids over. 

Anonymkode: 15b71...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...